The effects of using technology also shows its effects in music education and in this context, interest in mobile applications is increasing day by day. While music theory and ear training based mobile applications have an important place in music education, it is seen that these applications attract the attention of not only proffesional music education students but also amateur musicians. In this study, it was aimed to evaluate the mobile applications which based on the music theory and ear-training in terms of their content and features. Thematic content analysis method was used in the research and the total of 64 mobile applications were reached related to the subject by predetermined criteria. During the data collection, mobile applications were examined in terms of their mobile operating systems, purposes, contents, having statistical knowledge, language options and pricing. As a result, it was determined that among the examined mobile applications; there are more applications based on ear training than music theory, interval studies have an important place in these applications, and most of the applications have the feature of user statistical knowledge and are paid.
Teknoloji kullanımının etkileri müzik eğitiminde de kendisini göstermekte ve bu bağlamda mobil uygulamalara olan ilgi her geçen gün artmaktadır. Müzik teorisi ve müziksel işitme odaklı mobil uygulamalar müzik eğitimi alanında önemli bir yer tutarken, bu uygulamaların mesleki müzik eğitimi alan öğrencilerin yanı sıra amatör müzikle ilgilenen kişilerin de ilgisini çektiği görülmektedir. Bu araştırmada müzik teorisi ve müziksel işitme odaklı mobil uygulamaların içerik ve özellikleri bakımından değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Tematik içerik analizi yönteminin kullanıldığı bu araştırmada, birtakım ölçütler belirlenerek konuyla ilgili 64 uygulamaya ulaşılmıştır. Belirlenen mobil uygulamalar veri toplama aşamasında; bulundukları mobil işletim sistemi, amaçları, içerikleri, kullanıcı istatistiklerine yer verme durumları, dil seçenekleri ve ücretli olma durumları gibi özellikleri bakımından incelenmiştir. Sonuç olarak mobil uygulamalar içinde müziksel işitme odaklı olanların müzik teorisi odaklı olanlara göre daha fazla sayıda olduğu, bu uygulamalarda aralık çalışmalarının önemli bir yer tuttuğu ve uygulamaların çoğunda kullanıcı istatistiklerine yer verildiği ve genel olarak kapsamlı içerik sunan uygulamaların ücretli olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 27, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 11 Issue: 3 |