Amaç: Bireylerin nasıl öğrendiklerini öğrenmeleri ve bu sürecin daha verimli hale getirilebilmesi ile ilgili çalışmalar; öğrenen ve öğretenlerin öğrenme yöntemleri konusunda farkındalıklarının önemini ortaya koymaktadır.
Yöntem: Bu çalışmada tıp fakültesinin tüm dönemlerindeki öğrencilerin öğrenme stilleri Felder ve Soloman tarafından geliştirilen “Öğrenme stilleri indeksi” kullanılarak değerlendirilmiştir. Bu indeks, aktif- yansıtıcı, algısal-sezgisel, görsel-işitsel ve sıralı-bütünsel olmak üzere 4 boyut ve her boyutun güçlü dengeli ve orta olmak üzere 3 düzeyi içermektedir.
Bulgular: Çalışmaya tüm dönemlerden toplam 900 öğrenci katılmıştır. İndekse göre öğrenme stilleri ile ilgili öğrencilerin hangi boyutta ve düzeyde oldukları değerlendirilmiştir. Öğrenme boyutlarında %22,1 dengeli yansıtıcı, %25,8 dengeli aktif öğrenen olduğu bu boyutta dönemlere göre dağılımının anlamlı olarak farklı olduğu görülmektedir (p=0.001). Aynı şekilde, algısal – sezgisel boyutta dengeli algısal %14,2 ve dengeli sezgisel %25,7 olduğu ve dönemlere göre anlamlı fark olduğu (0.024), dengeli işitsel %15,4, dengeli görsel %22,9 olup işitsel – görsel öğrenme boyutlarında dönemlere göre anlamlı farklılıklar olduğu görülmektedir(p=0.019).
Sonuç: Elde edilen sonuçlar hem öğrencilerin hem de eğitmenleri yönlendirmek açısından önem taşımaktadır.
Objectives: Studies on how individuals learn how they learn and how to make this process more effici-ent; It reveals the importance of learners' and teachers' awareness of learning methods.
Methods: In this study, the learning styles of students in all periods of medical school were evaluated using the "Learning styles index" developed by Felder and Soloman. This index includes 4 dimensions: active-reflective, sensing - intuitive, , visual - verbal and sequential-global, and 3 levels of each dimen-sion: strong, balanced and medium.
Results: A total of 900 students from all semesters participated in the study. According to the index, the size and level of the students regarding their learning styles were evaluated. In the learning dimensions, 22.1% are balanced reflectors and 25.8% are balanced active learners, and the distribution in this dimen-sion is significantly different according to periods (p = 0.001). Likewise, in the perceptual-intuitive dimension, balanced perceptual is 14.2% and balanced intuitive is 25.7%, and there is a significant difference according to periods (0.024), while balanced auditory is 15.4%, balanced visual is 22.9%, and in the auditory-visual learning dimensions, there is a significant difference (0.024). There are significant differences according to periods (p = 0.019).
Conclusion: The results obtained are important for guiding both students and instructors.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2024 |
Submission Date | February 1, 2024 |
Acceptance Date | May 9, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.