Öğretim
materyalleri ve öğretim teknolojileri öğrenme ve öğretme sürecinde verilen
bilginin daha nitelikli, verimli, anlaşılır, kalıcı ve somut olmasını
sağlayarak öğrenci ve öğretmenlerin derse yönelik paylaşım yapma, işbirliği
içinde olma, eğlenceli ve yaratıcı olma gibi
özelliklerinin gelişimi ile birlikte eğitimin kalitesinin daha da artmasına
yardımcı olmaktadır. Dolayısıyla öğretmenlerin öğretim materyallerine yönelik
öz-yeterlikleri ve öğretim teknolojilerine yönelik tutumlarının belirlenmesi de
oldukça önemli bir konu olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu nedenle bu çalışmada
eğitim sisteminin önemli bir unsuru olan öğretmen adaylarının öğretim
materyallerinden yararlanmaya yönelik öz-yeterlikleri ve öğretim
teknolojilerine yönelik tutumlarının ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Çalışma
2018-2019 Eğitim-Öğretim Bahar yarıyılında Eğitim Fakültesi’nde pedagojik
formasyon eğitimi almakta olan ve Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
dersini almakta olan 401 pedagojik formasyon öğrencisi ile gerçekleşmiştir.
Çalışmada veri toplama araçları olarak “Öğretim Materyallerinden Yararlanmaya
Dönük Öz-yeterlik Algıları Ölçeği” ve “Öğretim Teknolojilerine Yönelik Tutum
Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde ilişkisiz örneklemler t-testi ve
tek faktörlü varyans analizi (one-way ANOVA), değişkenler arasındaki ilişkinin
incelenmesi amacıyla korelasyon ve regresyon analizleri kullanılmıştır.
Çalışmada öğretmen adaylarının öğretim materyalinden yararlanmaya yönelik
öz-yeterlik algılarının “yüksek”
düzeyde olduğu görülürken, öğretim
teknolojilerine yönelik tutumlarının ise “iyi”
düzeyde olduğu görülmüştür. Çalışmada öğretmen adaylarının öğretim
materyallerinden yararlanmaya yönelik öz-yeterlik algıları ve öğretim
teknolojilerine yönelik tutumları ile cinsiyet, mezuniyet durumu ve hazırlanan materyal
türü değişkeni arasında anlamlı bir farklılık ortaya çıkmıştır. Bunun yanı sıra
öğretim materyallerinden yararlanmaya yönelik öz-yeterlik algıları ile materyal
hazırlama deneyimi değişkeni açısından anlamlı bir farklılığa rastlanırken,
öğretim teknolojilerine yönelik tutumlarına yönelik ise anlamlı farklılığa
rastlanmamıştır. Çalışmada ayrıca öğretmen adaylarının öğretim materyallerinden
yararlanmaya yönelik öz-yeterlik algıları ile öğretim teknolojilerine yönelik
tutumları arasında pozitif yönde ve orta düzeyde bir ilişki olduğu
belirlenirken, gerçekleştirilen regresyon analizi ile öğretmen adaylarının öğretim materyallerinden yararlanmaya yönelik
öz-yeterlik algılarının, öğretim teknolojilerine yönelik tutumlarının bir
yordayıcısı olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 2 |