This study examined the metaphorical perception of master students about lifelong
learning term. In this context, phenomenology pattern which is a qualitative
research model was used as the research model. The study group was determined
with sampling criteria which is one of the purposeful sampling methods.
Therefore, 31 postgraduate students who have distance education at Sakarya
University Institute of Education Sciences occupied in the study group. A
semi-structured interview form was developed by the researchers for collecting
data. Some measures were taken in order to ensure trustworthiness, and some
methods were applied in order to consider confirmability, credibility,
dependability and transferability criteria. The data were analyzed with content
analysis method. After this analysis, totally 31 different metaphors about
lifelong learning were developed. The metaphors were categorized according to
their rationales. Based on these rationales, four categories were made in which
requirement, development, continuity and encouragement categories existed. In
the light of these findings, the results were produced, and the discussions
were made. After then, some suggestions were presented for future authors and
studies.
Bu çalışma katılımcıların yaşamboyu öğrenme kavramına ilişkin metaforik
algılarını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu kapsamda, araştırma modeli nitel
araştırma modellerinden fenomenoloji deseni ile tasarlanmıştır. Çalışma
grubunun belirlenmesinde, amaçlı örneklem yöntemlerinden biri olan kriter
örneklem tercih edilmiştir. Bu kapsamda, çalışma grubu Sakarya Üniversitesi
Eğitim Bilimleri Enstitüsünde uzaktan eğitim alan 31 yüksek lisans
öğrencisinden oluşmaktadır. Verilerin toplanma için araştırmacılar tarafından
bir yarı yapılandırılmış görüşme formu geliştirilmiştir. Çalışma kapsamında,
geçerlik ve güvenirliği sağlamak adına inanırlık, aktarılabilirlik,
güvenilebilirlik ve onaylanabilirlik ölçütleri göz önünde bulundurularak bazı
tedbirler alınmıştır. Çalışma grubundan elde edilen verilerin analizinde içerik
analizi yöntemi kullanılmıştır. Katılımcıların yaşamboyu öğrenme ile ilgili
toplam 31 farklı metafor geliştirdiği görülmüştür. Bu metaforlar gerekçelerine
göre incelenmiş ve sonrasında bu gerekçeler üzerinden gereklilik, gelişim,
süreklilik ve teşvik şeklinde dört kategori oluşturulmuştur. Bu bağlamda, elde
edilen bulgulara dayalı olarak sonuç ve tartışma belirtilmiş; ayrıca yaşamboyu
öğrenmenin bu dört yönü vurgulanarak öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 9 Issue: 3 |