The subject of this study is to question the role of the associations in teaching Turkish that is established by the Turks in Serbia. Although the level of use of minority rights by Serbian Turks is far from competing with the rights of Croats, Hungarians, Romani-ans, and Macedonians, who are the strong minorities living in the country, especially the Serbian Turks Association (UdruzenjeTuraka u Srbiji) in recent years makes an extraordinary effort for using the cultural rights (teaching Turkish) of the aforemen-tioned nation. In this context, the International Serbian Turkish Friendship Association (Internationalna Nevladina Asocijacija za Toleranciu), which contributes to the devel-opment of relations between Turkey and Serbia, although not as much as the Associa-tion of Serbian Turks, is also evaluated. In this study, the actions of the above-mentioned associations are analyzed by considering the year 2006 as a milestone when the Belgrade government adopted a liberal Constitution. The question that is sought for an answer is as follows: “To what extent do Turkish associations in Serbia play a role in teaching Turkish and enabling Turks to obtain minority status?” The data collected in the field research were evaluated through qualitative content analysis.
Turkish Education Serbian Turks Association International Serbian-Turkish Friend-ship Association
Bu çalışmanın konusu Sırbistan’da yaşayan Türklerin kurmuş oldukları sivil toplum örgütlerinin Türkçe öğretiminde oynadıkları rolü sorgulamaktır. Her ne kadar Sırbistan Türklerinin azınlık haklarını kullanma düzeyleri, ülkede yaşayan güçlü azınlıklar olan Hırvatlar, Macarlar, Romenler ve Makedonyalıların sahip oldukları haklarla boy öl-çüşmekten uzak iseler de son yıllarda özellikle Sırbistan Türkleri Derneği (Udruzenje Turaka u Srbiji) söz konusu milletin kültürel haklarının kullanılmasında (Türkçenin öğretilmesi) olağanüstü bir gayret sarf etmektedir. Bu kapsamda Sırbistan Türkleri Derneği kadar olmasa da Türkiye ve Sırbistan arasındaki ilişkilerin gelişmesine katkı sunan Uluslararası Sırp Türk Dostluk Derneği (Internationalna Nevladina Asocijacija za Toleranciu) de değerlendirilmeye tabi tutulmaktadır. Bu çalışmada yukarıda dile getirilen derneklerin Türkçe öğretimine yönelik faaliyetleri Belgrad yönetiminin libe-ral bir Anayasa kabul ettiği yıl olan 2006 yılı milat olarak kabul edilmek suretiyle çözümlemeye tabi tutulmaktadır. Bu çalışmada “Sırbistan’daki Türk dernekleri Türk-çenin öğretilmesinde ve Türklerin azınlık statüsü elde edebilmelerinde ne dereceye kadar rol oynamaktadırlar? sorusuna cevap aranmaktadır. Alan çalışmasında toplanan veriler niteliksel içerik çözümlemesi vasıtasıyla değerlendirilmeye tabi tutulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies of the Turkic World |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2023 |
Submission Date | November 7, 2023 |
Acceptance Date | December 1, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 25 Issue: 2 |