Bu araştırmada özel özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde çalışan alan içi (zihinsel engelliler öğretmenliği) programdan mezun ve diğer alanlardan mezun alan dışı öğretmenlerin mezuniyet durumuna göre Öğretmen Mesleki Sosyal Destek (ÖMSD) ve Öğretmen Mesleki Yetkinlik (ÖMY) düzeyleri arasındaki ilişki ve etkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Betimsel-bağıntısal araştırma modelinin kullanıldığı bu araştırma çalışmasına 196 öğretmen katılmıştır. Araştırmanın bulgularında mezun olunan programa göre mesleki yetkinlik ve mesleki sosyal destek alma düzeylerinde alan içi mezun öğretmenlerin lehine anlamlı bir fark gösterdiği görülmüştür. Değişkenler arasındaki ilişkinin incelendiğinde alan içi mezun öğretmenlerde ve alan dışı mezun öğretmenlerde mesleki yetkinlik geneli ile öğretmen mesleki sosyal destek ölçeği geneli arasında pozitif ve düşük bir ilişki olduğu görüdüğü bulgusu elde edilmiştir. Gerçekleştirilen regresyon analizine göre ise alan içi programlardan mezun olan öğretmenlerin mesleki sosyal destek düzeylerinin mesleki yetkinlik düzeylerini %4.4’ünü açıklarken alan dışı programlardan mezun olan öğretmenlerde de mesleki sosyal destek düzeylerinin mesleki yetkinlik düzeylerini %3.6 düzeyde açıkladığı bulgusu elde edilmiştir. Araştırmaya ilişkin önerilere ilerleyen bölümlerde yer verilmektedir.
Özel eğitim mesleki sosyal destek mesleki yetkinlik özel eğitimde mesleki sosyal destek özel eğitimde mesleki yetkinlik özel eğitim ve rehabilitasyon merkezleri
Anadolu Üniversitesi Sosyal ve Beşerî Bilimler Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu’nun 31/05/2018 tarihli 56269 sayılı kararı ile alınan izinle yürütülmüştür.
In this study, it was aimed to examine the relationship and effect between the levels of Teacher Professional Social Support (TPSS) and Teacher Professional Competence (TPC) according to the graduation status of in-field teachers who graduated from the in-field (teaching of intellectual disabilities) programme and out-of-field teachers who graduated from other fields working in special special education and rehabilitation centres. In this study, which employed a descriptive-correlational research paradigm, 196 teachers took part. According to the graduation program, there was a substantial difference in the levels of professional competence and getting professional social support for instructors who graduated in the field, as per the study's findings. Upon analyzing the link between the variables, it was discovered that the general level of teacher professional social support scale and the general level of professional competence in both in-field and out-of-field graduates had a low and positive relationship. Regression analysis revealed that although teachers who graduated from out-of-field programs had a professional social support level that explained 3.6% of their professional competence levels, teachers who graduated from in-field programs had a professional social support level that explained 4.4% of their professional competence levels. The sections that follow provide recommendations pertaining to the study.
Special education vocational social support vocational competence vocational social support in special education vocational competence in special education special education and rehabilitation centers.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Mental Disability Education, Special Education and Disability (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 25, 2024 |
Publication Date | May 30, 2024 |
Submission Date | December 11, 2023 |
Acceptance Date | April 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 2 |