This study purposes to examine the views of pre-service teachers’ motivations for teaching profession. In the universe of the study, there are 600 junior students and 200 graduate students studying pedagogical program issued by the Faculty of Education, University of Dumlupinar. The sample of the survey model study consists of 347 pedagogic formation program students. In the study, Motivation Resources and Problems of Foreign Language Learner students Questionnaire (Acat & Demiral, 2002) that was re-organized by Acat and Yenilmez (2004) for students of Faculty of Education was used as the data collection instrument. Descriptive statistics was used for data analysis. In the study, qualitative research methods were used to be able to analyze the findings of the study in-depth and elucidate the reasons of the results. The data were collected through semi-structured forms from the junior and graduated students, students of faculty of arts and sciences and faculty of the Fine Arts that have education of pedagogical formation and participate in the research voluntarily. According to the findings, pre-service teachers have high motivation towards teaching profession. Pedagogical training has a positive effect on pedagogical training students' attitudes towards the teaching profession
Bu araştırmada, pedagojik formasyon programı öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik motivasyonlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırmanın evreninde, Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nce verilenpedagojik formasyon programında öğrenim gören 600 üçüncü sınıf ve 200 mezun öğrenci bulunmaktadır. Araştırmanın örneklemi, 347 pedagojik formasyon programı öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Acat ve Yenilmez’in (2004) eğitim fakültesi öğrencilerine yönelik olarak yeniden düzenlediği Yabancı Dil Öğrenen Öğrencilerin Motivasyon Kaynakları ve Sorunları Anketi (Acat ve Demiral, 2002) kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulguları derinlemesine analiz edebilmek ve ortaya çıkan sonuçların nedenlerini ortaya koyabilmek için nitel araştırma yöntemlerinden de yararlanılmıştır. Pedagojik formasyon eğitimi alan ve araştırmaya gönüllü olarak katılan üçüncü sınıf ve mezun, Fen Edebiyat Fakültesi ve Güzel Sanatlar Fakültesi öğrencilerinden yarı yapılandırılmış formlar aracılığı ile veriler toplanmıştır. Elde edilen bulgulara göre, pedagojik formasyon programı öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik motivasyonları yüksektir. Pedagojik formasyon eğitimi, pedagojik formasyon programı öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını olumlu yönde etkilemektedir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 4 Issue: 1 |