Dünya ticaret hacminin büyük bir bölümünün taşınmasına aracılık eden denizyolu taşımacılığı, içinde bulunduğu koşulların değişkenliğinden ötürü her an tehlike ile karşılaşılma olasılığı yüksek bir taşımacılık türüdür. Yaşanabilecek en ufak bir olumsuzluğun dahi çok tehlikeli sonuçlar doğurduğu geçmiş yıllarda görülmüştür. Bu sebeple kaza nedenlerini tespit ederek farkındalığı artırmak, önleyici tedbirler geliştirmek için politika oluşturmak adına deniz kaza analizlerinin doğru bir biçimde yapılması ve değerlendirilmesi büyük önem arz etmektedir. Büyük veri yığınları içinden anlamlı bilgilere ulaşıp bilgisayar programlarıyla tahmin edici ve tanımlayıcı yorumlar yapmamıza olanak sağlayan veri madenciliği yöntemiyle deniz kazalarının analizinin yapılması çalışmanın temel konusunu oluşturmaktadır. Bu çalışmada Türk karasularında gerçekleşen deniz kazaları incelenmiştir. Bu bağlamda çalışmanın amacını deniz kazalarında hangi değişkenlerin birlikte hareket ettiğini, veri madenciliğinin önemli analiz yöntemlerinden biri olan birliktelik kuralıyla tespit etmek oluşturmaktadır. Yapılan analizler neticesinde kazalarda; gemi yük durumu, gemide kılavuz kaptanın varlığı, baş iter ve kıç iter gibi donanımların durumu, gemi bayrağı, gemi tipi ve meteorolojik etkenlerin etkili birer değişken olduğu tespit edilmiştir.
Maritime transportation which mediates the transmission of major part of the world’s trading volume is a type of transportation with high probability of encountering dangerous situations due to the instability of its conditions. In the past years, it became clear that the even smallest negativity caused perilous results. Thus, accurate implementation and evaluation of sea accident analysis is important to establish a policy for developing preventive measures and increasing awareness by determining the reason of accident. Analysis of sea accidents forms the fundamental subject of the study with data mining method which allow us to make estimated aand definitive interpretations with computer programs by accessing significant information within large data stacks. In this study sea accidents occurring in Turkish territorial waters have been reviewed. In this context, the purpose of the study consists of determining which factors conduct together in sea accidents by association rule which is one of analysis methods of datamining. As a result of analysis, it has been determined that ship’s loading condition, existence of maritime pilot in the ship, conditions of equipments such as bow thruster and quarterdeck thruster, ship flag and type and meteorological elements have been effective factors on the subject.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2021 |
Submission Date | September 2, 2020 |
Acceptance Date | May 18, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |