Grammar teaching; pre-service English teachers; metaphor; content analysis Grammar teaching pre-service English teachers metaphor content analysis
This study aims to examine the metaphorical perceptions of pre-service English teachers on English grammar teaching. Participants of the study consist of 52 pre-service teachers attending the Department of English Language Teaching (ELT) at Trakya University in the 2020-2021 academic year, and they were selected by convenience sampling method. Participants were asked the question ‘English grammar teaching is like......, because....’ after they had micro-teaching experience on grammar teaching. The metaphors were compared and analyzed by content analysis method. A total of 31 valid metaphors were generated in line with the data gathered, and these metaphors were defined and classified under three conceptual themes. The results of the study revealed that pre-service English teachers perceived grammar teaching as a phenomenon involving interrelated subjects, being necessary and facilitated by practice. In this sense, the results of the study revealed that it would be effective to support theoretical courses on grammar teaching by practice in the current ELT programs.
Bu çalışma, İngilizce Öğretmenliği Bölümünde okuyan öğretmen adaylarının İngilizce dilbilgisi öğretimi üzerine metaforik algılarını incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2020-2021 eğitim-öğretim yılında, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi İngilizce Öğretmenliği bölümüne devam eden kolay ulaşılabilir örneklem yöntemi ile belirlenen 52 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada katılımcılara, "İngilizce dilbilgisi öğretimi.....gibidir, çünkü...." sorusu yöneltilmiştir. Katılımcılara bu soru dilbilgisi öğretimi üzerine küçük ölçekli öğretim deneyimi yaşadıktan sonra sorulmuştur. Verilen metaforlar karşılaştırılarak içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Elde edilen veriler doğrultusunda toplam 31 geçerli metafor ortaya çıkmış olup bu metaforlar üç kavramsal tema altında tanımlanarak sınıflandırılmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçlar, İngilizce Öğretmen adaylarının yabancı dilde dilbilgisi öğretimini birbiriyle bağlantılı konuları içeren, gerekli ve uygulamayla kolaylaşan bir durum olarak algılandığı ortaya çıkarmıştır. Bu anlamda çalışmanın sonuçları, mevcut İngilizce öğretmenliği programlarında dilbilgisi öğretimine yönelik teorik derslerin uygulamayla desteklenmesi gerektiğini ortaya koymuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | December 20, 2021 |
Publication Date | December 20, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 24 Issue: 2 |