Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının bilim
tarihine ve bilim tarihini derslerinde kullanmalarına yönelik tutumlarını
ortaya çıkaracak bir ölçek geliştirmektir. Bu amaç doğrultusunda ilgili alan
yazın taranarak madde havuzu oluşturulmuş ve bu madde havuzunda yer alan
maddelerin kapsam geçerliğinin sağlanması için uzman görüşüne başvurulmuştur.
Araştırma, geliştirilen ölçeğin ön formu ve son formu iki ayrı örneklem
üzerinde uygulanmıştır. Ölçeğin ön formu uygulandığı 183 öğretmen adayına
uygulanmıştır. Ölçeğin ön formunun yapı geçerliği için Açımlayıcı Faktör
Analizi uygulanmıştır. Ölçeğin güvenirliğine ilişkin Cronbach alfa iç tutarlık
katsayısına bakılmış, üst %27 ile alt %27 grupların madde ortalamaları
arasındaki farkların anlamlılığı incelenmiş ve faktörler arasında anlamlı bir
ilişki bulunup bulunmadığını belirlemek amacıyla Pearson çarpım moment
korelasyonları hesaplanmıştır. Çalışmanın ikinci aşamasında geliştirilen
ölçeğin son formu 113 öğretmen adayına uygulanmış ve elde edilen verilerle yapı
geçerliği için Doğrulayıcı Faktör Analizi yapılmış; güvenirlik çalışması için
Cronbach alfa iç tutarlık katsayısı, faktörler arasında anlamlı bir ilişki
bulunup bulunmadığını belirlemek amacıyla da pearson çarpım moment
korelasyonları hesaplanmıştır. İki aşamalı gerçekleştirilen bu ölçek geliştirme
çalışmasının sonucunda beşli likert tipte, 29 maddeden oluşan ve 3 faktörlü
Bilim Tarihi Tutum Ölçeği geliştirilmiştir. Ölçeğin geneli için Cronbach alfa
iç tutarlık katsayısı 0.95; Bilim Tarihi Yönteminin Öğrenmeye Katkısı (Faktör
1) için 0.93, Bilim Tarihi İlgi (Faktör 2) için 0.92 ve Bir Öğretim Yöntemi
Olarak Bilim Tarihi (Faktör 3) için 0.85 olarak hesaplanmıştır. Tüm analizler
sonucunda Bilim Tarihi Tutum Ölçeği’nin öğretmen adaylarının bilim tarihine ve
bilim tarihini derslerinde kullanmalarına yönelik tutumlarının ortaya
çıkarılmasında kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu
saptanmıştır.
The
aim of this study is to develop a valid and reliable scale to identify
attitudes of teacher candidates towards the history of science and using the
history of science as a teaching method in their classes. For this purpose, the
related field literature was searched and item pool was created. Following
that, items in the item pool were sent to five experts to ensure the content
validity. The pre-form and final-form of the developed scale were administered
two different samples. The pre-form of the scale was administered to 183
pre-service teachers. The construct validity of the pre-form of the scale was
examined with Exploratory Factor Analysis. Additionally, Cronbach alpha
correlation coefficients, t-tests between items’ means of upper 27%-lower 27%
points and Pearson product moment correlations were calculated. The second
stage of the study was carried out with 113 pre-service teachers in order to
perform the confirmatory factor analysis of the final form of the scale. The
construct validity of the final form of the scale was examined through Confirmatory
Factor Analysis and the reliability was calculated through Cronbach alpha
correlation coefficients and Pearson product moment correlations.
As
a result, the History of Science Attitude Scale, a 5-point Likert-type attitude
scale consisted of three subscales with 29 items was developed. Cronbach alpha
coefficient of the whole scale is 0,95. Internal consistency coefficients for
the sub-scales varied between 0,85 and 0,93 and found to be within admissible
limits. In the light of the results, it could be argued that the History of
Science Attitude Scale is valid and reliable instrument and can be used in
identifying attitudes of teacher candidates towards the history of science and
using the history of science as a teaching method in their classes.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 24, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: 3 |