Öz: Araştırmada
2018 yılında yürürlüğe giren sosyal bilgiler öğretim programı değerlendirilmek
amaçlanmıştır. Araştırmada verileri doküman incelemesi ile toplanmıştır.
Ulaşılan veriler içerik analizi yöntemine tabi tutulmuştur. Araştırmanın
sonuçlarına göre; sosyal bilgiler öğretim programı derse ait ayrı bir
perspektif ve amaçlara sahip değildir. İçerik kısmında ise, değer ve beceri
eğitimi programda ayrı bir ders, konu alanı olarak değil tüm derslerle
bütünleşik olarak verilmektedir. Programın öğrenme öğretme sürecinde ise;
harmonik, çokdisiplinli, genelden özele, somuttan soyuta, basitten karmaşığa,
bütünsel, öğrenci merkezli, öğrenme alanlarına dayalı, değer ve yetkinlikler
temelli, bilgi, beceri ve davranış kazandırmayı hedefli bir yaklaşım
benimsendiği ifade edilebilir. Programda hangi ölçme değerlendirme yöntem ve
tekniklerinin kullanılacağına dair açıklamalar bulunmamaktadır.
Abstract:
The
aim of the study is to evaluate the social studies curriculum which entered
into force in 2018. In the research, the data were obtained through document
analysis. The data were analyzed through the content analysis method. According
to the results of the study; the social studies curriculum does not have a
separate perspective and objectives. In the content section, value and skill
education are provided as a separate course in the curriculum and given as
integrated with all courses rather than a subject area. In the learning and
teaching process of the curriculum, it can be stated that a harmonic,
multidisciplinary, from general to specific, from concrete to abstract, simple
to complex, holistic, student-centered, learning domain-based, value and
competence-based approach aiming at gaining knowledge, skill and behavior was
adopted. In the curriculum, there are no explanations on which measurement and
evaluation methods and techniques will be used.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 1 |