In this research, the textbook "Yeni Istanbul" is examined in terms of cross-linguistic mediation in teaching Turkish to foreigners. For this purpose, B2 language level is chosen to be examined. Mediation is one of the areas defined in the 2020 update of the Common European Framework of Reference for Languages. Mediation activities are divided into three: mediating a text, mediating concepts and mediating communication. CEFR 2020 is of great importance in terms of providing a common framework text in foreign language teaching. Document analysis, one of the qualitative research methods, is used in the study. The activities in the “Yeni Istanbul” B2 textbook are examined with the content analysis technique. The titles related to mediation activities are created from the theme names in the B2 textbook. As a result of the research, most activities are found in the field of mediating a text (f = 15). In addition, activities related to mediating communication (f=13) and mediating concepts (f=11) are also identified. Only one activity/task is identified under the sub-heading of cross-linguistic mediation.
Bu araştırmada "Yeni İstanbul" ders kitabı yabancılara Türkçe öğretiminde diller arası aracılık açısından incelenmiştir. Bu amaçla incelenmek üzere B2 dil seviyesi seçilmiştir. Aracılık, Diller için Avrupa Ortak Başvuru Metni'nin 2020 güncellemesinde tanımlanan alanlardan biridir. Arabuluculuk faaliyetleri üçe ayrılır: bir metne aracılık etme, kavramlara aracılık etme ve iletişime aracılık etme. CEFR 2020, yabancı dil öğretiminde ortak bir çerçeve metin sağlaması açısından büyük önem taşımaktadır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman analizi kullanılmıştır. "Yeni İstanbul" B2 ders kitabında yer alan etkinlikler içerik analizi tekniği ile incelenmiştir. Arabuluculuk etkinliklerine ilişkin başlıklar B2 ders kitabında yer alan tema isimlerinden oluşturulmuştur. Araştırma sonucunda en fazla etkinliğin bir metne aracılık etme (f=15) alanında olduğu görülmüştür. Bunun yanı sıra iletişime aracılık etme (f=13) ve kavramlara aracılık etme (f=11) ile ilgili etkinlikler de tespit edilmiştir. Diller arası aracılık alt başlığı altında sadece bir etkinlik/görev tespit edilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 20, 2024 |
Publication Date | September 27, 2024 |
Submission Date | April 19, 2024 |
Acceptance Date | September 5, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 3 |