Bu çalışmada Bilişim Teknolojileri (BT) öğretmenlerinin mesleki, kişisel ve teknik özelliklerinin ele alınması ile okul yönetimindeki rollerinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda çalışmanın temel problemi “Bilişim Teknolojileri öğretmenlerinin okul yönetimindeki yeri nedir?” sorusuna ilişkin okul yöneticilerinin görüşlerinin alınmasıdır. Nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji desenine uygun olarak yürütülen bu çalışmada Sakarya ilindeki Milli Eğitim Bakanlığına bağlı devlet okullarında görev yapmakta olan 8 yöneticinin görüşleri araştırmacılar tarafından oluşturulan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile derinlemesine incelenmiştir. Elde edilen veriler içerik ile analiz edilmiştir. Sonuç olarak, Bilişim Teknolojileri öğretmenlerinin teknik bilgilerinin yanı sıra mesleki bilgileri ile de okulun etkili yönetilmesi noktasında önemli bir yere sahip olduğu görülmektedir. Bu bağlamda, Bilişim Teknolojileri öğretmenlerinin okul yönetiminde kolaylaştırıcı bir rol oynadığı, bu durumun sadece teknik bilgileri ile değil; aynı zamanda mesleki ve kişisel yeterliklerinden de kaynaklı olduğu söylenebilir. Bu durumda eğitim politikaları kapsamında okullarda Bilişim Teknolojileri öğretmenlerinin sahip oldukları alan ve teknik bilgilerini uygulayabileceği pozisyonların oluşturulmasının gerekli olduğu düşünülmektedir. Bilişim Teknolojileri öğretmenlerinin yönetsel süreçlere katkısının yanında, diğer paydaşlar ile işbirliği içerisinde çalışabilecekleri ortamları oluşturacağı ve diğer derslerde teknoloji entegrasyonunda öğretmenlerin sadece teknik açıdan değil aynı zamanda pedagojik açıdan da destek olabileceği düşünülmektedir.
In this study, it was aimed to examine the professional, personal and technical characteristics of Information Technologies (IT) teachers and reveal their roles in school management. For this purpose, the main problem of the study was to take the views of school administrators on the question of "What is the role of Information Technology teachers in school administration?". So, the study was carried out in accordance with the phenomenology pattern, one of the qualitative research methods, and the opinions of 8 school administrators working in the state schools affiliated to the Ministry of National Education in Sakarya were examined in depth with a semi-structured interview form created by the researchers. The obtained data were analyzed through content analysis. As a result, it was seen that Information Technologies teachers have an important place in effective management of the school with their professional knowledge as well as their technical knowledge. In this context, it can be said that Information Technology teachers play a facilitating role in school administration, and this is not only due to their technical knowledge but also to their professional and personal competencies. In this case, within the scope of education policies, it is considered that it is necessary to create positions in schools where Information Technologies teachers can apply their field and technical knowledge. It is thought that Information Technologies teachers will not only contribute to managerial processes, but also create environments where they can work in collaboration with other stakeholders. In addition, it is thought that they can support teachers not only technically but also pedagogically in technology integration in other lessons.
IT teachers professional competence Education Management school administrators. school administrators
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | December 24, 2021 |
Publication Date | December 24, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 23 Issue: 2 |