Research Article
BibTex RIS Cite

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN PANDEMİ SÜRECİNDE UZAKTAN EĞİTİM ORTAMLARININ KULLANIMINA İLİŞKİN TUTUMLARI İLE AKADEMİK MOTİVASYONLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Year 2023, Volume: 13 Issue: 3, 2006 - 2015, 26.09.2023
https://doi.org/10.24315/tred.1312264

Abstract

Bu araştırmanın temel amacı, COVİD-19 pandemi döneminde zorunlu hale gelen uzaktan eğitimin ve bu doğrultuda kullanılan eğitim platformlarının öğrencilerin içsel ve dışsal akademik motivasyonları ile ilişkisinin incelenmesidir. Araştırma, Sivil Havacılık Yüksekokulu, Meslek Yüksekokulu Spor Yönetimi programı ve Eğitim Fakültesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalında öğrenim gören ve kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yoluyla belirlenen 225 katılımcı üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veriler, Pandemi Sürecinde Uzaktan Eğitim Ortamlarının Kullanımına İlişkin Tutum Ölçeği, Akademik Motivasyon Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu ile elde edilmiştir. Araştırmada kullanılan üç adet veri toplama aracının uygulanması, 2021-2022 eğitim öğretim yılı birinci yarıyılında gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizinde betimsel istatistikler ve Pearson Korelasyon Katsayısı kullanılmıştır. Çalışmada; pandemi sürecinde uzaktan eğitim ortamlarının etkililiği ile öğrencilerin içsel ve dışsal akademik motivasyonları arasında orta düzeyde ve pozitif yönde bir ilişkinin olduğu buna karşın bu ortamların yeterlilik ve motivasyon, kullanılabilirlik ve memnuniyet boyutlarının akademik motivasyonla ilişkisinin olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bu sonuçlar doğrultusunda uzaktan eğitim ortamlarının geliştirilmesi ve sağladığı imkanların arttırılmasının akademik motivasyonun yükseltilmesi noktasında yararlı olacağı değerlendirilmektedir.

References

  • Aksoğan, M. (2020). Opinions of students about distance education in the pandemi process. Naturengs, Covid-19 Special Issue, 1-9.
  • Altinpulluk, H. (2021). Determining the trends of motivation research in distance education. In motivation, volition, and engagement in online distance learning (pp. 77-99). IGI Global.
  • Altiparmak, M., Kurt, İ. D. & Kapidere, M. (2011). E-öğrenme ve uzaktan eğitimde açık kaynak kodlu öğrenme yönetim sistemleri. Malatya: XIII. Akademik Bilişim Konferansı, 319-327.
  • Antalyalı, Ö. L. (2004). Uzaktan eğitim algısı ve yöneylem araştırması dersinin uzaktan eğitim ile verilebilirliği (Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Bennett, S., Evans, T., & Riedle, J. (2007). Comparing academic motivation and accomplishments among traditional, nontraditional, and distance education college students. Psi Chi Journal of Undergraduate Research, 12(4).
  • Bertiz, Y., & Karoglu, A. K. (2020). Distance education students' cognitive flexibility levels and distance education motivations. International Journal of Research in Education and Science, 6(4), 638-648. Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çakın, M. & Akyavuz, E. K. (2015). Covid-19 süreci ve eğitime yansıması: öğretmen görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2), 165-186.
  • Çelenlioğlu, Ş. (2020). Akademik motivasyon ve akademik performans ilişkisinde akışın aracı rolü ve yaşam doyumu ile psikolojik iyi-oluş üzerindeki etkisi (Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi), İstanbul Medipol Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Deci, E., & Ryan, R. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: NY Plenum Press.
  • Deci, E. L., Vallerand, R. J., Pelletier, L. G. & Ryan, R. M. (1991). Motivation and education: The selfdetermination perspective. Educational Psychologist, 26(3-4), 325-346.
  • Demir, Ö., & Yurdugül, H. (2015). The exploration of models regarding e-learning readiness: Reference model suggestions. International Journal of Progressive Education, 11(1).
Year 2023, Volume: 13 Issue: 3, 2006 - 2015, 26.09.2023
https://doi.org/10.24315/tred.1312264

Abstract

References

  • Aksoğan, M. (2020). Opinions of students about distance education in the pandemi process. Naturengs, Covid-19 Special Issue, 1-9.
  • Altinpulluk, H. (2021). Determining the trends of motivation research in distance education. In motivation, volition, and engagement in online distance learning (pp. 77-99). IGI Global.
  • Altiparmak, M., Kurt, İ. D. & Kapidere, M. (2011). E-öğrenme ve uzaktan eğitimde açık kaynak kodlu öğrenme yönetim sistemleri. Malatya: XIII. Akademik Bilişim Konferansı, 319-327.
  • Antalyalı, Ö. L. (2004). Uzaktan eğitim algısı ve yöneylem araştırması dersinin uzaktan eğitim ile verilebilirliği (Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Bennett, S., Evans, T., & Riedle, J. (2007). Comparing academic motivation and accomplishments among traditional, nontraditional, and distance education college students. Psi Chi Journal of Undergraduate Research, 12(4).
  • Bertiz, Y., & Karoglu, A. K. (2020). Distance education students' cognitive flexibility levels and distance education motivations. International Journal of Research in Education and Science, 6(4), 638-648. Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çakın, M. & Akyavuz, E. K. (2015). Covid-19 süreci ve eğitime yansıması: öğretmen görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2), 165-186.
  • Çelenlioğlu, Ş. (2020). Akademik motivasyon ve akademik performans ilişkisinde akışın aracı rolü ve yaşam doyumu ile psikolojik iyi-oluş üzerindeki etkisi (Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi), İstanbul Medipol Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Deci, E., & Ryan, R. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: NY Plenum Press.
  • Deci, E. L., Vallerand, R. J., Pelletier, L. G. & Ryan, R. M. (1991). Motivation and education: The selfdetermination perspective. Educational Psychologist, 26(3-4), 325-346.
  • Demir, Ö., & Yurdugül, H. (2015). The exploration of models regarding e-learning readiness: Reference model suggestions. International Journal of Progressive Education, 11(1).
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Selman Çutuk 0000-0002-7802-2440

Zeynep Akkuş Çutuk 0000-0001-8364-4431

Tuncel Öz 0000-0001-6603-0841

Early Pub Date September 19, 2023
Publication Date September 26, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 13 Issue: 3

Cite

APA Çutuk, S., Akkuş Çutuk, Z., & Öz, T. (2023). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN PANDEMİ SÜRECİNDE UZAKTAN EĞİTİM ORTAMLARININ KULLANIMINA İLİŞKİN TUTUMLARI İLE AKADEMİK MOTİVASYONLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Trakya Eğitim Dergisi, 13(3), 2006-2015. https://doi.org/10.24315/tred.1312264