Nazi Germany effectively exploited radio broadcasts against the Allied States for propaganda purposes. In particular, Nazis broadcasted on The United Kingdom to break down the war resistance of British people and undermine the power of Allied propaganda in the British public. At this stage, Nazis commissioned the British-born British William Joyce under the pseudonym Lord Haw-Haw to perform Nazi propaganda broadcasts against The United Kingdom. Firstly, the role of radio broadcasts in Nazi propaganda and the use of radio as a counter propaganda tool in the Second World War were tried to be revealed within the scope of the study, examining Lord Haw-Haw's radio propaganda extensively. Then, Nasti News propaganda short films prepared by Allied States against Lord Haw-Haw in 1940 were examined using semiotic analysis. Thus, it was aimed to explain how the Allied States made propaganda in order to reduce the propaganda effect of the radio broadcasts of Nazi Germany in this study. In the findings of the study, it was revealed that the propaganda activities of the Allied States attempted to discredit the Nazi regime and call Joyce as traitor who cooperated with Nazi Germany, using a humorous style.
İkinci Dünya Savaşı'nda
Nazi Almanyası, Müttefik Devletleri'ne karşı radyo
yayınlarından propaganda amaçlı olarak etkili bir şekilde yararlanmıştı.
Özellikle Naziler, İngiltere'nin savaş direncini kırmak ve İngiliz
kamuoyundaki Müttefik propagandasının gücünü zayıflatmak için İngiltere
üzerine propaganda amaçlı radyo yayınları gerçekleştirmişti. Bu aşamada
Naziler, Lord Haw-Haw takma adıyla ABD doğumlu Britanyalı William Joyce'su
İngiltere'ye karşı Nazi propaganda yayınlarını seslendirmekle
görevlendirmişti. Çalışmada ilk olarak Lord Haw-Haw'ın radyo propagandası
kapsamlı olarak incelenmiş ve Lord Haw-Haw özelinde radyo yayınlarının
Nazi propagandasındaki rolü ve İkinci Dünya Savaşı'nda radyonun
karşı propaganda aracı olarak kullanılması ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Ardından 1940 tarihinde Lord Haw-Haw'a karşı Mütttefik Devletleri'nce
hazırlanan Nasti News adlı propaganda kısa filmleri çalışmada
göstergebilimsel açıdan analiz edilmiştir. Böylece çalışmada,
Nazi Almanyası’nın radyo yayınlarının propaganda etkisini kırmak amacıyla
Müttefik Devletleri'nin ne şekilde propaganda yürüttüklerine ışık tutmak
amaçlanmıştır. Çalışmada elde edilen bulgularda, Müttefik Devletleri'nin
propaganda faaliyetlerinin mizahi bir dil kullanarak, Nazi rejimini
itibarsızlaştırılmaya, Nazi Almanyası ile işbirliği yapan Joyce'u da vatan
haini olarak nitelendirmeye çalıştığı ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Makale |
Authors | |
Publication Date | January 23, 2020 |
Submission Date | October 18, 2019 |
Acceptance Date | November 26, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 5 Issue: 9 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International