This study aims to reveal how individual virtue signaling (VS) behavior is exhibited on social media through the discourse of 'say no to violence against women.'The universe of the research consists of social media posts associated with the discourse against violence against women, and the sample is formed by the posts sent on November 25, the International Day for the Elimination of Violence Against Women, with the hashtag #KadınaŞiddeteHayır on X.com. The data obtained were evaluated using qualitative and quantitative content analysis methods, based on Tosi and Warmke's (2016) description of VS forms, Hill and Fanciullo's (2023) characterization of VS, and the classification of VS features by Philips (2020) and Shatz (n.d.), and were analyzed using descriptive statistics. According to the findings, tweets that fit the VS description were predominantly performed in the form of 'piling on,' and the predominant VS feature exhibited was 'cold-hearted.' The analysis conducted based on VS features revealed that virtue signaling is exhibited on social media in superficial, repetitive, and insincere forms. In the conclusion, all the findings obtained were discussed from different perspectives regarding the concept of VS. Research on virtue signaling is still relatively new, and there hasn't been a study specifically addressing VS behavior exhibited through posts against violence towards women. In this regard, this study possesses originality by providing a preliminary assessment within the scope of the impact of VS-themed discourses on social media on reducing violence against women and raising awareness, and contributes to the literature.
Bu çalışma, bireysel gösterişçi duyarlılık (GD) davranışının ‘kadına yönelik şiddete hayır’ söylemi üzerinden sosyal medya ortamında nasıl sergilendiğini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Araştırmanın evrenini "kadına yönelik şiddete hayır" söylemiyle özdeşleşen sosyal medya paylaşımları, örneklemini ise X.com üzerinden 25 Kasım Kadına Yönelik Şiddete Karşı Uluslararası Mücadele Günü kapsamında #KadınaŞiddeteHayır etiketi ile 25.11.2023 tarihinde gerçekleştirilen paylaşımlar oluşturmaktadır. Bu doğrultuda elde edilen veriler nitel ve nicel içerik analizi yöntemi dâhilinde, Tosi ve Warmke (2016)’nin GD biçimleri betimlemesi, Hill ve Fanciullo (2023)’nun GD karakterleri tanımlaması ve Philips (2020) ile Shatz (t.y.)’ın GD özellikleri sınıflandırmasından yararlanılarak tanımlayıcı istatistikler ile analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre GD tanımlamasına uyan tweetlerin ağırlıklı olarak ‘tekrarlama’ biçiminde gerçekleştirildiği ve ‘soğuk kalpli’ GD özelliği sergilediği tespit edilmiştir. GD özelliklerine göre gerçekleştirilen analiz sonucunda ise gösterişçi duyarlılığın yüzeysel, tekrar içeren, samimi olmayan şekillerde sosyal medya ortamında sergilendiği belirlenmiştir. Sonuç bölümünde, erişilen tüm bulgular, GD kavramına dair farklı bakış açıları dâhilinde tartışılmıştır. Gösterişçi duyarlılığa dair gerçekleştirilen araştırmalar henüz çok yeni olup, kadına yönelik şiddete karşı gerçekleştirilen paylaşımlar üzerinden sergilenen GD davranışını ele alan bir çalışmaya rastlanılmamıştır. Bu doğrultuda bu çalışma, sosyal medyada yer alan GD içerikli söylemlerin kadına yönelik şiddeti azaltma ve farkındalık kazandırma yönündeki etkisi kapsamında bir ön değerlendirme sağlayarak literatüre katkı sağlayacak bir özgünlüğe sahiptir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies (Other) |
Journal Section | Makale |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2024 |
Submission Date | December 21, 2023 |
Acceptance Date | January 19, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 09 Issue: 20 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International