Relations between the US and Iran have been hostile
since the Iranian Revolution. Cultural and artistic works are also influenced
by conflicts that sometimes take place in direct conflicts and sometimes in the
form of ‘soft warfare’. While Iranian cinema has achieved a global reputation
with the awards it has won in Western film festivals, cultural censorship in
the country is trying to prevent the emergence of new works. This study tries
to take a critical perspective on the factors behind the 'Best Foreign Film
Academy Award' awarded by the US Academy of Motion Picture Arts and Sciences.
It will be argued how the criteria for rewarding non-Western films, which are
expressed as 'world cinema', have a pre-requisite for current Western hegemony.
In this context Iranian director Ashgar Farhadi’s films, A Separation and Salesman, had been analyzed and it had
been examined whether the films have included orientalism in their discourses.
In conclusion, the Oscar award will be considered as a means of cultural
imperialism.
ABD
ve İran arasındaki olumsuz ilişkiler, İran Devrimi’nden bu yana kimi zaman
doğrudan yaptırımlarla, kimi zaman da yumuşak savaş biçiminde sürmektedir. Söz konusu
çatışma ortamından kültür ve sanat yapıtları da etkilenmektedir. İran sineması Batılı
film festivallerinde aldığı ödüllerle küresel çapta bir üne ulaşırken, ülkedeki
kültürel sansür ise yeni yapıtların çıkmasına engel olmaya çalışmaktadır. Bu
çalışma, ABD’nin Sinema Sanatları ve Bilimleri Akademisi tarafından verilen ve
küresel çapta prestijli bir ödül olan ‘En İyi Yabancı Film Akademi Ödülü’nün beş
yıl içinde iki defa aynı yönetmene verilmiş olmasının ardındaki faktörleri
eleştirel bir perspektiften ele almayı denemiştir. ‘Dünya sineması’ şeklinde
ifade edilen Batı-dışılı filmlerin ödüllendirilme kriterlerinin Batılı
hegemonya açısından nasıl bir öneme sahip olduğu tartışılmıştır. Bu kapsamda İranlı
yönetmen Ashgar Farhadi’nin Oscar ödülü kazanan Bir Ayrılık ve Satıcı filmlerinin
söylemleri içinde şarkiyatçılığa dair izlekler barındırıp barındırmadığı ele alınmış
ve sonuç bölümünde Oscar ödülünün kültür emperyalizmi açısından önemi irdelenmiştir.
Subjects | Communication and Media Studies |
---|---|
Journal Section | Makale |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2018 |
Submission Date | November 21, 2017 |
Acceptance Date | January 2, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 5 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International