The relationship between media and violence is complex and multifaceted. Media produces and presents various forms of violent content through news, television, film, the internet, social media, video games, and other communication channels. The representation of violence in the media, the effects of these representations on viewers, and the social responsibility of media stakeholders are important aspects to understand the relationship between media and violence. This research focuses on examining the use of violence as a marketing tool in Turkish cinema through film trailers. In this study, the aim is to reveal how elements of violence are presented to millions of viewers through film trailers and to provide solutions. Content analysis is conducted using quantitative research designs. According to the data obtained, it is determined that violence elements are most prominently featured in film trailers of the comedy genre. Additionally, it is found that physical violence is the most prevalent type in film trailers, with perpetrators and victims predominantly being male. Furthermore, it is concluded that the violence content in film trailers is presented in a dramatized manner, both for comedic effect and to capture the audience's interest. In this context, the role of film trailers and cinema in normalizing violence and desensitizing viewers is an important issue that requires consideration. Taking social responsibility in producing media content, taking urgent and significant steps such as preventing the normalization of violence, and raising awareness among viewers will be crucial in addressing this matter.
Medya ve şiddet arasındaki ilişki karmaşık ve çok yönlüdür. Medya haber, televizyon, film, internet, sosyal medya, video oyunları ve diğer iletişim araçları üzerinden çeşitli şiddet içerikleri üretmekte ve sunmaktadır. Medyada şiddetin temsil biçimi, bu temsillerin izleyiciler üzerindeki etkileri, medya paydaşlarının toplumsal sorumluluğu gibi konular, medya ve şiddet ilişkisini anlamak adına önemlidir. Bu kapsamda ele alınan bu araştırma, Türk sinemasında şiddetin pazarlama aracı olarak kullanımını film fragmanları üzerinden incelemektedir. Şiddet unsurlarının, fragmanlar üzerinden milyonlarca seyirciye nasıl sunulduğunu ortaya çıkararak çözüm önerileri sunmayı amaçlayan bu çalışmada, nicel araştırma desenlerinden yararlanılarak içerik analizi gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler doğrultusunda, şiddet unsurlarına en fazla komedi türündeki film fragmanlarında yer verildiği belirlenmiştir. Bunun yanı sıra, film fragmanlarında en çok fiziksel şiddet türlerine yer verildiği ve şiddeti uygulayanların da şiddet uygulananların da ağırlıklı olarak erkekler olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, film fragmanlarındaki şiddet içeriklerinin gerek güldürü unsuru olarak gerekse seyircide ilgi uyandırma amacıyla dramatize edilerek sunulduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu çerçevede, film fragmanlarının ve sinemanın şiddetin normalleştirilmesi ve izleyicinin duyarsızlaştırılmasındaki rolü, üzerine düşünülmesi gereken önemli bir konudur. Toplumsal bir sorumlulukla medya içeriği üretmek, şiddetin normalleşmesini engellemek ve izleyicileri bilinçlendirmek, bu konuda atılacak acil ve önemli adımlar olacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies (Other) |
Journal Section | Makale |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2024 |
Submission Date | November 20, 2023 |
Acceptance Date | January 3, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 09 Issue: 20 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International