Barrett, L. F., Lane, R. D. Sechrest L. &Schwartz, G.
E. (2000). Sex differences in emotional
awareness. Personality and Social Psychology
Bulletin, 26(9), 1027-1035.
Bem, S. L. (1993). The lenses of gender: Transforming
the debate on sexual inequality. Connectticut:
Yale University Press.
Boden, M. T. (2008). Emotional awareness and
peculiar beliefs. Unpublished Doctoral
Dissertation. University of San Francisco.
Boden, M. T., Gala, S. & Berenbaum, H. (2013).
Emotional awareness, gender and peculiar bodyrelated beliefs. Cognition and Emotion, 27(5),
942–951.
Boden, M.T. & Berenbaum, H. (2007). Emotional
awareness, gender and suspiciousness. Cognition
and Emotion, 21(2), 268-280.
Coffey, E., Brenbaum, H., & Kerns, J. G. (2003). The
dimensions of emotional intelligence,
alexithymia, and mood awareness: Associations
with personality and performance on an
emotional stroop task. Cognition and Emotion,
17(4), 671-679.
Dizen, M., Berenbaum, H. & Kerns, J. G. (2005).
Emotional awareness and psychological needs.
Cognition and Emotion, 19(8), 1140-1157.
Doğan, T. (2008). Psikolojik belirtilerin yordayıcısı
olarak sosyal destek ve iyilik hali. Türk
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(30),
30-44.
Gençoğlu, C. (2012). Duygu odaklı terapiye dayalı
farkındalık eğitiminin genç yetişkinlerin
iyimserlik düzeylerine etkisi. Yayınlanmamış
Doktora Tezi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
Heesacker, M. & Bradley, M. M. (1997). Beyond
feelings: Psychotherapy and emotion. The
Counseling Psychologist, 25(2), 201-219.
Hill, T. L. (2004). The application of an intrainterpersonal model of people and their
relationships. Unpublished Doctoral
Dissertation. Spalding University.
Koknutphongchai, J. (2011). Preparedness to provide
therapy in relation to emotional intelligence and
awareness. Unpublished Master of Art Thesis.
The Adler School of Professional Psychology.
Kuyumcu, B. (2012). Türk ve İngiliz üniversite
öğrencilerinin psikolojik iyi oluş, duygusal
farkındalık ve duygularını ifade etmelerinin ülke
ve cinsiyet değişkenlerine göre incelenmesi.
Erzincan Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi,
14(2), 1-24.
Kuzucu, Y. (2006). Duyguları fark etmeye ve ifade
etmeye yönelik bir psikoeğitim programının,
üniversite öğrencilerinin duygusal farkındalık
düzeylerine, duyguları ifade etme eğilimlerine,
psikolojik ve öznel iyi oluşlarına etkisi.
Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara
Üniversitesi.
Lacewing, M. (2005). Emotional self-awareness an
ethical deliberation. Ratio, 18(1), 0034–0006.
Lane, R., & Schwartz, G. (1987). Levels of emotional
awareness: A cognitive–developmental theory
and its application to psychopathology.
American Journal of Psychiatry, 144, 133–143.
Lane, R., Sechrest, L., & Riedel, R. (1998).
Sociodemographic correlates of alexithymia.
Comprehensive Psychiatry, 39, 377–385.
Nandrino, J. L., Baracca, M., Antoine, P., Paget, V.,
Bydlowski, S., & Carton, S. (2013). Level of
emotional awareness in the general French
population: Effects of gender, age, and education
level. International Journal of Psychology,
48(6), 1072-1079.
Stanton, A. L., Kirk, S. B., Cameron, C. L., & DanoffBurg, S. (2000). Coping through emotional
approach: Scale construction and validations.
Journal of Personality and Social Psychology,
78, 1150-1169.
Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using
Multivariate Statistics. (6 th Edition). Boston:
Allyn and Bacon.
Yıldırım, İ. (2006). Anne baba desteği. Ankara: Anı
Yayıncılık.
Ruh sağlığını korumayı ve iyileştirmeyi hedefleyen, psikolojik danışman ile danışan arasında kurulan profesyonel ilişkinin, başka deyişle terapötik ilişkinin temelinde duyguların farkında olma ve duyguları ifade etme yatmaktadır. Psikolojik danışmanların kendilerinin ve diğerlerinin duygularını fark edip ifade edebilmeleri mesleki bir beceri olarak ele alınmaktadır. Bu sebeple, bu çalışma kapsamında psikolojik danışman adaylarının duygusal farkındalık düzeyleri cinsiyet, sınıf düzeyi, algılanan sosyal destek (aile desteği ve arkadaş desteği) değişkenleri açısından incelenmiştir. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Lisans programına devam eden 181 aday üzerinde yapılan bu çalışmada, öğrencilerin duygusal farkındalıklarını ölçmek amacıyla Duygusal Farkındalık Düzeyi Ölçeği (DFDÖ), algıladıkları sosyal destek düzeylerini ölçmek amacıyla Algılanan Sosyal Destek Ölçeği (ASDÖ) ve demografik bilgilerini belirlemek için Demografik Bilgi Formu (DBF) kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS ile analiz edilmiştir. Arkadaştan ve aileden algılanan sosyal destek ile cinsiyet ve sınıf düzeyinin, bireylerin kendi ve diğerlerinin duygularını anlamadaki yordama güçleri, doğrusal regresyon analiziyle incelenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, cinsiyetin ve sınıf düzeyinin duygusal farkındalık düzeyini etkilediği; algılanan sosyal desteğin de duygusal farkındalığı etkilemediği sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular literatür ışığında tartışılmıştır.
Barrett, L. F., Lane, R. D. Sechrest L. &Schwartz, G.
E. (2000). Sex differences in emotional
awareness. Personality and Social Psychology
Bulletin, 26(9), 1027-1035.
Bem, S. L. (1993). The lenses of gender: Transforming
the debate on sexual inequality. Connectticut:
Yale University Press.
Boden, M. T. (2008). Emotional awareness and
peculiar beliefs. Unpublished Doctoral
Dissertation. University of San Francisco.
Boden, M. T., Gala, S. & Berenbaum, H. (2013).
Emotional awareness, gender and peculiar bodyrelated beliefs. Cognition and Emotion, 27(5),
942–951.
Boden, M.T. & Berenbaum, H. (2007). Emotional
awareness, gender and suspiciousness. Cognition
and Emotion, 21(2), 268-280.
Coffey, E., Brenbaum, H., & Kerns, J. G. (2003). The
dimensions of emotional intelligence,
alexithymia, and mood awareness: Associations
with personality and performance on an
emotional stroop task. Cognition and Emotion,
17(4), 671-679.
Dizen, M., Berenbaum, H. & Kerns, J. G. (2005).
Emotional awareness and psychological needs.
Cognition and Emotion, 19(8), 1140-1157.
Doğan, T. (2008). Psikolojik belirtilerin yordayıcısı
olarak sosyal destek ve iyilik hali. Türk
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(30),
30-44.
Gençoğlu, C. (2012). Duygu odaklı terapiye dayalı
farkındalık eğitiminin genç yetişkinlerin
iyimserlik düzeylerine etkisi. Yayınlanmamış
Doktora Tezi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
Heesacker, M. & Bradley, M. M. (1997). Beyond
feelings: Psychotherapy and emotion. The
Counseling Psychologist, 25(2), 201-219.
Hill, T. L. (2004). The application of an intrainterpersonal model of people and their
relationships. Unpublished Doctoral
Dissertation. Spalding University.
Koknutphongchai, J. (2011). Preparedness to provide
therapy in relation to emotional intelligence and
awareness. Unpublished Master of Art Thesis.
The Adler School of Professional Psychology.
Kuyumcu, B. (2012). Türk ve İngiliz üniversite
öğrencilerinin psikolojik iyi oluş, duygusal
farkındalık ve duygularını ifade etmelerinin ülke
ve cinsiyet değişkenlerine göre incelenmesi.
Erzincan Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi,
14(2), 1-24.
Kuzucu, Y. (2006). Duyguları fark etmeye ve ifade
etmeye yönelik bir psikoeğitim programının,
üniversite öğrencilerinin duygusal farkındalık
düzeylerine, duyguları ifade etme eğilimlerine,
psikolojik ve öznel iyi oluşlarına etkisi.
Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara
Üniversitesi.
Lacewing, M. (2005). Emotional self-awareness an
ethical deliberation. Ratio, 18(1), 0034–0006.
Lane, R., & Schwartz, G. (1987). Levels of emotional
awareness: A cognitive–developmental theory
and its application to psychopathology.
American Journal of Psychiatry, 144, 133–143.
Lane, R., Sechrest, L., & Riedel, R. (1998).
Sociodemographic correlates of alexithymia.
Comprehensive Psychiatry, 39, 377–385.
Nandrino, J. L., Baracca, M., Antoine, P., Paget, V.,
Bydlowski, S., & Carton, S. (2013). Level of
emotional awareness in the general French
population: Effects of gender, age, and education
level. International Journal of Psychology,
48(6), 1072-1079.
Stanton, A. L., Kirk, S. B., Cameron, C. L., & DanoffBurg, S. (2000). Coping through emotional
approach: Scale construction and validations.
Journal of Personality and Social Psychology,
78, 1150-1169.
Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using
Multivariate Statistics. (6 th Edition). Boston:
Allyn and Bacon.
Yıldırım, İ. (2006). Anne baba desteği. Ankara: Anı
Yayıncılık.