Otizm spektrum bozukluğu (OSB) tanılı öğrenciler,
kaynaştırma eğitimi kapsamında genel okullarda eğitime katılabilmektedir. Bu
nedenle, OSB’li öğrencilerin bu genel okullara kayıt olması halinde, bu okulların bu öğrenciler için hazır olması
gerekmektedir. Bu hazırbulunurluk için, öncelikle öğretmenler, okul müdürleri
ve okulun fiziki koşulları ve kaynakları öğrencilere hazır olmalıdır. Bu
noktada, her bölgedeki okul hazırbulunurluğu ile ilgili benzer ifadeler
kullanmanın doğru olmayacağı vurgulanmalıdır. Bu nedenle, bu çalışmanın amacı
OSB tanılı öğrencilerin kaynaştırma eğitimine dâhil edilebilecekleri kırsal bir
okulun hazırbulunurluğunu araştırmaktır. Bu amaca ulaşmak için, araştırma
kapsamında örnek olay çalışması yaklaşımı kullanılmıştır. Veriler, Türkiye’de
orta düzeyde sosyo-ekonomik seviyeye sahip ve orta ölçekli kentlerden biri olan
bir şehirdeki kırsal bir okulunda toplanmıştır. Araştırmaya okuldaki 9 öğretmen
(tüm öğretmenler) ve okul müdürü katılmıştır. Bu katılımcılarla yarı
yapılandırılmış mülakat yapılmıştır. Ayrıca okulda, fiziki koşulları ve
kaynakları hakkında veri toplamak için yarı yapılandırılmış gözlem yapılmıştır.
Verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Sonuçlar okul
hazırbulunurluğunun yetersiz olduğunu göstermektedir. Katılımcıların daha fazla
eğitime ihtiyaç duyduğu ve okul çevresinin otizm dostu olmadığı sonucuna
ulaşılmıştır. Hatta veriler okula OSB’li bir öğrenci gelse bile, okul
hazırbulunurluğunu geliştirmeye yönelik bir değişikliğe gidilmeyeceğini
göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 20, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 11 Issue: 1 |