Öğrenciler, dil eğitimi esnasında başta anlam olmak üzere
kelime ile ilgili heceleme, telaffuz, çekimleme, eşdizimlilik, karşıt veya eş
anlam gibi pek çok husus için sözlüğe başvurma ihtiyacı hissedebilirler. Bu
ihtiyaç, dil eğitiminin planlamasına uygun olarak sınıftan sınıfa farklılık
gösterir. Bu yüzden öğrenci sözlükleri, hitap ettikleri yaş grubunun (sınıf düzeyinin) ihtiyaçları
dikkate alınarak hazırlanan özel eserlerdendir.
Bu araştırma Türkiye’de okul
sözlükleri hazırlanırken öğrenci ihtiyaçlarının dikkate alınıp alınmadığı ve
kullanıma sunulan sözlüklerin ihtiyaçları karşılayıp karşılamadığının
belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini tüm eğitim
seviyesindeki öğrenciler teşkil etse de araştırma 5. Sınıf öğrencileri ve
onların kullanabileceği sözlükler ile sınırlandırılmıştır. Öğrencilerin
ihtiyaçları belirlenirken 5. sınıf Türkçe dersi etkinlikleri ve Türkçe Öğretim
Programındaki kazanımların doküman analizlerinden yararlanılmıştır. Burada
tespit edilen ihtiyaçların bir listesi (kontrol listesi) yapılmış ve
öğrencilerin kullanımına sunulan sözlüklerin bu ihtiyaçlara cevap verebilirliği
araştırılmıştır.
İnceleme neticesinde 5.
sınıf öğrencileri bütüncül yapıda alfabetik ve eş seslileri ayrı maddeler
halinde düzenleyen, parçacıl yapıda kelimenin anlamını, türünü, eş ve zıt
anlamlısını, birden çok anlamı varsa yan, mecaz ve terim anlamlarını,
çağrıştırdığı diğer kelimeleri ve örnek kullanımını gösteren tanıklamaları
içeren bir sözlüğe ihtiyaç duydukları ortaya çıkmıştır. Ancak hâlihazırda
onların kullanımına sunulan ortaokul sözlükleri, bu sözlüksel unsurların çoğunu
içermemektedir. Bu yüzden öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılamaktan uzaktır.
Dersin müfredatı, kazanımlar ve hedef söz varlığı dikkate alınarak sınıf
temelli sözlükler hazırlanmalıdır.
sözlük-kullanıcı ilişkisi 5. sınıf öğrencilerinin sözlük ihtiyacı
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 27 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 21 Sayı: 3 |