Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Öğrencilerinin Okullardaki Rehberlik Servisini Değerlendirmeleri
Year 2017,
Volume: 7 Issue: 48, 0 - 0, 03.10.2017
Seda Donat Bacıoğlu
,
Oya Onat Kocabıyık
,
Asude Malkoç
Abstract
Bu çalışmanın temel amacı Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı’nda eğitim gören ikinci sınıf öğrencilerinin ilkokul, ortaokul ve lise düzeyindeki okulların rehberlik servisi ve rehberlik hizmetlerinin işleyişine dair yaptıkları gözlem ve görüşmelerini değerlendirmektir. Bu çalışmada veriler, 2015-2016 eğitim öğretim yılı güz döneminde, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı’nda eğitim gören “Okullarda Gözlem” dersine devam toplam 30 ikinci sınıf öğrencisinden elde edilmiştir. Bu araştırmada veri toplama aracı olarak doküman incelemesi tekniği kullanılmıştır. Dokümanların incelenmesi sonucunda elde edilen verilerin betimsel olarak çözümlenmesinde yorumlayıcı olgubilim yöntemi kullanılmış ve verilerin çözümlenmesinde “Maxqda 12” bilgisayar programından yararlanılmıştır. Bu çalışmada elde edilen nitel verilerin analizi doğrultusunda üç ana temaya ulaşılmıştır. Bunlar; 1. Rehberlik servisinin değerlendirilmesi, 2. Psikolojik danışmanın değerlendirilmesi, 3. Okullarda gözlem dersinin değerlendirilmesidir.
References
- Akbaş, S. (2001). İlköğretim ve ortaöğretim okullarındaki rehberlik hizmetlerinin yürütülmesinde oluşturulan
işbirliğin incelenmesi (Adana örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
- Akbaş, S. ve Çam, S. (2003). Okullarda psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin yürütülmesinde oluşturulan
işbirliğinin incelenmesi. VII. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi’nde sunulan bildiri, Malatya.
- Aktepe, İ. (2008). Rehber öğretmenlerin yönetici ve öğretmenlerden mesleki beklentileri (Yayınlanmamış yüksek
lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
- Annells, M. (2006). Triangulation of qualitative approaches: Hermeneutical phenomenology and grounded theory.
Journal of Advanced Nursing, 56(1), 55-61.
- Atıcı, M. ve Çam, S. (2013). Okullarda PDR uygulamaları dersine ilişkin öğrenci görüşlerinin incelenmesi. Türk
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(39), 106-119.
- Atıcı, M. ve Ulusoy, Y. (2010). Psikolojik danışman adaylarının grup rehberliği etkinliğini yürütürken
kullandıkları psikolojik danışma becerilerinin, bu becerileri kullanmaya ilişkin yeterlik algılarının ve grup
yönetimini sağlama yöntemlerinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,
19(1), 62-81.
- Aydemir Sevim, S. ve Hamamcı, Z. (1999). Psikolojik danışmanların mesleki doyumları ile mesleki yeterlilikleri
arasındaki ilişkinin incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(12), 39-46.
- Baker, C., Wuest, J. ve Stern, P. N. (1992). Method slurring: The grounded theory/ phenomenology example.
Journal of Advanced Nursing, 17, 1355-1360.
- Bakioğlu, A. ve Gayık Asyalı, S. (2005). Rehber öğretmenlerin bulundukları kariyer evrelerine göre okul
yönetimini algılayışlarının niteliksel olarak incelenmesi. Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi
Eğitim Bilimleri Dergisi, 21, 89-110.
- Baş, T. ve Akturan, U. (2008). Nitel araştırma yöntemleri NVivo 7.0 ile nitel veri analizi. Ankara: Seçkin
Yayıncılık.
- Başaran, M. (2008). İlköğretim okullarındaki yönetici ve sınıf rehber öğretmenlerinin psikolojik danışma ve
rehberlik faaliyetlerinden beklentileri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
- Bursalıoğlu, Z. (1999). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış (11. bs.). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
Can, E. (2010). İlköğretim okullarında görevli rehber öğretmenlerin karşılaştıkları sorunların incelenmesi.
9.Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu’nda sunulan bildiri, Elazığ.
- Can, G. (2002). Psikolojik danışma ve rehberlik. Ankara: Pegem Yayıncılık.
- Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (M.
Bütün ve S. B. Demir, Çev.) (3. bs.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
- Çalık, C. (2007). Okul-çevre ilişkisinin okul geliştirmedeki rolü: Kavramsal bir çözümleme. Gazi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 27(3), 123-139.
- Demir, M. (2010). Sınıf rehber öğretmenlerinin rehberlik anlayışları ve rehberliğe yönelik tutumları
(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
- Doğan, S. (2016). Okul rehberliği ve danışmanlığı alanında çağdaş bir yaklaşım: Kapsamlı rehberlik program
modeli. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(13), 56-64.
- Donat Bacıoğlu, S. (2014). Türkiye’de psikolojik danışma ve rehberlik eğitimi: Nitel bir değerlendirme. 9.
Uluslararası Balkan Eğitim ve Bilim Kongresi Tam Metin Kitabı içinde (s. 1082). Edirne.
- Donat Bacıoğlu, S. (2015). Alanda çalışan rehber öğretmenlerin mesleğe ilişkin görüşleri. VIII. Üniversiteler
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Sempozyumu’nda sunulan sözlü bildiri, Eskişehir.
- Erdur Baker, Ö. ve Çetinkaya, E. (2007). Etik: Davranışta kırılma noktası. R. Özyürek, F. Korkut Owen ve D.
Owen (Ed.), Gelişen psikolojik danışma ve rehberlik, meslekleşme sürecinde ilerlemeler, Cilt 1 içinde (s.
163-182). Ankara: Nobel Yayın.
- Gazioğlu İşmen, E., Bekçi, B., Güler Yavuz, Ç. ve Çayırdağ, N. (2007). İstanbul ili özel ve devlet okullarında
mesleki rehberlik çalışmalarına ilişkin durum saptaması. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 27, 97-109.
- Güven, M. (2003). Psikolojik danışmanların okul yöneticileri ile ilişkilerinin değerlendirilmesi. Psikolojik
Danışma ve Rehberlik Kongresi 09–11 Temmuz 2003 İnönü Üniversitesi/Malatya Bildiri Özetleri içinde (s.
102-103). Ankara: Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği.
- Güven, M. (2009). Milli Eğitim Bakanlığı müfettişlerinin okul rehberlik hizmetleri ve denetimiyle ilgili görüşleri.
Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(2), 171-179.
- Gysbers, N. C. ve Henderson, P. (1994). Developing and maintaining your school guidance program. Alexandria,
VA: American Counseling Association.
- Halinski, K. H. (2009). Predicting beginning master’s level counselor effectiveness from personal characteristics
and admissions data: An exploratory study (Yayımlanmamış doktora tezi). University of North Texas, Texas.
- Hamamcı, Z. (2005). Ankara ilinde çalışan okul psikolojik danışmanlarının mesleki gelişim ve meslek doyum
düzeyleri arasındaki ilişki. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(24), 27-44.
- Hamamcı, Z., Murat, M. ve Çoban, A. (2004). Gaziantep’teki okullarda çalışan psikolojik danışmanların mesleki
sorunlarının incelenmesi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı’nda sunulan bildiri, İnönü Üniversitesi,
Malatya.
- Hatunoğlu, A. ve Hatunoğlu, Y. (2006). Okullarda verilen rehberlik hizmetlerinin problem alanları. Kastamonu
Eğitim Dergisi, 14(1), 333-338.
- İkiz, E. ve Totan, T. (2011, 2-5 Ekim). Etkili psikolojik danışman özelliklerini değerlendirme ölçeğini (EPÖDÖ)
geliştirme çalışması. XI. PDR Kongresi’nde sunulan sözlü bildiri, İzmir.
- Johnson, J., Rochkind, J. ve Ott, A. (2010). Why guidance counseling needs to change. Educational Leadership,
Special Topic, 74-79.
- Karaküçük, S. (2010). Okul rehberlik servislerinin fiziksel/mekânsal koşullarının incelenmesi (Rehber
öğretmenlerin mekânsal algıları bağlamında). Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28(1), 421-440.
- Karataş, H. ve Polat, M. (2013). Okul yöneticilerinin rehberlik hizmetlerine bakış açıları üzerine okul rehber
öğretmenlerinin görüşleri. Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 105-124.
- Karataş, Z. ve Şahin Baltacı, H. (2013).Ortaöğretim kurumlarında yürütülen psikolojik danışma ve rehberlik
hizmetlerine yönelik okul müdürü, sınıf rehber öğretmeni, öğrenci ve okul rehber öğretmeninin (psikolojik
danışman) görüşlerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 427-
460.
- Kepçeoğlu, M. (1999). Psikolojik danışma ve rehberlik. İstanbul: Alkım Yayıncılık.
- Korkut Owen, F. ve Owen, D. W. (2008). Okul psikolojik danışmanlarının rol ve işlevleri: Yöneticiler ve
psikolojik danışmanların görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41(1), 204-218.
- Korkut Owen, F. ve Owen, D. W. (2008). Okul psikolojik danışmanlarının rol ve işlevleri: Yöneticiler ve
psikolojik danışmanların görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41(1), 204-218.
- Korkut, F. (2007). Counselor education, program accreditation and counselor credentialing in Turkey.
International Journal for the Advancement of Counseling, 22, 57-67.
- Köroğlu, H., Başer, N. B. ve Yavuz, G. (2000). Okullarda uygulama çalışmalarının değerlendirilmesi. Hacettepe
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 85-95.
- Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation: Revised and expanded from
qualitative research and case study applications in education. San Franscisco: Jossey-Bass.
- Milli Eğitim Bakanlığı. (2001). Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği.
http://mevzuat.meb.gov.tr/html/68.html adresinden erişildi.
- Muslu Köseoğlu, S. (1994). Psikolojik danışmanların empatik becerilerinin ve kişilik özelliklerinin incelenmesi
(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
- Nazlı, S. (2007). Psikolojik danışmanların değişen rollerini algılayışları. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü Dergisi, 10(18), 1-17.
- Nazlı, S. (2014). Polis Akademisi kapsamlı gelişimsel rehberlik tasarım süreci. EJER 2014 kongresi bildiri özetleri
kitabı içinde (s. 250). İstanbul: Anı Yayıncılık.
- Nelson, K. W. ve Jackson, S. A. (2003). Professional counselor identity development: A qualitative study of
Hispanic student interns. Counselor Education & Supervision, 43, 2-14.
- Nystul, M. S. (1999). Introduction to counseling: An art and science perspective. Boston: Allyn and Bacon.
Özabacı, N., Sakarya, N. ve Doğan, M. (2008). Okul yöneticilerinin okuldaki psikolojik danışma ve rehberlik
hizmetlerine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,
11(19), 8-22.
- Özdemir, E. (2008). Anadolu liselerinde görev yapan idareci ve öğretmenlerin rehberlik hizmetlerini benimseme
düzeyi nedir? (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
- Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü. (t.y.). http://orgm.meb.gov.tr adresinden erişildi.
- Özyürek, R. (2007). Psikolojik danışman eğitiminin ve okullardaki psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin
niteliğini yükseltmeye yönelik öneriler. R. Özyürek, F. Korkut Owen ve D. Owen (Ed.), Gelişen psikolojik
danışma ve rehberlik, meslekleşme sürecinde ilerlemeler, Cilt 1 içinde (s. 123-137). Ankara: Nobel Yayın.
- Paisley, P. ve Borders, L. D. (1995). School counseling: An evolving specialty. Journal of Counseling &
Development, 74, 150-153.
- Paskal, K. (2001). Okul yöneticilerinin (ilköğretim okulu müdürlerinin) bu okullarda görev yapan rehber
öğretmenlerin görevleri ve rehberlik hizmetleri ile ilgili bilinçlilik düzeyleri (Yayımlanmamış yüksek lisans
tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
- Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev.) (3. bs.).
Ankara: Pegem Akademi.
- Pişkin, M. (2006). Türkiye’de psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin dünü, bugünü ve yarını. M.
Hesapçıoğlu ve A. Durmuş (Ed.), Türkiye’de eğitim bilimleri: Bir bilanço denemesi içinde (s. 457-501).
Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Rayle, A. D. (2006). Do school counselors matter? Mattering as a moderator between job stress and job
satisfaction. Professional School Counseling, 9(3), 206-215.
- Rose, P., Beeby, J. ve Parker, D. (1995). Academic rigour in the lived experience of researchers using
phenomenological methods in nursing. Journal of Advanced Nursing, 21, 1123-1129.
- Sarıtaş, M. (2007). Okul deneyimi uygulamasının aday öğretmenlere sağladığı yararlar konusundaki görüşlerin
değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 121-143.
- Seğmenli, S. (2001). Rehber öğretmenlerin tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans
tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
- Smith, J. A. ve Eatough, V. (2007). Analysing qualitative data in psychology. E. Lyons ve A. Coyle (Ed.). London:
Sage Publications.
- Spruill, D. ve Benshoff, M. B. (1996). The future is now: Promoting professionalism among counselor training.
Journal of Counseling and Development, 74, 468-472.
- Sürücü, A. ve Yavuz, M. (2013). Rehberlik hizmetlerinin yürütülmesinde okul müdürü-rehber öğretmen
etkileşiminin değerlendirilmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(4), 1029-1047.
- Tuzgöl Dost, M. ve Keklik, İ. (2012). Alanda çalışanların gözünden psikolojik danışma ve rehberlik alanının
sorunları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 389-402.
- Ünal, A. ve Ünal, E. (2010). Öğretmen ve öğrencilerin rehber öğretmeni algılamalarına ilişkin bir durum çalışması.
Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2),920-945. 01 Haziran 2016 tarihinde https://www.jhumansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/download/1209/626
adresinden erişildi.
- Ünal, E. (2004). İlköğretim okullarında profesyonel olmayan rehberlik çalışmaları ve eksikliği hissedilen
hizmetler. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı’nda sunulan bildiri, İnönü Üniversitesi, Malatya.
- Yerin Güneri, O., Büyükgöze Kavas, A. ve Koydemir, S. (2007). Okul psikolojik danışmanlarının profesyonel
gelişimi: Acemilikten olgunlaşmaya giden zorlu yol. R. Özyürek, F. Korkut Owen ve D. Owen (Ed.), Gelişen
psikolojik danışma ve rehberlik, meslekleşme sürecinde ilerlemeler, Cilt 1 içinde (s. 139-161). Ankara: Nobel
Yayın.
- Yeşilyaprak, B. (2016). 21.yüzyılda eğitimde rehberlik hizmetleri. Ankara: Pegem Yayıncılık.
- Yıldırım, A ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yurtal, F. (2007). İlköğretim okullarındaki rehberlik servislerinin mekan, donanım, ekipman ve insan kaynakları
açısından durumu. Milli Eğitim Dergisi, 174, 288-298.
- Yükseköğretim Kurulu. (2007). Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Programı. 13 Mayıs 2016 tarihinde
http://www.yok.gov.tr/egitim/ogretmen/rehberlik_psikolojik_danismanlik.doc adresinden erişildi.
- Yüksel Şahin, F. (2008). Ortaöğretimdeki öğrenci görüşlerine göre psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin
değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(2), 1-26. https://www.jhumansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/viewFile/491/310
adresinden erişildi.
Year 2017,
Volume: 7 Issue: 48, 0 - 0, 03.10.2017
Seda Donat Bacıoğlu
,
Oya Onat Kocabıyık
,
Asude Malkoç
References
- Akbaş, S. (2001). İlköğretim ve ortaöğretim okullarındaki rehberlik hizmetlerinin yürütülmesinde oluşturulan
işbirliğin incelenmesi (Adana örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
- Akbaş, S. ve Çam, S. (2003). Okullarda psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin yürütülmesinde oluşturulan
işbirliğinin incelenmesi. VII. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi’nde sunulan bildiri, Malatya.
- Aktepe, İ. (2008). Rehber öğretmenlerin yönetici ve öğretmenlerden mesleki beklentileri (Yayınlanmamış yüksek
lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
- Annells, M. (2006). Triangulation of qualitative approaches: Hermeneutical phenomenology and grounded theory.
Journal of Advanced Nursing, 56(1), 55-61.
- Atıcı, M. ve Çam, S. (2013). Okullarda PDR uygulamaları dersine ilişkin öğrenci görüşlerinin incelenmesi. Türk
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(39), 106-119.
- Atıcı, M. ve Ulusoy, Y. (2010). Psikolojik danışman adaylarının grup rehberliği etkinliğini yürütürken
kullandıkları psikolojik danışma becerilerinin, bu becerileri kullanmaya ilişkin yeterlik algılarının ve grup
yönetimini sağlama yöntemlerinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,
19(1), 62-81.
- Aydemir Sevim, S. ve Hamamcı, Z. (1999). Psikolojik danışmanların mesleki doyumları ile mesleki yeterlilikleri
arasındaki ilişkinin incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(12), 39-46.
- Baker, C., Wuest, J. ve Stern, P. N. (1992). Method slurring: The grounded theory/ phenomenology example.
Journal of Advanced Nursing, 17, 1355-1360.
- Bakioğlu, A. ve Gayık Asyalı, S. (2005). Rehber öğretmenlerin bulundukları kariyer evrelerine göre okul
yönetimini algılayışlarının niteliksel olarak incelenmesi. Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi
Eğitim Bilimleri Dergisi, 21, 89-110.
- Baş, T. ve Akturan, U. (2008). Nitel araştırma yöntemleri NVivo 7.0 ile nitel veri analizi. Ankara: Seçkin
Yayıncılık.
- Başaran, M. (2008). İlköğretim okullarındaki yönetici ve sınıf rehber öğretmenlerinin psikolojik danışma ve
rehberlik faaliyetlerinden beklentileri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
- Bursalıoğlu, Z. (1999). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış (11. bs.). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
Can, E. (2010). İlköğretim okullarında görevli rehber öğretmenlerin karşılaştıkları sorunların incelenmesi.
9.Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu’nda sunulan bildiri, Elazığ.
- Can, G. (2002). Psikolojik danışma ve rehberlik. Ankara: Pegem Yayıncılık.
- Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (M.
Bütün ve S. B. Demir, Çev.) (3. bs.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
- Çalık, C. (2007). Okul-çevre ilişkisinin okul geliştirmedeki rolü: Kavramsal bir çözümleme. Gazi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 27(3), 123-139.
- Demir, M. (2010). Sınıf rehber öğretmenlerinin rehberlik anlayışları ve rehberliğe yönelik tutumları
(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
- Doğan, S. (2016). Okul rehberliği ve danışmanlığı alanında çağdaş bir yaklaşım: Kapsamlı rehberlik program
modeli. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(13), 56-64.
- Donat Bacıoğlu, S. (2014). Türkiye’de psikolojik danışma ve rehberlik eğitimi: Nitel bir değerlendirme. 9.
Uluslararası Balkan Eğitim ve Bilim Kongresi Tam Metin Kitabı içinde (s. 1082). Edirne.
- Donat Bacıoğlu, S. (2015). Alanda çalışan rehber öğretmenlerin mesleğe ilişkin görüşleri. VIII. Üniversiteler
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Sempozyumu’nda sunulan sözlü bildiri, Eskişehir.
- Erdur Baker, Ö. ve Çetinkaya, E. (2007). Etik: Davranışta kırılma noktası. R. Özyürek, F. Korkut Owen ve D.
Owen (Ed.), Gelişen psikolojik danışma ve rehberlik, meslekleşme sürecinde ilerlemeler, Cilt 1 içinde (s.
163-182). Ankara: Nobel Yayın.
- Gazioğlu İşmen, E., Bekçi, B., Güler Yavuz, Ç. ve Çayırdağ, N. (2007). İstanbul ili özel ve devlet okullarında
mesleki rehberlik çalışmalarına ilişkin durum saptaması. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 27, 97-109.
- Güven, M. (2003). Psikolojik danışmanların okul yöneticileri ile ilişkilerinin değerlendirilmesi. Psikolojik
Danışma ve Rehberlik Kongresi 09–11 Temmuz 2003 İnönü Üniversitesi/Malatya Bildiri Özetleri içinde (s.
102-103). Ankara: Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği.
- Güven, M. (2009). Milli Eğitim Bakanlığı müfettişlerinin okul rehberlik hizmetleri ve denetimiyle ilgili görüşleri.
Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(2), 171-179.
- Gysbers, N. C. ve Henderson, P. (1994). Developing and maintaining your school guidance program. Alexandria,
VA: American Counseling Association.
- Halinski, K. H. (2009). Predicting beginning master’s level counselor effectiveness from personal characteristics
and admissions data: An exploratory study (Yayımlanmamış doktora tezi). University of North Texas, Texas.
- Hamamcı, Z. (2005). Ankara ilinde çalışan okul psikolojik danışmanlarının mesleki gelişim ve meslek doyum
düzeyleri arasındaki ilişki. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(24), 27-44.
- Hamamcı, Z., Murat, M. ve Çoban, A. (2004). Gaziantep’teki okullarda çalışan psikolojik danışmanların mesleki
sorunlarının incelenmesi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı’nda sunulan bildiri, İnönü Üniversitesi,
Malatya.
- Hatunoğlu, A. ve Hatunoğlu, Y. (2006). Okullarda verilen rehberlik hizmetlerinin problem alanları. Kastamonu
Eğitim Dergisi, 14(1), 333-338.
- İkiz, E. ve Totan, T. (2011, 2-5 Ekim). Etkili psikolojik danışman özelliklerini değerlendirme ölçeğini (EPÖDÖ)
geliştirme çalışması. XI. PDR Kongresi’nde sunulan sözlü bildiri, İzmir.
- Johnson, J., Rochkind, J. ve Ott, A. (2010). Why guidance counseling needs to change. Educational Leadership,
Special Topic, 74-79.
- Karaküçük, S. (2010). Okul rehberlik servislerinin fiziksel/mekânsal koşullarının incelenmesi (Rehber
öğretmenlerin mekânsal algıları bağlamında). Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28(1), 421-440.
- Karataş, H. ve Polat, M. (2013). Okul yöneticilerinin rehberlik hizmetlerine bakış açıları üzerine okul rehber
öğretmenlerinin görüşleri. Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 105-124.
- Karataş, Z. ve Şahin Baltacı, H. (2013).Ortaöğretim kurumlarında yürütülen psikolojik danışma ve rehberlik
hizmetlerine yönelik okul müdürü, sınıf rehber öğretmeni, öğrenci ve okul rehber öğretmeninin (psikolojik
danışman) görüşlerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 427-
460.
- Kepçeoğlu, M. (1999). Psikolojik danışma ve rehberlik. İstanbul: Alkım Yayıncılık.
- Korkut Owen, F. ve Owen, D. W. (2008). Okul psikolojik danışmanlarının rol ve işlevleri: Yöneticiler ve
psikolojik danışmanların görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41(1), 204-218.
- Korkut Owen, F. ve Owen, D. W. (2008). Okul psikolojik danışmanlarının rol ve işlevleri: Yöneticiler ve
psikolojik danışmanların görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41(1), 204-218.
- Korkut, F. (2007). Counselor education, program accreditation and counselor credentialing in Turkey.
International Journal for the Advancement of Counseling, 22, 57-67.
- Köroğlu, H., Başer, N. B. ve Yavuz, G. (2000). Okullarda uygulama çalışmalarının değerlendirilmesi. Hacettepe
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 85-95.
- Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation: Revised and expanded from
qualitative research and case study applications in education. San Franscisco: Jossey-Bass.
- Milli Eğitim Bakanlığı. (2001). Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği.
http://mevzuat.meb.gov.tr/html/68.html adresinden erişildi.
- Muslu Köseoğlu, S. (1994). Psikolojik danışmanların empatik becerilerinin ve kişilik özelliklerinin incelenmesi
(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
- Nazlı, S. (2007). Psikolojik danışmanların değişen rollerini algılayışları. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü Dergisi, 10(18), 1-17.
- Nazlı, S. (2014). Polis Akademisi kapsamlı gelişimsel rehberlik tasarım süreci. EJER 2014 kongresi bildiri özetleri
kitabı içinde (s. 250). İstanbul: Anı Yayıncılık.
- Nelson, K. W. ve Jackson, S. A. (2003). Professional counselor identity development: A qualitative study of
Hispanic student interns. Counselor Education & Supervision, 43, 2-14.
- Nystul, M. S. (1999). Introduction to counseling: An art and science perspective. Boston: Allyn and Bacon.
Özabacı, N., Sakarya, N. ve Doğan, M. (2008). Okul yöneticilerinin okuldaki psikolojik danışma ve rehberlik
hizmetlerine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,
11(19), 8-22.
- Özdemir, E. (2008). Anadolu liselerinde görev yapan idareci ve öğretmenlerin rehberlik hizmetlerini benimseme
düzeyi nedir? (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
- Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü. (t.y.). http://orgm.meb.gov.tr adresinden erişildi.
- Özyürek, R. (2007). Psikolojik danışman eğitiminin ve okullardaki psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin
niteliğini yükseltmeye yönelik öneriler. R. Özyürek, F. Korkut Owen ve D. Owen (Ed.), Gelişen psikolojik
danışma ve rehberlik, meslekleşme sürecinde ilerlemeler, Cilt 1 içinde (s. 123-137). Ankara: Nobel Yayın.
- Paisley, P. ve Borders, L. D. (1995). School counseling: An evolving specialty. Journal of Counseling &
Development, 74, 150-153.
- Paskal, K. (2001). Okul yöneticilerinin (ilköğretim okulu müdürlerinin) bu okullarda görev yapan rehber
öğretmenlerin görevleri ve rehberlik hizmetleri ile ilgili bilinçlilik düzeyleri (Yayımlanmamış yüksek lisans
tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
- Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev.) (3. bs.).
Ankara: Pegem Akademi.
- Pişkin, M. (2006). Türkiye’de psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin dünü, bugünü ve yarını. M.
Hesapçıoğlu ve A. Durmuş (Ed.), Türkiye’de eğitim bilimleri: Bir bilanço denemesi içinde (s. 457-501).
Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Rayle, A. D. (2006). Do school counselors matter? Mattering as a moderator between job stress and job
satisfaction. Professional School Counseling, 9(3), 206-215.
- Rose, P., Beeby, J. ve Parker, D. (1995). Academic rigour in the lived experience of researchers using
phenomenological methods in nursing. Journal of Advanced Nursing, 21, 1123-1129.
- Sarıtaş, M. (2007). Okul deneyimi uygulamasının aday öğretmenlere sağladığı yararlar konusundaki görüşlerin
değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 121-143.
- Seğmenli, S. (2001). Rehber öğretmenlerin tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans
tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
- Smith, J. A. ve Eatough, V. (2007). Analysing qualitative data in psychology. E. Lyons ve A. Coyle (Ed.). London:
Sage Publications.
- Spruill, D. ve Benshoff, M. B. (1996). The future is now: Promoting professionalism among counselor training.
Journal of Counseling and Development, 74, 468-472.
- Sürücü, A. ve Yavuz, M. (2013). Rehberlik hizmetlerinin yürütülmesinde okul müdürü-rehber öğretmen
etkileşiminin değerlendirilmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(4), 1029-1047.
- Tuzgöl Dost, M. ve Keklik, İ. (2012). Alanda çalışanların gözünden psikolojik danışma ve rehberlik alanının
sorunları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 389-402.
- Ünal, A. ve Ünal, E. (2010). Öğretmen ve öğrencilerin rehber öğretmeni algılamalarına ilişkin bir durum çalışması.
Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2),920-945. 01 Haziran 2016 tarihinde https://www.jhumansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/download/1209/626
adresinden erişildi.
- Ünal, E. (2004). İlköğretim okullarında profesyonel olmayan rehberlik çalışmaları ve eksikliği hissedilen
hizmetler. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı’nda sunulan bildiri, İnönü Üniversitesi, Malatya.
- Yerin Güneri, O., Büyükgöze Kavas, A. ve Koydemir, S. (2007). Okul psikolojik danışmanlarının profesyonel
gelişimi: Acemilikten olgunlaşmaya giden zorlu yol. R. Özyürek, F. Korkut Owen ve D. Owen (Ed.), Gelişen
psikolojik danışma ve rehberlik, meslekleşme sürecinde ilerlemeler, Cilt 1 içinde (s. 139-161). Ankara: Nobel
Yayın.
- Yeşilyaprak, B. (2016). 21.yüzyılda eğitimde rehberlik hizmetleri. Ankara: Pegem Yayıncılık.
- Yıldırım, A ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yurtal, F. (2007). İlköğretim okullarındaki rehberlik servislerinin mekan, donanım, ekipman ve insan kaynakları
açısından durumu. Milli Eğitim Dergisi, 174, 288-298.
- Yükseköğretim Kurulu. (2007). Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Programı. 13 Mayıs 2016 tarihinde
http://www.yok.gov.tr/egitim/ogretmen/rehberlik_psikolojik_danismanlik.doc adresinden erişildi.
- Yüksel Şahin, F. (2008). Ortaöğretimdeki öğrenci görüşlerine göre psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin
değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(2), 1-26. https://www.jhumansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/viewFile/491/310
adresinden erişildi.