Research Article
BibTex RIS Cite

Sınıf Öğretmenleri ve Okul Psikolojik Danışmanları Birbirlerini Nasıl Algılamaktadır?

Year 2019, Volume: 9 Issue: 53, 482 - 521, 25.06.2019

Abstract

İlkokulda öğrenciyle en yakın sınıf öğretmeni ve okul psikolojik danışmanı ilgilenmektedir. Bu çalışmanın amacı, ilkokullarda görev yapan sınıf öğretmenleri ve okul psikolojik danışmanlarının birbirlerini nasıl algıladıklarını incelemektir. Öğrencinin bedensel, duygusal, sosyal ve akademik gelişimi için sınıf öğretmeni ve okul psikolojik danışmanının uyumlu çalışması, iş birliği ve iletişime açık olması öğrenci ve öğrenciyle ilgili tüm birimler için önemlidir. Araştırmaya, İstanbul’da özel ve devlet okulunda çalışan 17’si okul psikolojik danışmanı 32’si sınıf öğretmeni toplam 49 öğretmen katılmıştır.  Araştırma verileri, açık uçlu sorular ve metafor sorusundan oluşan anketle toplanmıştır.  Toplanan verilerin analizi nitel yöntemle yapılmıştır. Araştırmanın bulgularına bakıldığında; sınıf öğretmenleri, okul psikolojik danışmanıyla ilgili genelde olumlu bir algıya sahipken, okul psikolojik danışmanları, sınıf öğretmeniyle ilgili genelde olumsuz bir algıya sahip oldukları bulgusuna ulaşılmıştır. Bir diğer bulgu; okul psikolojik danışmanları, sınıf öğretmenlerinin okul psikolojik danışmanıyla ilgili olumsuz bir algıya sahip olduğunu düşünmektedir. Sınıf öğretmenleri okul psikolojik danışmanıyla ilgili genelde olumlu metaforlar üretmişlerdir. Üretilen metaforlar okul psikolojik danışmanının görev tanımıyla da uyumludur.


References

  • Akbaş, S. (2001). İlköğretim ve ortaöğretim okullarındaki rehberlik hizmetlerinin yürütülmesinde oluşturulan işbirliğinin incelenmesi. Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Akın, B. (2007). Rehber Öğretmenlerin Görevlerine İlşkin Öğretmenlerin Beklentileri ve Algıları. Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Badinter, E. (2011). Kadınlık mı?Annelik mi? İletişim Yayınları. https://www.iletisim.com.tr/images/UserFiles/Documents/Editor/110321122116.pdf. 10 17, 2018 tarihinde alındı
  • Beesley, D. (2004). Teachers' Perception of School Counselor Effectiveness: Collaborating for Student Success. Education, 125(2), s. 259-270.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (24. b.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Camadan, F., & Kahveci, G. (2013). Okul Yöneticilerinin ve Öğretmenlerin Rehber Öğretmene (Psikolojik Danışman) İlişkin Algılarının İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), s. 1371-1392.
  • Cüceloğlu, D. (1991). İnsan ve Davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Çermik, H., Doğan, B., & Şahin, A. (2010, Temmuz). Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğini Tercih Sebepleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(28), s. 209.
  • Dağlı, S. (2014). Rehber Öğretmen ve Psikolojik Danışmanların Kendi Mesleklerine İlişkin Algıları Üzerine Nitel Bir Araştırma. İstanbul Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitimde Psikolojik Hizmetler Programı Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul.
  • Doğan, S. (1996). Türkiye'de Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanında Meslek Kimliğinin Gelişimi ve Bazı Sorunlar. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(7), s. 32-44.
  • Fazzio-Griffith, L., & Curry, J. R. (2008). Professional school counselors as process observers inthe classroom: Collaboration with classroom teachers. Journal of School Counseling, 6(20), 1-15.
  • Hatunoğlu, A., & Hatunoğlu, Y. (2006, Mart). Okullarda Verilen Rehberlik Hizmetlerinin Problem Alanları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(1), s. 333-338.
  • Kalın, Ş. (1999). Ankara İli İlköğretim Okullarında Görevli Rehber Öğretmenlerin "İlköğretimde Rehberlik" Konusundaki Görüşleri. Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Trabzon, Türkiye.
  • Karataş, Z., & Şahin Baltacı, H. (2013). Ortaöğretim Kurumlarında Yürütülen Psikolojik Danışma ve Rehberlik Hizmetlerine Yönelik Okul Müdürü, Sınıf Rehber Öğretmeni, Öğrenci ve Okul Rehber Öğretmeninin (Psikolojik Danışman) Görüşlerinin İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(2), s. 427-460.
  • Keith, M. D., & Garrett, M. T. (1998). Bridging the Gap Between School Counselors and Teachers: A Proactive Approach. Professional School Counseling, 1(5).
  • Kızıl, D. (2007). Ortaöğretim Kurumlarındaki Rehber Öğretmenlerin ve Sınıf Rehber Öğretmenlerin Sınıf İçi rehberlik Etkinlikleri İle İlgili Görüşleri. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Psikolojik Danışma ve Rehberlik Bilim Dalı Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Korkmaz, Z. (2011). Okul Psikolojik Danışmanları İle Sınıf Rehber Öğretmenlerinin Karşılıklı Algılarının İncelenmesi. Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı / Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Bilim Dalı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • MEB, (2011) MEB 21. Yüzyıl Öğrenci Profili. Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Başkanlığı (EARGED). https://www.meb.gov.tr/earged/earged/21.%20yy_og_pro.pdf
  • Milli Eğitim Temel Kanunu,(1973). (1739 S.K.), md. 43. Milli Eğitim Bakanlığı Rehberlik Hizmetleri Yönetmeliği (2017). Erişim adresi: http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2017/11/20171110-2.htm
  • Memduhoğlu, H. B., & Dalçiçek, E. (2016). Öğretmenlerin Rehberlik Servisine İlişkin Metaforik Algıları. The Journal of Academic Social Science Studies(47), s. 137-148.
  • Penbegül, T. (2014). Psikolojik danışman ve sınıf rehber öğretmenlerinin ilköğretim okullarındaki pdr servislerine ilişkin etkililik algılamalarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Adana: Çukurova Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı. Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi.
  • Powers, P., & Boes, S. R. (2013). Steps Toward Understanding: Teacher Perceptions of the School Counselor Role. Georgia School Counselors Association Journal, 2013, s. 1-8.
  • Sayın, Y., Usanmaz, A., & Aslangiri, F. (2016). Uluslararası Göç Olgusu ve Yol Açtığı Etkiler: Suriye Göçü Örneği. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 18(31), s. 1-13.
  • Stringer, S. J., Reynolds, G. P., & Simpson, F. M. (2003). Collaboration between classroom teachers and a school counselor through literature circles: Building self-esteem. Journal of Instructional Psychology, 30(1), s. 69-76.
  • Taşkaya, S. M., & Kurt, Y. (2010). İlköğretim Okullarında Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetlerine İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri. International Conference on New Trends in Education and Their Implication, (s. 909-915). Antalya.
  • Tuzgöl Dost, M., & Keklik, İ. (2012). Alanda Çalışanların Gözünden Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanının Sorunları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), s. 389-407.
  • Ünal, A., & Ünal, E. (2010). Öğretmen ve öğrencilerin rehber öğretmeni algılamalarına ilişkin bir durum çalışması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), s. 919-945.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10. b.). Ankara: Seçkin.
  • Yüncü, Z., Saatçıoğlu, H., Aydın, C., Özbaran, N. B., Altıntoprak, E., & Köse, S. (2014). Bir Şehir Efsanesi: Madde Kullanmaya Başlama Yaşı Düşüyor mu? http://www.literatursempozyum.com/, 1(4).
Year 2019, Volume: 9 Issue: 53, 482 - 521, 25.06.2019

Abstract

References

  • Akbaş, S. (2001). İlköğretim ve ortaöğretim okullarındaki rehberlik hizmetlerinin yürütülmesinde oluşturulan işbirliğinin incelenmesi. Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Akın, B. (2007). Rehber Öğretmenlerin Görevlerine İlşkin Öğretmenlerin Beklentileri ve Algıları. Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Badinter, E. (2011). Kadınlık mı?Annelik mi? İletişim Yayınları. https://www.iletisim.com.tr/images/UserFiles/Documents/Editor/110321122116.pdf. 10 17, 2018 tarihinde alındı
  • Beesley, D. (2004). Teachers' Perception of School Counselor Effectiveness: Collaborating for Student Success. Education, 125(2), s. 259-270.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (24. b.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Camadan, F., & Kahveci, G. (2013). Okul Yöneticilerinin ve Öğretmenlerin Rehber Öğretmene (Psikolojik Danışman) İlişkin Algılarının İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), s. 1371-1392.
  • Cüceloğlu, D. (1991). İnsan ve Davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Çermik, H., Doğan, B., & Şahin, A. (2010, Temmuz). Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğini Tercih Sebepleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(28), s. 209.
  • Dağlı, S. (2014). Rehber Öğretmen ve Psikolojik Danışmanların Kendi Mesleklerine İlişkin Algıları Üzerine Nitel Bir Araştırma. İstanbul Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitimde Psikolojik Hizmetler Programı Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul.
  • Doğan, S. (1996). Türkiye'de Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanında Meslek Kimliğinin Gelişimi ve Bazı Sorunlar. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(7), s. 32-44.
  • Fazzio-Griffith, L., & Curry, J. R. (2008). Professional school counselors as process observers inthe classroom: Collaboration with classroom teachers. Journal of School Counseling, 6(20), 1-15.
  • Hatunoğlu, A., & Hatunoğlu, Y. (2006, Mart). Okullarda Verilen Rehberlik Hizmetlerinin Problem Alanları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(1), s. 333-338.
  • Kalın, Ş. (1999). Ankara İli İlköğretim Okullarında Görevli Rehber Öğretmenlerin "İlköğretimde Rehberlik" Konusundaki Görüşleri. Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Trabzon, Türkiye.
  • Karataş, Z., & Şahin Baltacı, H. (2013). Ortaöğretim Kurumlarında Yürütülen Psikolojik Danışma ve Rehberlik Hizmetlerine Yönelik Okul Müdürü, Sınıf Rehber Öğretmeni, Öğrenci ve Okul Rehber Öğretmeninin (Psikolojik Danışman) Görüşlerinin İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(2), s. 427-460.
  • Keith, M. D., & Garrett, M. T. (1998). Bridging the Gap Between School Counselors and Teachers: A Proactive Approach. Professional School Counseling, 1(5).
  • Kızıl, D. (2007). Ortaöğretim Kurumlarındaki Rehber Öğretmenlerin ve Sınıf Rehber Öğretmenlerin Sınıf İçi rehberlik Etkinlikleri İle İlgili Görüşleri. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Psikolojik Danışma ve Rehberlik Bilim Dalı Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Korkmaz, Z. (2011). Okul Psikolojik Danışmanları İle Sınıf Rehber Öğretmenlerinin Karşılıklı Algılarının İncelenmesi. Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı / Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Bilim Dalı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • MEB, (2011) MEB 21. Yüzyıl Öğrenci Profili. Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Başkanlığı (EARGED). https://www.meb.gov.tr/earged/earged/21.%20yy_og_pro.pdf
  • Milli Eğitim Temel Kanunu,(1973). (1739 S.K.), md. 43. Milli Eğitim Bakanlığı Rehberlik Hizmetleri Yönetmeliği (2017). Erişim adresi: http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2017/11/20171110-2.htm
  • Memduhoğlu, H. B., & Dalçiçek, E. (2016). Öğretmenlerin Rehberlik Servisine İlişkin Metaforik Algıları. The Journal of Academic Social Science Studies(47), s. 137-148.
  • Penbegül, T. (2014). Psikolojik danışman ve sınıf rehber öğretmenlerinin ilköğretim okullarındaki pdr servislerine ilişkin etkililik algılamalarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Adana: Çukurova Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı. Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi.
  • Powers, P., & Boes, S. R. (2013). Steps Toward Understanding: Teacher Perceptions of the School Counselor Role. Georgia School Counselors Association Journal, 2013, s. 1-8.
  • Sayın, Y., Usanmaz, A., & Aslangiri, F. (2016). Uluslararası Göç Olgusu ve Yol Açtığı Etkiler: Suriye Göçü Örneği. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 18(31), s. 1-13.
  • Stringer, S. J., Reynolds, G. P., & Simpson, F. M. (2003). Collaboration between classroom teachers and a school counselor through literature circles: Building self-esteem. Journal of Instructional Psychology, 30(1), s. 69-76.
  • Taşkaya, S. M., & Kurt, Y. (2010). İlköğretim Okullarında Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetlerine İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri. International Conference on New Trends in Education and Their Implication, (s. 909-915). Antalya.
  • Tuzgöl Dost, M., & Keklik, İ. (2012). Alanda Çalışanların Gözünden Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanının Sorunları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), s. 389-407.
  • Ünal, A., & Ünal, E. (2010). Öğretmen ve öğrencilerin rehber öğretmeni algılamalarına ilişkin bir durum çalışması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), s. 919-945.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10. b.). Ankara: Seçkin.
  • Yüncü, Z., Saatçıoğlu, H., Aydın, C., Özbaran, N. B., Altıntoprak, E., & Köse, S. (2014). Bir Şehir Efsanesi: Madde Kullanmaya Başlama Yaşı Düşüyor mu? http://www.literatursempozyum.com/, 1(4).
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Zehra Kılıç Özmen 0000-0001-7825-0016

Yücel Kabapınar 0000-0001-6039-0096

Publication Date June 25, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 9 Issue: 53

Cite

APA Kılıç Özmen, Z., & Kabapınar, Y. (2019). Sınıf Öğretmenleri ve Okul Psikolojik Danışmanları Birbirlerini Nasıl Algılamaktadır?. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 9(53), 482-521.

!! From 30 November 2023, English language proofreading will be required for accepted articles to ensure language quality.