Digital empowerment is the effective
and productive use of digital technologies, according to the requirements of
information society. Another dimension of digital empowerment is to search for
information online and reach reliable information. The constant increase of
information in digital environments demands individuals to choose the reliable
and qualitative information. The aim of this study is to determine teacher
relationship between teacher candidates’ level of digital empowerment and their
online formation searching strategies and investigate them within various
variables. For this purpose, the 7-point Likert type “Digital Empowerment
Scale”, which consists of four subscales and the 6-point Likert type and was
developed by Akkoyunlu, Yılmaz Soylu and Caglar (2010), and “Online Information
Searching Strategy Inventory”, which consists of seven subscales and was
translated and adapted into Turkish by Askar and Mazman (2013) were applied to
386 teacher candidates. As a result of the study, it was concluded that there
was a positive and meaningful relationship between the digital empowerment
levels and online information searching strategies of teacher candidates.
Additionally, meaningful patterns were shared by using the association rule,
which is one of the educational data mining methods.
Sayısal
yetkinlik bireyin sayısal teknolojileri bilgi toplumunun gereklerine uygun
olarak etkili ve verimli kullanmaktır.
Sayısal yetkinliğin diğer bir boyutu da çevrimiçi ortamlarda bilgi
arama, doğru ve güvenilir bilgiye erişmedir. Dijital ortamlarda sürekli bilgi
artışının yaşanması, bireylerin doğru, güvenilir ve nitelikli bilgiyi seçmesini
gerektirmektedir. Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının sayısal yetkinlik
düzeyi ve çevrimiçi bilgi arama stratejileri arasındaki ilişki belirlemek ve
farklı değişkenler açısından incelemektir. Bu amaca yönelik olarak Akkoyunlu,
Yılmaz Soylu ve Çağlar (2010) tarafından geliştirilen yedili likert tipinde
dört alt boyuttan oluşan "Sayısal Yetkinlik Ölçeği" ve Aşkar ve
Mazman (2013) tarafından Türkçeye uyarlanan altılı likert tipinde yedi alt
boyuttan oluşan "Çevrimiçi Bilgi Arama Stratejileri Envanteri" 386
öğretmen adayına uygulanmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının
sayısal yetkinlik düzeyleri ve çevrimiçi bilgi arama stratejileri düzeyleri
arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca
çalışmada, eğitsel veri madenciliği yöntemlerinden biri olan birliktelik kuralı
kullanılarak anlamlı örüntüler paylaşılmıştır.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 28, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 7 Issue: 2 |