Yaşamdan doyum almak her insanın arzuladığı bir erektir. Yaşam doyumu aynı zamanda bilişsel olarak esnek olma, yeni durumlara uyum sağlama ile de ilgilidir. Bu yönüyle bu çalışmada yaşam doyumu ve bilişsel esneklik birlikte ele alınarak, üniversite öğrencilerinde cinsiyet, fakülte, sınıf düzeyi ve akademik başarıları açısından karşılaştırma yapılmıştır. Çalışmaya beş farklı fakülteden 353 kadın, 192 erkek olmak üzere toplam 545 üniversite öğrencisi katılmıştır. Veri toplamak için Yaşam Doyumu Ölçeği, Bilişsel Esneklik Ölçeği ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda; ilahiyat fakültesi öğrencilerinin yaşam doyumlarının yüksek olduğu, kadınların, eğitim fakültesi öğrencilerinin ve akademik başarısı düşük olanların bilişsel esneklik düzeyinin anlamlı bir şekilde düşük olduğu görülmüştür. Son olarak bilişsel esneklik yaşam doyumunun anlamlı bir yordayıcısı olduğu bulunmuştur. Bulgular var olan alan yazın ışığında tartışılmıştır.
Altunkol, F. (2011). Üniversite öğrencilerinin bilişsel esneklikleri ile algılanan stres düzeyleri arasındaki
ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Sosyal
Bilimler Enstitüsü, Adana.
Altunkol, F. (2017). Bilişsel esneklik eğitim programının lise öğrencilerinin bilişsel esneklik ile algılanan
stres düzeylerine ve stresle başa çıkma tarzlarına etkisi (Yayınlanmamış doktora tezi). Çukurova
Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
Asıcı, E., & İkiz, F. E. (2015). Mutluluğa Giden Bir Yol: Bilişsel Esneklik. Mehmet Akif Ersoy
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(35), 191-211.
Avşaroğlu, S. ve Koç, H. (2019). Yaşam Doyumu ile Sıkıntıyı Tolere Etme Arasındaki İlişkide
İyimserliğin Aracı Etkisi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 9(53), 565-588.
Aydınay-Satan, A. (2014). Dini inanç ve bilişsel esneklik düzeylerinin öznel iyi oluş düzeyine
olan etkisi. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 3 (7), 50-74.
Bai, Y. (2011). Studies on the relationship among cognitive flexibility, coping styles and mental health of the
teachers in the middle occupational school (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hebei
University, Çin Halk Cumhuriyeti.
Beceren, E. (2010). Üniversite tercihinde ne kadar bilinçliler: Süleyman Demirel Üniversitesi
öğrencilerine yönelik bir çalışma. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 2(2), 101-
110.
Bedel, A., ve Ulubey, E. (2015). Ergenlerde başa çıkma stratejilerini açıklamada bilişsel
esnekliğin rolü. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(55), 291-300.
Bonanno, G. A., Papa, A., Lalande, K. Westphal, M. ve Coifman, K. (2004). The importance
of being Flexible: The ability to both enhance and suppress emotional expression
predicts long-term adjustment. Psychol Sci. 15, 482–487.
Buğa, A., Özkamalı, E., Altunkol, F., & Çekiç, A. (2018). Üniversite öğrencilerinin bilişsel
esneklik düzeylerine göre sosyal problem çözme tarzlarının incelenmesi. Gaziantep
Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 48-58.
Camcı Erdoğan, S. (2018). Üstün Zekalilar Öğretmenliği Adaylarinin Bilişsel Esneklik
Düzeylerinin İncelenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(3), 77-96.
Carter, D. B. (1985). Relationships between cognitive flexibility and sex-role orientation in
young adults. Psychological Reports, 57(3), 763-766.
Chow, H. P. H. (2005). Life satisfaction among university students in a Canadian prairie city: A
multivariate analysis. Social Indicators Research, 70, 139-150.
Christopher, J. C. (1999). Situating psychological well-being: Exploring the cultural roots of its
theory and research. Journal of Counseling and Development, 77 (2), 141-153.
Chui, W. H. ve Wong, M. Y. (2016). Gender differences in happiness and life satisfaction
among adolescents in Hong Kong: Relationships and self-concept. Social Indicators
Research, 125(3), 1035-1051.
Çuhadaroğlu, A. (2011). Bilişsel Esnekliğin Yordayıcıları (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Ankara
Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Dennis, J. P. & Vander Wal, J. S. (2010) The cognitive flexibility inventory: Instrument
development and estimates of reliability and validity. Cognitive Therapy and Research, 34,
241-53. DOI:10.1007/s10608-009-9276-4
Diener, E.D., Emmons, R.A., Larsen, R.J., & Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale.
Journal of personality Assessment, 49(1), 71-75.
Diril, A. (2011). Lise öğrencilerinin bilişsel esneklik düzeylerinin sosyodemografik değişkenler ve öfke düzeyi
ile öfke ifade tarzları arasındaki ilişki açısından incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi).
Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
Doğan-Laçin, B. G. ve Yalçın, İ. (2018). Üniversite Öğrencilerinde Öz-yeterlilik ve Stresle Başa
Çıkma Stratejilerinin Bilişsel Esnekliği Yordama Düzeyleri. Hacettepe University Journal of
Education, DOI: 10.16986/HUJE.2018037424
Durak, M., Senol-Durak, E. & Gencoz, T. (2010). Psychometric properties of the Satisfaction
with Life Scale among Turkish university students, correctional officers, and elderly
adults. Social Indicators Research, 99(3), 413-429.
Dusselier, L., Dunn, B., Wang, Y., Shelley II, M. C., & Whalen, D. F. (2005). Personal, health,
academic, and environmental predictors of stress for residence hall students. Journal of
American College Health, 54(1), 15–24.
Eken, F. O. ve Ebadi, H. (2018). Anksiyetenin yaşam doyumu üzerindeki etkisinde
tükenmişliğin aracı rolü. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(2), 112-126.
Emeç, H., & Kümbül Güler, B. (2006). Yaşam memnuniyeti ve akademik başarida iyimserlik
etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, C21/S2.
Gülaçtı, F., Gür, R., ve Çiftçi, Z. (2017). Öğretmen adaylarının özgecilik ve yaşam doyumu
düzeylerinin incelenmesi. Pegem Atıf İndeksi, 473-484. DOI:
10.14527/9786053188407.31
Gündoğar, D., Sallan Gül, S., Uşkun, E., Demirci, S., & Keçeci, D. (2007). Investigation of the
predictors of life satisfaction in university students. Journal of Clinical Psychiatry, 10(1), 14-
27.
Güzeltepe, S. (2017). Kamu personelinin bilişsel esneklik düzeylerinin psikolojik sözleşme rolleri açısından
incelenmesi bir alan araştırması: Bakırköy adliyesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).
İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
İncekara, T. (2018). Üniversite öğrencilerinde vücut algısı ile yaşam doyumu arasındaki ilişkinin incelenmesi
(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Haliç Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Johnco, C., Wuthrich V. M., & Rapee, R. M. (2014). The influence of cognitive flexibility on
treatment outcome and cognitive restructuring skill acquisition during cognitive
behavioural treatment for anxiety and depression in older adults: Results of a pilot
study. Behaviour Research and Therapy, 57, 55- 64.
Kaptanbaş-Gürbüz, E. (2017). Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin bilişsel esnekliği ve öz yeterlik
düzeyleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim
Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
Karadayı, S. (2018). Ergenlik ve ilk yetişkinlik dönemindeki bireylerde yaşam doyumu, psikolojik ihtiyaçlar
ve benlik algısı (Life satisfaction, psychologic needs and self-perception of individuals in adolescence and
first adulthood),(Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi). Nişantaşı Üniversitesi, Sosyal
Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Keith, J., Velezmoro, R., & O’brien, C. (2015). Correlates of cognitive flexibility in veterans
seeking treatment for posttraumatic stress disorder. The Journal of nervous and mental
disease, 203(4), 287-293. doi: 10.1097/NMD.0000000000000280
Koesten , J., Schrodt, P. ve Ford, D. J. (2009). Cognitive Flexibility as a Mediator of Family
Communication Environments and Young Adults' Well-Being. Health Communication,
24(1), 82-94. DOI: 10.1080/10410230802607024
Lachmann, B., Sariyska, R., Kannen, C., Cooper, A., & Montag, C. (2016). Life satisfaction and
problematic Internet use: Evidence for gender specific effects. Psychiatry research, 238,
363-367. doi.org/10.1016/j.psychres.2016.02.017
Martin, M. M. ve Rubin, R. B. (1995). A new measure of cognitive flexibility. Psychological Reports,
76, 623-626.
Martin, M. M., Anderson, C. M. ve Thweatt, K. S. (1998). Aggressive communication traits and
their relationship with the cognitive flexibility scale and the communication flexibility
scale. Journal of Social Behavior and Personality, 13(3), 34-45.
Martin, M. M., Staggers, S. M. ve Anderson, C. M. (2011). The relationships between cognitive
flexibility with dogmatism, intellectual flexibility, preference for consistency, and selfcompassion. Commun Res Repo. 28: 275–280.
Meadows, S. O., Brown, J. S., & Elder, G. H. (2006). Depressive symptoms, stress, and
support: Gendered trajectories from adolescence to young adulthood. Journal of Youth
and Adolescence, 35(1), 89–99.
MEB, (2019). Branş bazında başvuru durumu. 29.03.2018 tarihinde
http://personel.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_03/21174502_2019_Mart_SYzle
Ymeli_YYretmen_Atama_Duyurusu.pdf adresinden alınmıştır.
Miranda, R. ve Nolen-Hoeksema, S. (2007). Brooding and reflection: Rumination predicts
suicidal ideation at 1-year follow-up in a community sample. Behav Res Ther. 45, 3088-
3095.
Nazarzadeh, R. S., Fazeli, M., Aval, M. M., & Shourch, R. M. (2015). Effectiveness of
Cognitive-Behavior Therapy on Cognitive Flexibility in Perfectionist. Psychology, 6(14),
1780.
Newman, B. M., & Newman, P. R. (2008). Development through life: A psychosocial approach:
Wadsworth.
Özdemir, M., Dilekmen, M. (2016). Eğitim fakültesi öğrencilerinin duygusal zekâ ve yaşam
doyumlarının incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 6(1), 98-113.
Pavot, W. and E. Diener: 1993, ‘Review of the satisfaction with life scale’, Psychological
Assessment 5, pp. 164–172.
Recepoğlu, H.(2013), “Öğretmen Adaylarının Yaşam Doyumları ile Öğretmenlik Mesleğine
İlişkin Tutumları”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (1), 311-326.
Sağar, M. E. (2018). Eğitim fakültesi öğrencilerinin sigara bağımlılığına yönelik tutumları ve
yaşam doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 10(19),
491-507.
Samaha, M., & Hawi, N. S. (2016). Relationships among smartphone addiction, stress,
academic performance, and satisfaction with life. Computers in Human Behavior, 57, 321-
325.
Satan, A. A. (2014). Dini İnanç ve Bilişsel Esneklik Düzeylerinin Öznel İyi Oluş Düzeyine
Olan Etkisi. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum Eğitim Bilimleri Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi,
3(7).
Scott, W.A. (1962), Cognitive Complexity and Cognitive Flexibility, American Sociological
Association Sociometry, 25(4), 405-414.
Segrin, C. (2006). Family interactions and well-being: Integrative perspectives. Journal of Family
Communication, 6, 3–21.
Serin, N. B., Serin, O., & Özbaş, L. F. (2010). Predicting university students’ life satisfaction by
their anxiety and depression level. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 9, 579-582.
Şahan, H., Tekin, M., Yıldız, M., Eraslan, M., Yıldız, M., Sim, H., & Yarar, D. (2012).
Examination of self-efficacy and life satisfaction levels of students receiving education
in schools of physical education and sports. International Journal of Social, Behavioral,
Educational, Economic, Business and Industrial Engineering, 6(6), 1461-1463.
Tel, F. D. ve Sarı, T. (2016). Üniversite öğrencilerinde öz duyarlılık ve yaşam doyumu. Abant
İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
Tuzgöl-Dost, M. (2007). Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumunun bazı değişkenlere göre
incelenmesi [Examining Life Satisfaction Levels of University Students in Terms of
Some Variables]. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(22), 132-143.
TÜİK, (2018). Yaşam Memnuniyeti Araştırması, 2017. Türkiye İstatistik Kurumu Haber Bülteni,
27590.
Üzümcü, B. ve Müezzin, E. E. (2018). Öğretmenlerin bilişsel esneklik ve mesleki doyum
düzeyinin incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 8(1), 8-25.
Vitiello, V. E., Greenfield, D. B., Munis, P., & George, J. L. (2011). Cognitive flexibility,
approaches to learning, and academic school readiness in Head Start preschool children.
Early Education & Development, 22(3), 388-410. DOI: 10.1080/10409289.2011.538366
Yıldız, M. (2016). Üniversite öğrencilerinde duygusal zekâ yaşam doyumu ve depresyonun
cinsiyet ve sınıf seviyelerine göre etkileri. Opus Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi,
6(11), 451-474.
Zahal, O. (2014). Özel yetenek sınavına giren adayların öğrenme stilleri ve bilişsel esneklik düzeyleri ile
sınav başarıları arasındaki ilişki (Relation between learning styles and cognitive flexibility with
examination achievement who enter the special ability exam), (Yayımlanmamış Doktora tezi).
İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
Zhang, J. H. (2011). Relationship between cognitive flexibility and coping strategies of high school students
(Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Hebei University, Çin Halk Cumhuriyeti.
Zhang, J., Zhao, S., Lester, D., Zhou, C. (2013). Life satisfaction and ıts correlates among
college students in China: A test of social reference theory. Asian J Psychiatr, 10, 17-20
Year 2019,
Volume: 9 Issue: 54, 913 - 935, 23.09.2019
Altunkol, F. (2011). Üniversite öğrencilerinin bilişsel esneklikleri ile algılanan stres düzeyleri arasındaki
ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Sosyal
Bilimler Enstitüsü, Adana.
Altunkol, F. (2017). Bilişsel esneklik eğitim programının lise öğrencilerinin bilişsel esneklik ile algılanan
stres düzeylerine ve stresle başa çıkma tarzlarına etkisi (Yayınlanmamış doktora tezi). Çukurova
Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
Asıcı, E., & İkiz, F. E. (2015). Mutluluğa Giden Bir Yol: Bilişsel Esneklik. Mehmet Akif Ersoy
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(35), 191-211.
Avşaroğlu, S. ve Koç, H. (2019). Yaşam Doyumu ile Sıkıntıyı Tolere Etme Arasındaki İlişkide
İyimserliğin Aracı Etkisi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 9(53), 565-588.
Aydınay-Satan, A. (2014). Dini inanç ve bilişsel esneklik düzeylerinin öznel iyi oluş düzeyine
olan etkisi. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 3 (7), 50-74.
Bai, Y. (2011). Studies on the relationship among cognitive flexibility, coping styles and mental health of the
teachers in the middle occupational school (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hebei
University, Çin Halk Cumhuriyeti.
Beceren, E. (2010). Üniversite tercihinde ne kadar bilinçliler: Süleyman Demirel Üniversitesi
öğrencilerine yönelik bir çalışma. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 2(2), 101-
110.
Bedel, A., ve Ulubey, E. (2015). Ergenlerde başa çıkma stratejilerini açıklamada bilişsel
esnekliğin rolü. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(55), 291-300.
Bonanno, G. A., Papa, A., Lalande, K. Westphal, M. ve Coifman, K. (2004). The importance
of being Flexible: The ability to both enhance and suppress emotional expression
predicts long-term adjustment. Psychol Sci. 15, 482–487.
Buğa, A., Özkamalı, E., Altunkol, F., & Çekiç, A. (2018). Üniversite öğrencilerinin bilişsel
esneklik düzeylerine göre sosyal problem çözme tarzlarının incelenmesi. Gaziantep
Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 48-58.
Camcı Erdoğan, S. (2018). Üstün Zekalilar Öğretmenliği Adaylarinin Bilişsel Esneklik
Düzeylerinin İncelenmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(3), 77-96.
Carter, D. B. (1985). Relationships between cognitive flexibility and sex-role orientation in
young adults. Psychological Reports, 57(3), 763-766.
Chow, H. P. H. (2005). Life satisfaction among university students in a Canadian prairie city: A
multivariate analysis. Social Indicators Research, 70, 139-150.
Christopher, J. C. (1999). Situating psychological well-being: Exploring the cultural roots of its
theory and research. Journal of Counseling and Development, 77 (2), 141-153.
Chui, W. H. ve Wong, M. Y. (2016). Gender differences in happiness and life satisfaction
among adolescents in Hong Kong: Relationships and self-concept. Social Indicators
Research, 125(3), 1035-1051.
Çuhadaroğlu, A. (2011). Bilişsel Esnekliğin Yordayıcıları (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Ankara
Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Dennis, J. P. & Vander Wal, J. S. (2010) The cognitive flexibility inventory: Instrument
development and estimates of reliability and validity. Cognitive Therapy and Research, 34,
241-53. DOI:10.1007/s10608-009-9276-4
Diener, E.D., Emmons, R.A., Larsen, R.J., & Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale.
Journal of personality Assessment, 49(1), 71-75.
Diril, A. (2011). Lise öğrencilerinin bilişsel esneklik düzeylerinin sosyodemografik değişkenler ve öfke düzeyi
ile öfke ifade tarzları arasındaki ilişki açısından incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi).
Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
Doğan-Laçin, B. G. ve Yalçın, İ. (2018). Üniversite Öğrencilerinde Öz-yeterlilik ve Stresle Başa
Çıkma Stratejilerinin Bilişsel Esnekliği Yordama Düzeyleri. Hacettepe University Journal of
Education, DOI: 10.16986/HUJE.2018037424
Durak, M., Senol-Durak, E. & Gencoz, T. (2010). Psychometric properties of the Satisfaction
with Life Scale among Turkish university students, correctional officers, and elderly
adults. Social Indicators Research, 99(3), 413-429.
Dusselier, L., Dunn, B., Wang, Y., Shelley II, M. C., & Whalen, D. F. (2005). Personal, health,
academic, and environmental predictors of stress for residence hall students. Journal of
American College Health, 54(1), 15–24.
Eken, F. O. ve Ebadi, H. (2018). Anksiyetenin yaşam doyumu üzerindeki etkisinde
tükenmişliğin aracı rolü. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(2), 112-126.
Emeç, H., & Kümbül Güler, B. (2006). Yaşam memnuniyeti ve akademik başarida iyimserlik
etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, C21/S2.
Gülaçtı, F., Gür, R., ve Çiftçi, Z. (2017). Öğretmen adaylarının özgecilik ve yaşam doyumu
düzeylerinin incelenmesi. Pegem Atıf İndeksi, 473-484. DOI:
10.14527/9786053188407.31
Gündoğar, D., Sallan Gül, S., Uşkun, E., Demirci, S., & Keçeci, D. (2007). Investigation of the
predictors of life satisfaction in university students. Journal of Clinical Psychiatry, 10(1), 14-
27.
Güzeltepe, S. (2017). Kamu personelinin bilişsel esneklik düzeylerinin psikolojik sözleşme rolleri açısından
incelenmesi bir alan araştırması: Bakırköy adliyesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).
İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
İncekara, T. (2018). Üniversite öğrencilerinde vücut algısı ile yaşam doyumu arasındaki ilişkinin incelenmesi
(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Haliç Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Johnco, C., Wuthrich V. M., & Rapee, R. M. (2014). The influence of cognitive flexibility on
treatment outcome and cognitive restructuring skill acquisition during cognitive
behavioural treatment for anxiety and depression in older adults: Results of a pilot
study. Behaviour Research and Therapy, 57, 55- 64.
Kaptanbaş-Gürbüz, E. (2017). Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin bilişsel esnekliği ve öz yeterlik
düzeyleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim
Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
Karadayı, S. (2018). Ergenlik ve ilk yetişkinlik dönemindeki bireylerde yaşam doyumu, psikolojik ihtiyaçlar
ve benlik algısı (Life satisfaction, psychologic needs and self-perception of individuals in adolescence and
first adulthood),(Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi). Nişantaşı Üniversitesi, Sosyal
Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Keith, J., Velezmoro, R., & O’brien, C. (2015). Correlates of cognitive flexibility in veterans
seeking treatment for posttraumatic stress disorder. The Journal of nervous and mental
disease, 203(4), 287-293. doi: 10.1097/NMD.0000000000000280
Koesten , J., Schrodt, P. ve Ford, D. J. (2009). Cognitive Flexibility as a Mediator of Family
Communication Environments and Young Adults' Well-Being. Health Communication,
24(1), 82-94. DOI: 10.1080/10410230802607024
Lachmann, B., Sariyska, R., Kannen, C., Cooper, A., & Montag, C. (2016). Life satisfaction and
problematic Internet use: Evidence for gender specific effects. Psychiatry research, 238,
363-367. doi.org/10.1016/j.psychres.2016.02.017
Martin, M. M. ve Rubin, R. B. (1995). A new measure of cognitive flexibility. Psychological Reports,
76, 623-626.
Martin, M. M., Anderson, C. M. ve Thweatt, K. S. (1998). Aggressive communication traits and
their relationship with the cognitive flexibility scale and the communication flexibility
scale. Journal of Social Behavior and Personality, 13(3), 34-45.
Martin, M. M., Staggers, S. M. ve Anderson, C. M. (2011). The relationships between cognitive
flexibility with dogmatism, intellectual flexibility, preference for consistency, and selfcompassion. Commun Res Repo. 28: 275–280.
Meadows, S. O., Brown, J. S., & Elder, G. H. (2006). Depressive symptoms, stress, and
support: Gendered trajectories from adolescence to young adulthood. Journal of Youth
and Adolescence, 35(1), 89–99.
MEB, (2019). Branş bazında başvuru durumu. 29.03.2018 tarihinde
http://personel.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_03/21174502_2019_Mart_SYzle
Ymeli_YYretmen_Atama_Duyurusu.pdf adresinden alınmıştır.
Miranda, R. ve Nolen-Hoeksema, S. (2007). Brooding and reflection: Rumination predicts
suicidal ideation at 1-year follow-up in a community sample. Behav Res Ther. 45, 3088-
3095.
Nazarzadeh, R. S., Fazeli, M., Aval, M. M., & Shourch, R. M. (2015). Effectiveness of
Cognitive-Behavior Therapy on Cognitive Flexibility in Perfectionist. Psychology, 6(14),
1780.
Newman, B. M., & Newman, P. R. (2008). Development through life: A psychosocial approach:
Wadsworth.
Özdemir, M., Dilekmen, M. (2016). Eğitim fakültesi öğrencilerinin duygusal zekâ ve yaşam
doyumlarının incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 6(1), 98-113.
Pavot, W. and E. Diener: 1993, ‘Review of the satisfaction with life scale’, Psychological
Assessment 5, pp. 164–172.
Recepoğlu, H.(2013), “Öğretmen Adaylarının Yaşam Doyumları ile Öğretmenlik Mesleğine
İlişkin Tutumları”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (1), 311-326.
Sağar, M. E. (2018). Eğitim fakültesi öğrencilerinin sigara bağımlılığına yönelik tutumları ve
yaşam doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 10(19),
491-507.
Samaha, M., & Hawi, N. S. (2016). Relationships among smartphone addiction, stress,
academic performance, and satisfaction with life. Computers in Human Behavior, 57, 321-
325.
Satan, A. A. (2014). Dini İnanç ve Bilişsel Esneklik Düzeylerinin Öznel İyi Oluş Düzeyine
Olan Etkisi. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum Eğitim Bilimleri Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi,
3(7).
Scott, W.A. (1962), Cognitive Complexity and Cognitive Flexibility, American Sociological
Association Sociometry, 25(4), 405-414.
Segrin, C. (2006). Family interactions and well-being: Integrative perspectives. Journal of Family
Communication, 6, 3–21.
Serin, N. B., Serin, O., & Özbaş, L. F. (2010). Predicting university students’ life satisfaction by
their anxiety and depression level. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 9, 579-582.
Şahan, H., Tekin, M., Yıldız, M., Eraslan, M., Yıldız, M., Sim, H., & Yarar, D. (2012).
Examination of self-efficacy and life satisfaction levels of students receiving education
in schools of physical education and sports. International Journal of Social, Behavioral,
Educational, Economic, Business and Industrial Engineering, 6(6), 1461-1463.
Tel, F. D. ve Sarı, T. (2016). Üniversite öğrencilerinde öz duyarlılık ve yaşam doyumu. Abant
İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
Tuzgöl-Dost, M. (2007). Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumunun bazı değişkenlere göre
incelenmesi [Examining Life Satisfaction Levels of University Students in Terms of
Some Variables]. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(22), 132-143.
TÜİK, (2018). Yaşam Memnuniyeti Araştırması, 2017. Türkiye İstatistik Kurumu Haber Bülteni,
27590.
Üzümcü, B. ve Müezzin, E. E. (2018). Öğretmenlerin bilişsel esneklik ve mesleki doyum
düzeyinin incelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 8(1), 8-25.
Vitiello, V. E., Greenfield, D. B., Munis, P., & George, J. L. (2011). Cognitive flexibility,
approaches to learning, and academic school readiness in Head Start preschool children.
Early Education & Development, 22(3), 388-410. DOI: 10.1080/10409289.2011.538366
Yıldız, M. (2016). Üniversite öğrencilerinde duygusal zekâ yaşam doyumu ve depresyonun
cinsiyet ve sınıf seviyelerine göre etkileri. Opus Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi,
6(11), 451-474.
Zahal, O. (2014). Özel yetenek sınavına giren adayların öğrenme stilleri ve bilişsel esneklik düzeyleri ile
sınav başarıları arasındaki ilişki (Relation between learning styles and cognitive flexibility with
examination achievement who enter the special ability exam), (Yayımlanmamış Doktora tezi).
İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
Zhang, J. H. (2011). Relationship between cognitive flexibility and coping strategies of high school students
(Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Hebei University, Çin Halk Cumhuriyeti.
Zhang, J., Zhao, S., Lester, D., Zhou, C. (2013). Life satisfaction and ıts correlates among
college students in China: A test of social reference theory. Asian J Psychiatr, 10, 17-20
Yelpaze, İ., & Yakar, L. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Doyumu ve Bilişsel Esnekliklerinin İncelenmesi. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 9(54), 913-935.