Micro-teaching is a highly efficient method for pre-service teachers to gain experience in confidence as it allows them to control unexpected situations in the classroom environment effectively. The main purpose of this study is to reveal how microteaching-supported teaching practicum courses affect pre-service social studies teachers' attitudes toward their profession. For this purpose, explanatory sequential design from mixed method models was used. A quasi-experimental model with a pretest-posttest control group was used in the quantitative dimension of the study, and phenomenology design was used in the qualitative dimension. A total of 43 pre-service teachers, 22 in the control group and 21 in the experimental group participated in the study. In the quantitative stage of the study, "Attitude Scale Towards Teaching Profession" was used. In the qualitative stage of the study, data were collected with a semi-structured interview form. Mann-Whitney U test was used to compare the scores of the experimental and control groups. The Wilcoxon signed-rank test was used to determine whether there was a significant difference between the pre and post-test scores of the experimental and control groups. Qualitative data were analyzed by descriptive analysis method. When the quantitative findings of the study were examined, no significant difference was found between the pre-test and post-test scores of the participants' Attitude Towards Teaching Profession Scale. However, the findings obtained from the interviews revealed that the micro-teaching supported teaching practice course was beneficial for pre-service teachers in terms of developing positive attitudes.
Mikro öğretim, sınıf ortamındaki beklenmeyen durumları etkili bir şekilde kontrol etme imkânı tanıdığından öğretmen adaylarının güven içerisinde deneyim kazanması için oldukça verimli bir yöntemdir. Bu araştırmanın temel amacı, mikro öğretim destekli Öğretmenlik Uygulaması (ÖU) dersinin Sosyal Bilgiler öğretmeni adaylarının mesleğine yönelik tutumlarını nasıl etkilediğini ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda karma yöntem modellerinden açıklayıcı ardışık desen kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel model, nitel boyutunda ise olgubilim (fenomenoloji) desenleri kullanılmıştır. Araştırmaya uygun örnekleme yöntemiyle belirlenen 22’si kontrol 21’i ise deney grubu olmak üzere toplamda 43 öğretmen adayı katılmıştır. Çalışmanın nicel basamağında “Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışmanın nitel basamağında ise veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Deney ve kontrol grup puanlarının karşılaştırılması amacıyla Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Deney ve kontrol gruplarının ön ve son test puanları arasında anlamlı bir fark olup olmadığına ise Wilcoxon işaretli sıralar testi ile bakılmıştır. Nitel veriler ise betimsel analiz yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırmanın nicel bulguları incelendiğinde katılımcıların Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeğinin ön test ve son test puanları arasında anlamlı fark bulunmamıştır. Ancak yapılan görüşmeler sonucu elde edilen bulgularda mikro öğretim destekli ÖU dersinin olumlu tutumlar geliştirme açısından öğretmen adaylarına fayda sağladığı tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Teacher Education and Professional Development of Educators |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 25, 2024 |
Publication Date | May 30, 2024 |
Submission Date | February 15, 2024 |
Acceptance Date | April 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 2 |