Research Article
BibTex RIS Cite

Ortaöğretim Kurumlarında Yönetime Katılım: Okul Paydaşlarının Görüşleri

Year 2020, Volume: 10 Issue: 3, 950 - 965, 24.09.2020
https://doi.org/10.24315/tred.666499

Abstract

Bu araştırmada, okul paydaşlarının yönetime katılıma ilişkin düşüncelerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel yöntem tercih edilmiş ve yöntemle paydaşların mevcut görüşlerinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Çalışmada, ortaöğretim kurumlarındaki paydaşlardan elde edilen veriler, “betimsel analiz” yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışma, 2018-2019 eğitim öğretim yılı ikinci döneminde, Eskişehir ili Odunpazarı ilçesindeki 6 öğretmen, 6 öğrenci, 6 veli ve 2 okul müdürünün katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada öğretmenlerin, okulun gelişmesi, takım ruhu ve tecrübelerden yararlanılması; öğrencilerin gelişimleri, sosyalleşmeleri ve isteklerinin iletilmesi; velilerin işbirliği, öğrenci gelişimi ve sosyalleşmesi; okul müdürlerin ise, işbirliği ve okulun sahiplenilmesi bakımından yönetime katılımı önemsedikleri sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma ile özellikle okul yöneticisinin olumsuz tavırları, iş yoğunluğu, isteksizlik, yönetime güven duyulmaması gibi nedenlerin yönetime katılımı olumsuz yönde etkilediği, okul yönetimine katılımı arttıran en önemli unsurların ise, değer verilme, takdir edilme, olumlu yönetici tavrı ve öğrenci başarısı olduğu yönünde sonuçlara ulaşılmıştır. Otokratik yönetim anlayışından uzaklaşılarak, tüm okul paydaşlarına sorumluluk ve yetki verilebilecek paylaşımcı bir yönetim anlayışına geçilebilir.

References

  • Anders, Y., Rossbach H.G., Weinert, S., Ebert, S., Kuger, S., Lehrl, S., & von Maurice, J. (2012). Home and preschool learning environments and their relations to the development of early numeracy skills. Early Childhood Research Quarterly, 27, 231-244.
  • Arnold, D. H., Zeljo, A., Doctoroff, G. L. & Ortiz, C.(2008). Parent involvement in preschool: Predictors and the relation of involvement to preliteracy development. School Psychology Review, 37 (1), 74-90.
  • Aydoğan, Y. (2010). Okul öncesi aile programlarında aile katılımı. T. Güler (Ed.), Anne baba eğitimi içinde (1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Blase J. & Blase, J. (1997). The micropolitical orientation of facilitative school principals and its effects on teachers senses of empowerment. Journal of Educational Administration. 35(2), 138-164.
  • Bouwmans, M., Runhaar, P., Wesselink R. & Mulder, M. (2017). Fostering teachers' team learning: An interplay between transformational leadership and participative decisionmaking? Teaching and Teacher Education, 65, 71-80.
  • Can, E. & Bayramoğlu, A.(2016). Eğitim yönetimi araştırmaları. “Ortaöğretimde okul yönetimine katılım”. Ankara, Pegem Akademi.
  • Chapman, Judith D. (1990) School-based decisionmaking and management, London: The Falmer Press. Comsky, N. (2007). Demokrasi ve eğitim. İstanbul, BGST Yayınları.
  • Crites, C. V. (2008). Parent and community involvement: A case study. Unpublished Doctoral Dissertation. Wilmington University, Deleware.
  • Feldman, M. S. Khademian A. M. & Quick, K. S. (2009). Ways of knowing, ınclusive management, and promoting democratic engagement: ıntroduction to the special ıssue. International Public Management Journal, 12(2), 123–136.
  • Guryan, J., Hurst, E., & Kearney, M. (2008). Parental education and parental time with children. Journal of Economic perspectives, 22(3), 23-46.
  • Güven, G. (2011). Farklı eğitim modelleri kullanılarak uygulanan aile eğitim ve aile katılım programlarının okul öncesi öğretmenlerinin uygulamalarına ve ebeveynlerin görüşlerie etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Herman, J. J. & Herman, J. L. (1992). Educational administration: school-based management. The Clearing House, 65(5), 261-263.
  • Hornby, G. & Lafaele, R. (2011). Barriers to parental involvement in education: An explanatory model. Educational Review, 63(1), 37-52.
  • Ihmeideh, F., & Oliemat, E. (2015). The effectiveness of family involvement in early childhood programmes: perceptions of kindergarten principals and teachers. Early Child Development and Care, 185(2), 181-197.
  • Jeynes, W. H. (2007). The relationship between parental involvement and urban secondary school student academic achievement. A meta-analysis. Urban Education, 42(1), 82-110.
  • Kearney, C. R, & Hays, S.W. (1994). Labor - management decision making: toward a new paradigm. Public Administration Review, 54(1), 44-51.
  • Kılıç, A. Z. (2015). Katılımcı okul uygulamaları: Eğitimciler için el kitabı. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul. Kleemans, T., Peeters, M., Segers, E. & Verhoeven, L. (2012).Child and home predictors of early numeracy skills in kindergarten. Early Childhood Research Quarterly, 27,471-477.
  • Koçyiğit, S. (2015). Family involvement in preschool education: Rationale, problems and solutions for the participants. Educational Sciences: Theory and Practice, 15(1), 141-157.
  • La Paro, K. M., Kraft-Sayre, M., & Pianta, R. C. (2003). Preschool to kindergarten transition activities: Involvement and satisfaction of families and teachers. Journal of Research in Childhood Education, 17(2), 147-158.
  • Lim Soo-Yin (2003). Parents Involvement in Education. In: G. Olsen and M.L. Fuller, Editors, Home-School Relations, Allyn and Bacon, Baston pp. 134-158.
  • Ma, X., Shen, J., Krenn, H. Y., Hu, S., & Yuan, J. (2016). A meta-analysis of the relationship between learning outcomes and parental involvement during early childhood education and early elementary education. Educational Psychology Review, 28(4), 771-801.
  • Mazer, J. P., & Thompson, B. (2017). The validity of the parental academic support scale: associations among relational and family involvement outcomes. International Journal of Quantitative Research in Education, 4(1-2), 120-132.
  • McGhee, C. (2007). A descriptive study of teacher and parental attitudes towards parent involvement at an elementary school in deleware. Unpublished Doctoral Dissertation. Wilmington University, Deleware.
  • Miles, M. B.;Huberman, M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded source book. Thousand Oaks, CA: sage. Morrison, G.S. (2006).Fundamentals of early childhood education. USA: Pearson, Merrill Prentice Hall.
  • Nitecki, E. (2015). Integrated school-family partnerships in preschool: Building quality involvement through multidimensional relationships. School Community Journal, 25(2), 195-219.
  • Özden, Y. (1996). Okullarda katılmalı yönetim. Eğitim Yönetimi Dergisi, 7, 427-438.
  • Özden, Y. (2000). Eğitimde dönüşüm eğitimde yeni değerler. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Özkan, O. (2008). İlköğretim okullarının yönetiminde velilerin okul yönetimine katkısı: Zonguldak ili örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • Patrinos, H., A., Barrera-Osorio, F., & Fasih, T. (2009). Decentralized decision-making in schools: The theory and evidence on school-based management. Washington: The World Bank.
  • Peet, A., Prakke, P. & Wolf, K. (2007). Challenging parents, teacher occupational stress and health in dutch primary schools. International Journal About Parents In Education, 1, 36-44.
  • Peterson, D. (1991). School-Based management and student performance. ERIC Digest, Number 62, Oct:l.
  • San Antonio, D. M., & Gamage, D.T. (2007). Buiding trust amaong educational stakeholders through participatory school administration, leadership and management. British Educational Leadership, Management & Administration Society, 21(1), 15-22
  • UNICEF (2013). UNICEF Annual Report 2013 Turkey. Ankara: UNICEF
  • Tezcan, S, Y. (2006). Okul yönetiminde okul çevresinin yönetime katkısı. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yaylacı, A. F. (1999). İlköğretim okullarında ailenin okula katılımı (Ankara ili örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldırım A. ve Şimşek H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zencirci, İ. (2003). İlköğretim okullarında yönetimin demokratiklik düzeyinin katılım özgürlük ve özerklik boyutları açısından değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Zick, C. D., Bryant, W. K., & Österbacka, E. (2001). Mothers' employment, parental involvement, and the implications for intermediate child outcomes. Social Science Research, 30(1), 25-49.
Year 2020, Volume: 10 Issue: 3, 950 - 965, 24.09.2020
https://doi.org/10.24315/tred.666499

Abstract

References

  • Anders, Y., Rossbach H.G., Weinert, S., Ebert, S., Kuger, S., Lehrl, S., & von Maurice, J. (2012). Home and preschool learning environments and their relations to the development of early numeracy skills. Early Childhood Research Quarterly, 27, 231-244.
  • Arnold, D. H., Zeljo, A., Doctoroff, G. L. & Ortiz, C.(2008). Parent involvement in preschool: Predictors and the relation of involvement to preliteracy development. School Psychology Review, 37 (1), 74-90.
  • Aydoğan, Y. (2010). Okul öncesi aile programlarında aile katılımı. T. Güler (Ed.), Anne baba eğitimi içinde (1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Blase J. & Blase, J. (1997). The micropolitical orientation of facilitative school principals and its effects on teachers senses of empowerment. Journal of Educational Administration. 35(2), 138-164.
  • Bouwmans, M., Runhaar, P., Wesselink R. & Mulder, M. (2017). Fostering teachers' team learning: An interplay between transformational leadership and participative decisionmaking? Teaching and Teacher Education, 65, 71-80.
  • Can, E. & Bayramoğlu, A.(2016). Eğitim yönetimi araştırmaları. “Ortaöğretimde okul yönetimine katılım”. Ankara, Pegem Akademi.
  • Chapman, Judith D. (1990) School-based decisionmaking and management, London: The Falmer Press. Comsky, N. (2007). Demokrasi ve eğitim. İstanbul, BGST Yayınları.
  • Crites, C. V. (2008). Parent and community involvement: A case study. Unpublished Doctoral Dissertation. Wilmington University, Deleware.
  • Feldman, M. S. Khademian A. M. & Quick, K. S. (2009). Ways of knowing, ınclusive management, and promoting democratic engagement: ıntroduction to the special ıssue. International Public Management Journal, 12(2), 123–136.
  • Guryan, J., Hurst, E., & Kearney, M. (2008). Parental education and parental time with children. Journal of Economic perspectives, 22(3), 23-46.
  • Güven, G. (2011). Farklı eğitim modelleri kullanılarak uygulanan aile eğitim ve aile katılım programlarının okul öncesi öğretmenlerinin uygulamalarına ve ebeveynlerin görüşlerie etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Herman, J. J. & Herman, J. L. (1992). Educational administration: school-based management. The Clearing House, 65(5), 261-263.
  • Hornby, G. & Lafaele, R. (2011). Barriers to parental involvement in education: An explanatory model. Educational Review, 63(1), 37-52.
  • Ihmeideh, F., & Oliemat, E. (2015). The effectiveness of family involvement in early childhood programmes: perceptions of kindergarten principals and teachers. Early Child Development and Care, 185(2), 181-197.
  • Jeynes, W. H. (2007). The relationship between parental involvement and urban secondary school student academic achievement. A meta-analysis. Urban Education, 42(1), 82-110.
  • Kearney, C. R, & Hays, S.W. (1994). Labor - management decision making: toward a new paradigm. Public Administration Review, 54(1), 44-51.
  • Kılıç, A. Z. (2015). Katılımcı okul uygulamaları: Eğitimciler için el kitabı. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul. Kleemans, T., Peeters, M., Segers, E. & Verhoeven, L. (2012).Child and home predictors of early numeracy skills in kindergarten. Early Childhood Research Quarterly, 27,471-477.
  • Koçyiğit, S. (2015). Family involvement in preschool education: Rationale, problems and solutions for the participants. Educational Sciences: Theory and Practice, 15(1), 141-157.
  • La Paro, K. M., Kraft-Sayre, M., & Pianta, R. C. (2003). Preschool to kindergarten transition activities: Involvement and satisfaction of families and teachers. Journal of Research in Childhood Education, 17(2), 147-158.
  • Lim Soo-Yin (2003). Parents Involvement in Education. In: G. Olsen and M.L. Fuller, Editors, Home-School Relations, Allyn and Bacon, Baston pp. 134-158.
  • Ma, X., Shen, J., Krenn, H. Y., Hu, S., & Yuan, J. (2016). A meta-analysis of the relationship between learning outcomes and parental involvement during early childhood education and early elementary education. Educational Psychology Review, 28(4), 771-801.
  • Mazer, J. P., & Thompson, B. (2017). The validity of the parental academic support scale: associations among relational and family involvement outcomes. International Journal of Quantitative Research in Education, 4(1-2), 120-132.
  • McGhee, C. (2007). A descriptive study of teacher and parental attitudes towards parent involvement at an elementary school in deleware. Unpublished Doctoral Dissertation. Wilmington University, Deleware.
  • Miles, M. B.;Huberman, M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded source book. Thousand Oaks, CA: sage. Morrison, G.S. (2006).Fundamentals of early childhood education. USA: Pearson, Merrill Prentice Hall.
  • Nitecki, E. (2015). Integrated school-family partnerships in preschool: Building quality involvement through multidimensional relationships. School Community Journal, 25(2), 195-219.
  • Özden, Y. (1996). Okullarda katılmalı yönetim. Eğitim Yönetimi Dergisi, 7, 427-438.
  • Özden, Y. (2000). Eğitimde dönüşüm eğitimde yeni değerler. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Özkan, O. (2008). İlköğretim okullarının yönetiminde velilerin okul yönetimine katkısı: Zonguldak ili örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • Patrinos, H., A., Barrera-Osorio, F., & Fasih, T. (2009). Decentralized decision-making in schools: The theory and evidence on school-based management. Washington: The World Bank.
  • Peet, A., Prakke, P. & Wolf, K. (2007). Challenging parents, teacher occupational stress and health in dutch primary schools. International Journal About Parents In Education, 1, 36-44.
  • Peterson, D. (1991). School-Based management and student performance. ERIC Digest, Number 62, Oct:l.
  • San Antonio, D. M., & Gamage, D.T. (2007). Buiding trust amaong educational stakeholders through participatory school administration, leadership and management. British Educational Leadership, Management & Administration Society, 21(1), 15-22
  • UNICEF (2013). UNICEF Annual Report 2013 Turkey. Ankara: UNICEF
  • Tezcan, S, Y. (2006). Okul yönetiminde okul çevresinin yönetime katkısı. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yaylacı, A. F. (1999). İlköğretim okullarında ailenin okula katılımı (Ankara ili örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldırım A. ve Şimşek H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zencirci, İ. (2003). İlköğretim okullarında yönetimin demokratiklik düzeyinin katılım özgürlük ve özerklik boyutları açısından değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Zick, C. D., Bryant, W. K., & Österbacka, E. (2001). Mothers' employment, parental involvement, and the implications for intermediate child outcomes. Social Science Research, 30(1), 25-49.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Yılmaz Sarıer 0000-0002-9245-6026

Şengül Uysal 0000-0002-5459-7717

Publication Date September 24, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 10 Issue: 3

Cite

APA Sarıer, Y., & Uysal, Ş. (2020). Ortaöğretim Kurumlarında Yönetime Katılım: Okul Paydaşlarının Görüşleri. Trakya Eğitim Dergisi, 10(3), 950-965. https://doi.org/10.24315/tred.666499