Özel
eğitim hizmetleri öğretmenlerin niteliği ve etkililiği ile yakından
ilişkilidir. Bu çalışmanın amacı, özel eğitim öğretmenlerinin karşılaştıkları
güçlükler ve öz-yeterlik inançlarını incelemektir. Çalışma 84 özel eğitim
öğretmeni ile yürütülmüştür. Araştırmanın verileri Özel Eğitim Öğretmenlerinin
Karşılaştığı Zorlukları Belirleme Aracı ve Kişilerarası Öz-Yeterlik Ölçeği ile
toplanmıştır. Öğretmenlerin karşılaştıkları güçlüklerin cinsiyete göre
farklılık göstermediği gözlenirken, mezun oldukları lisans programına, görev
yaptıkları okul türüne ve hizmet içi eğitim gereksinimleri olup olmama durumuna
göre gruplar arasında anlamlı farklılık görülmüştür. Araştırmanın diğer bir
bulgusu ise, öğretmenlerin öz-yeterlik inançlarının cinsiyetlerine, mezun
oldukları lisans programına ve çalıştıkları okul türüne göre farklılık
göstermediği, ancak hizmet içi eğitim gereksinimleri olup olmama durumuna göre
değiştiğini ortaya koymaktadır. Çalışmanın sonunda uygulamaya yönelik öneriler
sunulmuştur.
Quality
special education services are closely related to the quality and the efficacy
of the teachers. The purpose of this study is to investigate the difficulties
faced by the special education teachers and their self-efficacy beliefs. The
study included 84 special education teachers. Data for the study were collected
using the Tool for Identifying Difficulties Faced by Special Education Teachers
and Teacher Interpersonal Self-Efficacy Scale. Results showed that while the
difficulties faced by the teachers did not differ based on gender, they
differed significantly based on the undergraduate programs from which the
teachers graduated, type of the school in which the teachers worked and the
need for the in-service training. Another finding of the study
was that the self-efficacy beliefs of the teachers do not differ based on their
gender, undergraduate program from which they graduated and type of the school
they worked in. However, self-efficacy beliefs of the teachers differed
according to their need for in-service training. Recommendations for future
practice is presented.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Special Education and Disabled Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 1 Issue: 1 |