EBA İçerikleriyle Harmanlanmış Öğretim Uygulamasının Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersindeki Akademik Başarılarına ve Tutumlarına Etkisi
Year 2020,
Volume: 10 Issue: 1, 64 - 75, 31.01.2020
Özgen Korkmaz
,
Merve Kadirhan
Abstract
Bu araştırmanın amacı, EBA kullanılarak harmanlanan Fen Bilimleri eğitiminin öğrencilerin akademik başarılarına ve tutumlarına etkisini belirlemektir. Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 756. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma verileri araştırmacılar tarafından geliştirilen Fen Bilimleri Dersi Başarı Testi (KR-20= 0,80) ve Fen Bilimleri Dersine Yönelik Tutum Ölçeği (Cronbach Alpha = 0.87’dir) kullanılarak toplanmıştır. Deney grubunda EBA içerikleri kullanılarak tasarlanan harmanlanmış öğrenme uygulaması gerçekleştirilirken, kontrol grubunda geleneksel öğretim uygulaması gerçekleştirilmiştir. Toplanan veriler için aritmetik ortalama ve standart sapma hesaplanmış ve veriler t testi ile analiz edilmiştir. Araştırmada şu sonuçlara ulaşılmıştır: Deneysel uygulama öncesinde hem deney hem de kontrol grubundaki öğrencilerin fen bilgisi dersine yönelik tutumları oldukça yüksektir ve EBA içerikleriyle harmanlanmış Fen Bilimleri Dersi öğrencilerin fen bilgisi dersine yönelik akademik başarılarına ve tutumlarına katkı sağlamaktadır.
References
- Abell, S. K. ve Lederman, N. G. (2007). Handbook of Research on Science Education. Lawrence Erlbaum Asssociates: N. Jercy.
- Akkuş, M. ve Keskin, Y. (2016). Harmanlanmış Öğrenme İle İlgili Öğrenci Tutumlarının İncelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5, 2, 33, 2146-9199
- Bağcı, H. ve Yalın, H. İ. (2018). Harmanlanmış Öğrenme Ortamında Denetim Odağına Göre Uyarlanmış 5E Modelinin Öğrencilerin Akademik Başarısına Etkisi, Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 11 (3), 562-585
- Balaman, F. ve Tüysüz, C. (2011). Harmanlanmış öğrenme modelinin 7. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersindeki başarılarına, tutumlarına ve motivasyonlarına etkisinin incelenmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 75-90.
- Çakır, N. Şenler, B. ve Taşkın, B. (2007). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(4), 637-655
- Çırak Kurt, S., Yıldırım, İ. ve Cücük, E. (2018). The effects of blended learning on student achievement: A meta-analysis study. Hacettepe University Journal of Education, 33(3), 776-802.
- Çırak, S. (2017). Bir Harmanlanmış Öğrenme Deneyimi. İlköğretim online, 16(2), 860-886.
- Çibir, A. ve Özden, M. (2017). İlkokul Öğrencilerinin Fen Dersine Yönelik Tutumları: Kütahya Örneği. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(2), 45-61.
- Çiftçi, B. ve Dönmez, C. (2015). T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersinde Harmanlanmış Öğrenme Yönteminin Öğrencilerin Akademik Başarısı ve Tutumuna Etkisi. Turkish Study, 10(15), 235-254.
- Dağ, F. (2011). Harmanlanmış (Karma) Öğrenme Ortamları ve Tasarımına İlişkin Öneriler. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 73-97.
- Demiralay, R. ve Karataş, S. (2014). Evde Ders Okulda Ödev Modeli. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 333-340.
- EBA, (2019). EBA Hakkında. http://www.eba.gov.tr/hakkimizda
- Güler, B. ve Şahin, M. (2015). Karma Öğrenme Yönteminin İlköğretim Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Teknolojiye Yönelik Tutumlarına, Öz-düzenleme ve Bilimsel Süreç Becerilerine Etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(1), 108-127.
- Horton, W. (2000). Designing web based training. NY, Chichester, Weinheim, Brisbane, Singapore, Toronto: John Wiley.
- Kozcu-Çaakır, N., Şenler, B. ve Göçmen-Taşkın, B. (2007). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin fen bilgisi dersine yönelik tutumlarının belirlenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(4), 637-655.
- Mattern, N. ve Schau, C. (2001). Gender difference in attitude-achievement relationships over time among white middle school students. Journal of Research in Science Teaching, 39, 324-340.
- Morgan, K. R. (2002). Blended Learning: A Strategic Action Plan for a New Campus. Seminole, FL: University of Central Florida.
- Oral, I. ve McGivney, E. (2011). Türkiye’de Matematik ve Fen Bilimleri Alanlarında Öğrenci Performansı ve Başarının Belirleyicileri: TIMSS 2011 Analizi. http://www.egitimreformugirisimi.org/timss-2011-analizi/ adresinden 05/01/2095 tarihinde erişilmiştir.
- Özerbaş, M. A. ve Benli, N. (2015). Harmanlanmış Öğrenme Ortamının Öğrenci Akademik Başarısına ve Tutumuna Etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35 (1), 87-108.
- Pesen, A. ve Oral, B. (2016). Harmanlanmış Öğrenme Yaklaşımının Öğretmen Adaylarının Akademik Başarısına ve Güdülenme Düzeyine Etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(58), 799-821.
- Sarıtepeci, M. ve Çakır, H. (2015). Harmanlanmış Öğrenme Ortamlarının Ortaokul Öğrencilerinin Derse Katılımı ve Akademik Başarısına Etkisi: Sosyal Bilgiler Dersi Örneği, Türk Eğitim Derneği, 40(177), 203-216.
- Smelser, L. M. (2002). Making Connections in Our Classrooms: Online and Off. Paper presented at the Annual Meeting of the Conference on College Composition and Communication, Chicago, IL. Şener, N. ve Taş, E. (2016). Öğrencilerin Fen Bilimlerine Yönelik Tutumlarını Belirlemeye Yönelik Bir Ölçek Geliştirme Çalışması, Ordu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 278-300.
- Teker, S. Kurt, M. ve Karamustafaoğlu, O. (2017). Işığın Ve Sesin Yayılması’ Ünitesini Buluş Yoluyla Öğrenmenin Öğrenci Başarısı ve Tutumuna Etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(27), 836-863.
- Türkmen, L. (2002). Sınıf öğretmenliği 1.sınıf öğrencilerinin fen bilimleri ve fen bilgisi öğretimine yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 218-228.
- Uluyol, Ç. ve Karadeniz, Ş. (2009) Bir Harmanlanmış Öğrenme Ortamı Örneği: Öğrenci Başarısı ve Görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, 1, 60-84.
- Usta, E. ve Mahiroğlu, A. (2008). Harmanlanmış Öğrenme ve Çevirim içi Öğrenme Ortamlarının Akademik Başarı ve Doyuma Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 1-15.
- Uyanık, G. (2017). İlkokul Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersine Yönelik Tutumları ile Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. TÜBAV, 10(1), 86-93.
- Ünsal, H. (2012). Harmanlanmış Öğrenmenin Başarı ve Motivasyona Etkisi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, (10)1, 1-27.
- Yolcu, H. (2015). Harmanlanmış (Karma) Öğrenme ve Uygulama Esasları, The Journal of Academic Social Science Studies, 33, 255-260.
Year 2020,
Volume: 10 Issue: 1, 64 - 75, 31.01.2020
Özgen Korkmaz
,
Merve Kadirhan
References
- Abell, S. K. ve Lederman, N. G. (2007). Handbook of Research on Science Education. Lawrence Erlbaum Asssociates: N. Jercy.
- Akkuş, M. ve Keskin, Y. (2016). Harmanlanmış Öğrenme İle İlgili Öğrenci Tutumlarının İncelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5, 2, 33, 2146-9199
- Bağcı, H. ve Yalın, H. İ. (2018). Harmanlanmış Öğrenme Ortamında Denetim Odağına Göre Uyarlanmış 5E Modelinin Öğrencilerin Akademik Başarısına Etkisi, Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 11 (3), 562-585
- Balaman, F. ve Tüysüz, C. (2011). Harmanlanmış öğrenme modelinin 7. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersindeki başarılarına, tutumlarına ve motivasyonlarına etkisinin incelenmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 75-90.
- Çakır, N. Şenler, B. ve Taşkın, B. (2007). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(4), 637-655
- Çırak Kurt, S., Yıldırım, İ. ve Cücük, E. (2018). The effects of blended learning on student achievement: A meta-analysis study. Hacettepe University Journal of Education, 33(3), 776-802.
- Çırak, S. (2017). Bir Harmanlanmış Öğrenme Deneyimi. İlköğretim online, 16(2), 860-886.
- Çibir, A. ve Özden, M. (2017). İlkokul Öğrencilerinin Fen Dersine Yönelik Tutumları: Kütahya Örneği. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(2), 45-61.
- Çiftçi, B. ve Dönmez, C. (2015). T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersinde Harmanlanmış Öğrenme Yönteminin Öğrencilerin Akademik Başarısı ve Tutumuna Etkisi. Turkish Study, 10(15), 235-254.
- Dağ, F. (2011). Harmanlanmış (Karma) Öğrenme Ortamları ve Tasarımına İlişkin Öneriler. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 73-97.
- Demiralay, R. ve Karataş, S. (2014). Evde Ders Okulda Ödev Modeli. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 333-340.
- EBA, (2019). EBA Hakkında. http://www.eba.gov.tr/hakkimizda
- Güler, B. ve Şahin, M. (2015). Karma Öğrenme Yönteminin İlköğretim Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Teknolojiye Yönelik Tutumlarına, Öz-düzenleme ve Bilimsel Süreç Becerilerine Etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(1), 108-127.
- Horton, W. (2000). Designing web based training. NY, Chichester, Weinheim, Brisbane, Singapore, Toronto: John Wiley.
- Kozcu-Çaakır, N., Şenler, B. ve Göçmen-Taşkın, B. (2007). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin fen bilgisi dersine yönelik tutumlarının belirlenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(4), 637-655.
- Mattern, N. ve Schau, C. (2001). Gender difference in attitude-achievement relationships over time among white middle school students. Journal of Research in Science Teaching, 39, 324-340.
- Morgan, K. R. (2002). Blended Learning: A Strategic Action Plan for a New Campus. Seminole, FL: University of Central Florida.
- Oral, I. ve McGivney, E. (2011). Türkiye’de Matematik ve Fen Bilimleri Alanlarında Öğrenci Performansı ve Başarının Belirleyicileri: TIMSS 2011 Analizi. http://www.egitimreformugirisimi.org/timss-2011-analizi/ adresinden 05/01/2095 tarihinde erişilmiştir.
- Özerbaş, M. A. ve Benli, N. (2015). Harmanlanmış Öğrenme Ortamının Öğrenci Akademik Başarısına ve Tutumuna Etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35 (1), 87-108.
- Pesen, A. ve Oral, B. (2016). Harmanlanmış Öğrenme Yaklaşımının Öğretmen Adaylarının Akademik Başarısına ve Güdülenme Düzeyine Etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(58), 799-821.
- Sarıtepeci, M. ve Çakır, H. (2015). Harmanlanmış Öğrenme Ortamlarının Ortaokul Öğrencilerinin Derse Katılımı ve Akademik Başarısına Etkisi: Sosyal Bilgiler Dersi Örneği, Türk Eğitim Derneği, 40(177), 203-216.
- Smelser, L. M. (2002). Making Connections in Our Classrooms: Online and Off. Paper presented at the Annual Meeting of the Conference on College Composition and Communication, Chicago, IL. Şener, N. ve Taş, E. (2016). Öğrencilerin Fen Bilimlerine Yönelik Tutumlarını Belirlemeye Yönelik Bir Ölçek Geliştirme Çalışması, Ordu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 278-300.
- Teker, S. Kurt, M. ve Karamustafaoğlu, O. (2017). Işığın Ve Sesin Yayılması’ Ünitesini Buluş Yoluyla Öğrenmenin Öğrenci Başarısı ve Tutumuna Etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(27), 836-863.
- Türkmen, L. (2002). Sınıf öğretmenliği 1.sınıf öğrencilerinin fen bilimleri ve fen bilgisi öğretimine yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 218-228.
- Uluyol, Ç. ve Karadeniz, Ş. (2009) Bir Harmanlanmış Öğrenme Ortamı Örneği: Öğrenci Başarısı ve Görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, 1, 60-84.
- Usta, E. ve Mahiroğlu, A. (2008). Harmanlanmış Öğrenme ve Çevirim içi Öğrenme Ortamlarının Akademik Başarı ve Doyuma Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 1-15.
- Uyanık, G. (2017). İlkokul Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersine Yönelik Tutumları ile Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. TÜBAV, 10(1), 86-93.
- Ünsal, H. (2012). Harmanlanmış Öğrenmenin Başarı ve Motivasyona Etkisi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, (10)1, 1-27.
- Yolcu, H. (2015). Harmanlanmış (Karma) Öğrenme ve Uygulama Esasları, The Journal of Academic Social Science Studies, 33, 255-260.