Öğretmenlerin kendilerine ilişkin öğretmen algıları,
yaşadıkları sosyal bağlamdan etkilenir. Sınıf öğretmeninin mesleki kimliğinin
sosyal bağlamını; öğretmenin sınıf içi öğretim sürecindeki etkileşimleri, sınıf
içindeki hedefleri, öğretmen kimliğine etki eden dışsal faktörler, öğretmenlik
yaşantısında karşılaşılan sorunlar, sınıf öğretmenliğini tanımlama
oluşturmaktadır. Öğretmenin sosyal bağlamdaki görüntüleri, topluluk içindeki
katılımı, paylaşımı, etkileşimi, sınıf içi uygulamada edindiği deneyimleri,
öğretmenin sahip olduğu inançları, değerleri kimlik sürecini şekillendiren ana
öğelerdir. Bu çalışmanın amacı sınıf öğretmenlerinin mesleki kimliklerinin
sosyal bağlamlarında bulunan karakteristik yapıları belirlemede kullanabilecek
geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Bu amaçla geliştirilen
ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışmalarında Çanakkale ilinde (merkez ve
ilçeler dahil) görev yapan sınıf
öğretmenleri (f=381) örneklemi üzerinden ölçeğin açımlayıcı faktör analizi
(AFA) yapılmıştır. Ölçekte yer alan maddelerin faktör yükleri .331 ile .842 arasında değişmektedir. AFA’dan
elde edilen veriler ile, ölçeğin beş faktörlü yapıda olduğunu toplam varyansın % 45.655’ ini açıkladığı görülmüştür. Ölçeğin
bütünü için hesaplanan Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 0.72’dir. Ölçeğin
doğrulayıcı faktör analizi (DFA) analizleri Çanakkale ilinde (merkez ve ilçeler
dahil) görev yapan sınıf öğretmenleri (f=447) örneklemi üzerinden yapılmıştır.
Yapılan DFA sonucunda ki-kare uyum indeksi değerinin serbestlik derecesine
oranının (x2/sd =3,32) olduğu görülmektedir. Bu değerin 5’den küçük
olması modelin kabul edilebilir olduğunu göstermektedir. Yapılan DFA da
ulaşılan değerler (RMSEA= 0.072) dikkate alındığında modelin iyi uyum verdiği
söylenebilir. Modelde GFI=.82, AGFI=.79 CFI= .89 ve NFI= .88 olması uyum
iyiliği değerlerinin kabul edilebilir değer aralığında olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Sınıf Öğretmeninin Mesleki Kimliğinin Sosyal Bağlam Ölçeği (SÖMKSBÖ) beş faktörlü, 5’li
likert olarak derecelendirilmiş 29 maddelik olup geçerliği ve güvenirliği test
edilmiştir.
Sınıf öğretmeni mesleki kimlik sınıf öğretmeni mesleki kimliğinin sosyal bağlam ölçeği ölçek geliştirme açımlayıcı faktör analizi
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi
SDK-2015-509
SDK-2015-509
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | SDK-2015-509 |
Publication Date | September 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 9 Issue: 3 |