The purpose of this research is to develop a valid and reliable measurement tool to determine the patience levels of teachers. The research was carried out with two different study groups. The first study group of the research consisted of 336 classroom teachers working in 20 public primary schools determined by simple random sampling method in Unye and Fatsa districts of Ordu province; the second study group consisted of 257 classroom teachers working in 16 public primary schools determined by simple random sampling method in Altınordu district of Ordu province. While analyzing the data, exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were performed for validity, and Cronbach Alpha and composite reliability coefficients and item total correlations were calculated for reliability. The relationships of the scale factors with each other were tested by correlation analysis and also the arithmetic mean and standard deviation values were calculated. "Teacher Patience Scale" consisting of 11 items under two factors was developed at the end of the study. The factors of the scale were named as "Teaching" and "Interaction" respectively. The total variance in the scale explained by two factors was 46.693%. As a result of the reliability analysis, the Cronbach's Alpha coefficients for the overall scale was calculated as .81 and .82 in the first and second study groups, respectively. The Cronbach Alpha and composite reliability coefficients calculated for the sub-factors of the scale were generally above .70. Goodness of fit indices obtained as a result of CFA revealed that the model was (X2/sd=1.83, GFI=.95, AGFI=.92, CFI=.95, NFI=.91, TLI=.94, IFI=.95, RMSEA=.06, SRMR=.05, RMR=.02). The results obtained from the validity and reliability analysis of the study suggested that the scale is a valid and reliable measurement tool that can be used to determine the patience levels of teachers working in schools affiliated with the Ministry of National Education.
Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin sabır düzeylerini belirlemeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Araştırma iki farklı çalışma grubu ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın birinci çalışma grubu Ordu ilinin Ünye ve Fatsa ilçelerinde basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle belirlenen kamuya bağlı 20 ilkokulda görev yapan toplam 336 sınıf öğretmeninden; ikinci çalışma grubu ise Ordu ilinin Altınordu ilçesinde basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle belirlenen kamuya bağlı 16 ilkokulda görev yapan toplam 257 sınıf öğretmeninden oluşturulmuştur. Veriler analiz edilirken geçerlik için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmış, güvenirlik için Cronbach Alfa ve kompozit güvenirlik katsayıları ile madde toplam korelâsyonları hesaplanmıştır. Ölçek faktörlerinin birbirleriyle olan ilişkileri korelâsyon analiziyle test edilmiş ve ayrıca aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri hesaplanmıştır. Araştırmanın sonucunda iki faktör altında toplanan 11 maddelik “Öğretmen Sabır Ölçeği” geliştirilmiştir. Ölçeğin faktörleri sırasıyla “Öğretim” ve “Etkileşim” olarak isimlendirilmiştir. Ölçekteki iki faktörün birlikte açıkladıkları toplam varyans %46.693’tür. Yapılan güvenirlik analizi sonucunda ölçeğin geneli için Cronbach Alfa katsayıları birinci ve ikinci çalışma gruplarında sırasıyla .81 ve .82 olarak hesaplanmıştır. Ölçeğin alt faktörleri için hesaplanan Cronbach Alfa ve kompozit güvenirlik katsayıları da genel olarak .70’in üzerindedir. DFA sonucunda elde edilen uyum iyiliği indeksleri modelin uyumlu olduğunu ortaya koymuştur (X2/sd=1.83, GFI=.95, AGFI=.92, CFI=.95, NFI=.91, TLI=.94, IFI=.95, RMSEA=.06, SRMR=.05, RMR=.02). Araştırmanın geçerlik ve güvenirlik analizlerinden elde edilen sonuçlar, ölçeğin Millî Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda görev yapan öğretmenlerin sabır düzeylerinin belirlenmesinde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 30, 2022 |
Publication Date | May 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 12 Issue: 2 |