Fuar veya sergi olarak
isimlendirilen ticari, sanayi, zirai, askeri ve kültürel metaların tanıtımı
amacıyla düzenlenen organizasyonları kadim zamanlara kadar götürmek mümkündür. Sanayileşmenin
ve ticari faaliyetlerin gelişerek yoğunlaştığı XVIII. yüzyılın ikinci
yarısından sonra ise bu organizasyonlar uluslararası bir tanıtım unsuru haline
gelmiştir. Sanayi devrimi sonrası Avrupa Devletleri’nde üretimin artması, yeni
pazar ve hammadde ihtiyacını da doğurmuştu. Bu ihtiyacın giderilebilmesi için,
sanayi ürünlerinin ve üretim araçlarının tanıtılması amacı ile uluslararası
sergiler düzenlenmeye başlanmıştır. Ayrıca bu sergilerle ülkelerin bilim,
sanayi, teknoloji ve tarım alanındaki gelişme ve yeniliklerinin herkese duyurulması
amaçlanmıştır. XIX. yüzyılın ikinci yarısından itibaren Osmanlı Devleti uluslararası
sergilere yoğun bir şekilde ilgi göstermiş, hükümran olduğu büyük coğrafyanın
her biri kendine has özellikler taşıyan ürünlerini fuarlara göndererek tüm
dünyaya tanıtmayı hedeflemiştir. Bu makalede dünyanın dört bir yanındaki sanayi
ürünlerinden sanat eserlerine, mimari objelerden savaş aletlerine kadar farklı
kategorideki birçok eşyayı ilgilileriyle buluşturan 1867 Paris Sergisi ve
dönemin Fransız imparatoru III. Napolyon'un daveti üzerine Sultan Abdülaziz’in
bizzat sergiyi ziyareti ele alınacaktır. Arşiv kaynakları ve birinci elden kaynaklarla
Osmanlı Devleti'nin Paris'te sergilenen ürünler ve Sultan Abdülaziz'in sergiye
olan ilgisi bu makalenin ana konusunu oluşturmaktadır.
Üretim Sergi Fuar Sultan Abdülaziz Osmanlı İmparatorluğu Paris
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2013 |
Gönderilme Tarihi | 10 Ocak 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 3 Sayı: 06 |