Research Article
BibTex RIS Cite

Port Management Students’ Metaphoric Perceptions Related to the Port Concept

Year 2019, Volume: 5 Issue: 1, 21 - 34, 01.11.2019

Abstract

Port’s
stakeholders’ perception related to the port is important for the port sector.
Positive perceptions of the stakeholders will positively affect the performance
and development of the sector. This study is a metaphor study to determine the
perceptions of Port Management students, who are one of the future stakeholders
of the sector, about port. The study was carried out with 121 participants.
Metaphors and their categories were determined by using a five-step method for
the analysis of the data obtained. Findings show that the participants produced
66 metaphors related to the port concept. These metaphors were distributed into
16 conceptual categories. While the port perception did not differ according to
the variables of class and gender, a difference was determined according to
experience variable.

References

  • Ertürk, R. (2017). İlkokul Öğrencilerinin “Öğretmen” Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(3), 1-15.
  • Esmer, S., ve Karataş Çetin, Ç. (2016). Liman İşletme Yönetimi. Denizcilik İşletmeleri Yönetimi (pp. 379-415). İstanbul: Beta.
  • Miles, M. B., Huberman, A. M., Huberman, M. A., ve Huberman, M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook: Sage Publications.
  • Morgan, G. (1998). Yönetim ve örgüt teorilerinde metafor (Çeviren: G. Bulut). Istanbul: Mess Yayınları.
  • Morillo, C. R. (1990). The reward event and motivation. The Journal of Philosophy, 87(4), 169-186.
  • Oxford, R. L., Tomlinson, S., Barcelos, A., Harrington, C., Lavine, R. Z., Saleh, A., ve Longhini, A. (1998). Clashing metaphors about classroom teachers: Toward a systematic typology for the language teaching field. System, 26(1), 3-50.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen Adaylarinin Öğrenci Kavramina İlişkin Sahip Olduklari Zihinsel İmgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
  • Saban, A., Koçbeker, B. N., ve Saban, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(2), 461-522.
  • TDK. (2018). Türk Dil Kurumu. Güncel Türkçe Sözlük. http://www.tdk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 29.11.2018
  • Türker, N., Uçar, M., ve Ateş, M. A. (2016). Turizm eğitimi alan öğrencilerin turizm sektörü algıları: Karabük üniversitesi öğrencileri üzerine bir araştırma. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 311-324.
  • Uzun, Z., ve Erdem, S. (2017). Çalişanlarin İyi Yönetici ve Kötü Yöneticiye Dair Metaforik Algilarinin İncelenmesi: Kamu Kurumunda Bir Araştırma. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi(61), 274-294.
  • Uzun, Z., ve Özcan, E. (2017). Sosyoloji lisans öğrencilerinin Suriyeli sığınmacı ve mülteciler hakkındaki metaforik algıları. Journal of Human Sciences, 14(3), 2925-2948.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Genişletilmiş Baskı ed.). Ankara: Seçkin Yayınevi.

Deniz ve Liman İşletmeciliği Öğrencilerinin Liman Kavramına İlişkin Metaforik Algıları

Year 2019, Volume: 5 Issue: 1, 21 - 34, 01.11.2019

Abstract

Liman paydaşlarının liman kavramı hakkındaki algısı,
limancılık sektörü açısından önemlidir. Paydaşların olumlu yöndeki algısı,
sektörün performansını ve gelişimini de olumlu etkileyecektir. Bu çalışma,
limancılık sektörünün gelecekteki paydaşlarından olan Deniz ve Liman
İşletmeciliği öğrencilerinin liman algısını ortaya koymaya yönelik bir metafor
çalışmasıdır. Çalışma 121 katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Elde edilen
verilerin analizi için beş aşamalı yöntem kullanılarak metaforlar ve
oluşturdukları kategoriler belirlenmiştir. 
Araştırma bulguları, katılımcıların limana ilişkin 66 adet metafor
ürettiğini göstermektedir. Bu metaforlar 16 adet kavramsal kategoriye
dağılmaktadır. Sınıf ve cinsiyet değişkenlerine göre liman algısı farklılık
göstermezken, deneyim değişkenine göre farklılık tespit edilmiştir.

References

  • Ertürk, R. (2017). İlkokul Öğrencilerinin “Öğretmen” Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(3), 1-15.
  • Esmer, S., ve Karataş Çetin, Ç. (2016). Liman İşletme Yönetimi. Denizcilik İşletmeleri Yönetimi (pp. 379-415). İstanbul: Beta.
  • Miles, M. B., Huberman, A. M., Huberman, M. A., ve Huberman, M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook: Sage Publications.
  • Morgan, G. (1998). Yönetim ve örgüt teorilerinde metafor (Çeviren: G. Bulut). Istanbul: Mess Yayınları.
  • Morillo, C. R. (1990). The reward event and motivation. The Journal of Philosophy, 87(4), 169-186.
  • Oxford, R. L., Tomlinson, S., Barcelos, A., Harrington, C., Lavine, R. Z., Saleh, A., ve Longhini, A. (1998). Clashing metaphors about classroom teachers: Toward a systematic typology for the language teaching field. System, 26(1), 3-50.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen Adaylarinin Öğrenci Kavramina İlişkin Sahip Olduklari Zihinsel İmgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
  • Saban, A., Koçbeker, B. N., ve Saban, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(2), 461-522.
  • TDK. (2018). Türk Dil Kurumu. Güncel Türkçe Sözlük. http://www.tdk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 29.11.2018
  • Türker, N., Uçar, M., ve Ateş, M. A. (2016). Turizm eğitimi alan öğrencilerin turizm sektörü algıları: Karabük üniversitesi öğrencileri üzerine bir araştırma. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 311-324.
  • Uzun, Z., ve Erdem, S. (2017). Çalişanlarin İyi Yönetici ve Kötü Yöneticiye Dair Metaforik Algilarinin İncelenmesi: Kamu Kurumunda Bir Araştırma. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi(61), 274-294.
  • Uzun, Z., ve Özcan, E. (2017). Sosyoloji lisans öğrencilerinin Suriyeli sığınmacı ve mülteciler hakkındaki metaforik algıları. Journal of Human Sciences, 14(3), 2925-2948.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Genişletilmiş Baskı ed.). Ankara: Seçkin Yayınevi.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Özgür Tezcan 0000-0001-6222-4665

Publication Date November 1, 2019
Submission Date February 9, 2019
Acceptance Date February 26, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Tezcan, Ö. (2019). Deniz ve Liman İşletmeciliği Öğrencilerinin Liman Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Turkish Journal of Maritime and Marine Sciences, 5(1), 21-34.

Creative Commons Lisansı

This Journal is licensed with Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Licence (CC BY-NC-ND 4.0).