Status of various dimensions (support of superior, award motivation, presence and service of available resources, support of the affiliated team and the environment) of organizational atmosphere in support of the students’ innovational activities in Turkish universities is analyzed in our study. A survey activity was conducted on 728 students from 8 universities nationwide to define the innovation atmosphere. It is determined that the support of management, the affiliated team and the environment is at good levels, however the universities are found unsuccessful at providing resources to the students and at motivating them with proper rewards. Also, we found that the foundation universities offer higher levels of an innovative environment to students in all dimensions than the state universities.
University student innovation creativity innovative environment.
Çalışmamızda, Türkiye’deki üniversitelerde, örgüt ortamının çeşitli boyutlarının (üstün desteği, ödül desteği, uygun kaynakların varlığı ve kullanıma sunulması, içinde bulunulan takım ve çevrenin desteği) öğrencilerin yenilikçi faaliyetlerinin desteklenmesindeki durumu analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda üniversitelerde; yönetim ile içinde bulunulan takım ve çevre desteğinin iyi seviyede olduğu, ancak üniversitelerin öğrencilere gerekli olan kaynağı sağlamada ve uygun ödüllerle teşvik etme konusunda başarılı olamadığı tespit edilmiştir. Ayrıca, vakıf üniversitelerinin devlet üniversitelerine göre tüm boyutlarda öğrencilere daha yüksek seviyede yenilikçi bir ortam sundukları bulgulanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2014 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ekim 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 183 Sayı: 183 |