Due to both the effects of the identity created in the homeland left behind and the re-establishment of the identity construction in the country of immigration, the term diaspora, which refers to ethnic or religious groups forced to leave their homeland, has led to the emergence of new concepts in-country policies. With the official foundation of Israel, a divide between eastern and western immigrants formed in the country's immigration.
Turkish Jews, who are often classified as Sephardic and regarded as oriental, are characterized in terms of other groups' attitudes about Turks and Turkey. The purpose of this research is on how the band leader's ethnic identity is presented in the movie 'God's Neighbors' as a cultural phenomenon, in which three male friends from various ethnic backgrounds, led by a Turkish Jew, take up the guardianship of an extreme conservative neighborhood. The significant codes of the protagonist's identity, who assumes the leadership qualification, are studied using content analysis in the study, to reveal how the Turkish identity is portrayed in this way. As a result, two main categories in the protagonist were identified: behavioral patterns and cultural features. Their behavior patterns revealed characteristics of hegemonic masculinity and traditional cultures, such as the brother system, respect for father/ancestor, and body image. The character's identity is structured by the music, symbols, and eating-drinking practices of Turkish culture, as seen in the cultural aspects. In the religious and traditional Mizrahi society, the Turkish Jew who was chosen as the group leader is regarded to be a guardian, leader, rule maker, young man, and fearless, and it has been noticed that the Turkish man's character attributes are perceived in this way.
Kendi vatanlarından ayrılmak zorunda kalan etnik ya da dini gruplar için kullanılan diaspora kavramı, hem geride bırakılan vatanda oluşturulan kimliğin etkileri, hem de göç edilen ülkede yaşanan kimlik inşasının yeniden oluşturulması nedeniyle ülkelerin politikalarında yeni kavramların ortaya çıkmasına neden olmuştur. İsrail’in resmen kurulmasıyla birlikte alınan göçlerde ülkede Doğulu-Batılı ayrımı çıkmıştır. Genellikle Sefarad grup içinde yer alan ve Doğulu olarak görülen Türk Yahudileri, diğer grupların Türklere ve Türkiye’ye olan bakış açısına göre tanımlanmaktadır. Bu çalışmanın konusunu, 2012 yapımı Tanrı’nın Komşuları filminde, farklı etnik kökenlerden gelen ve grup liderinin Türk Yahudisi olduğu üç erkek arkadaşın, aşırı muhafazakâr bir mahallenin koruyuculuğunu nasıl üstlendiği ve grup liderinin etnik kimliğinin kültürel bir olgu olarak filmde nasıl temsil edildiği oluşturmaktadır. Çalışmada, liderlik vasfını üstlenen başkarakterin kimliğinin öne çıkan belirgin kodları içerik analizi ile incelenmekte ve bu yolla Türk kimliğinin nasıl yansıtıldığı ortaya çıkarılmaya çalışılmaktadır. Buna göre başkarakterde davranış biçimleri ve kültüre ait özellikler olmak üzere iki başat kategori saptanmıştır. Davranış biçimlerinde biraderler sistemi, babaya/ ataya saygı ve beden imgesi olmak üzere hegemonik erkekliğe ve geleneksel kültüre ait özellikler belirlenmiştir. Kültüre ait özelliklerde ise Türk kültürüne ait müzikler, semboller ve yeme-içme biçimlerinin karakterin kimliğini yapılandırdığı görülmüştür. Bulgular bir araya getirildiğinde grup lideri olarak seçilen Türk Yahudisinin, dindar ve geleneksel olan Mizrahi toplumunda koruyucu, lider, kural koyucu, delikanlı ve mert olduğu düşünülmekte ve Türk erkeğinin karakter özelliklerinin bu şekilde algılandığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 6, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 24 Issue: 1 |