Abstract
Bu çalışmada, yapay zekâyı konu alan medya ve iletişim çalışmalarının profilini keşfetmek ve konuyla ilgili literatürün genel yapısına ilişkin bir perspektif sunmak amaçlanmıştır. Araştırmada, 1982 ile 2021 yılları arasında yayımlanan 459 bilimsel çalışma bibliyometrik veriler ile incelenmiştir. 2016 yılından itibaren çalışmaların sayısı her yıl artmaktadır. En çok yayın yapan ülke %25,1 ile Amerika Birleşik Devletleri’dir. Türkiye dört yayın ile 54 ülke arasında 28. sıradadır. Makale türündeki 267 yayın 96 farklı dergiye dağılmaktadır. Bu dağılımın Bradford Yasası’na uygunluğu test edilerek yapay zekâ konusunda iletişim literatürünün ihtiyacını karşılayan sekiz çekirdek dergi tespit edilmiştir. New Media & Society birinci sıradadır. Çalışmalarda ele alınan konular gazetecilik, doğal dil işleme, insan-robot etkileşimi, sosyal medya botları, halkla ilişkiler ve reklamcılık konularında yoğunlaşmaktadır. Özet metinlerde ve anahtar kelimelerde en sık kullanılan kavramlar, “otomatik gazetecilik”, “hesaplamalı gazetecilik”, “robot gazetecilik”,
“etik”, “yalan haber” şeklindedir. Digital Journalism, en sık atıf yapılan dergidir. Atıf yapılan yayınların yarı yaşam değeri yedi yıldır. Elde edilen sonuçlar, iletişim çalışmalarındaki yapay zekâ trendlerini ve iletişim literatürünün genel yapısını ortaya koymaktadır. Ayrıca literatür eskimesi ve çekirdek dergilere ilişkin ulaşılan sonuçların, kütüphanelerde aboneliklerin ve dergi koleksiyonlarının oluşturulmasına katkı sağlayacağı değerlendirilmektedir.