Hâl ekleri bugüne değin geleneksel dil bilgisi çalışmalarında cümle
bilgisi içinde işlevleri açısından incelenip değerlendirilmiştir. Zaman yönünden
cümle içinde aldıkları görevleri değerlendirmek gerekmektedir.
Zamanlar konusu geleneksel dil bilgisi çalışmalarında beş temel
zaman (aspect) ve yardımcı kipler başlığı altında ele alınmaktadır. Cümle
bilgisi konusu içinde yer alan zarf tümleçlerini oluşturan zaman zarflarından
“-DA” hâl eki ile kurulanlar incelenecektir. “-DIğIndA, -LIğIMdA” vb. birleşik
yapılar, dil seviyeleri göz önünde bulundurularak zaman yönünden ele
alınacaktır.
Bu çalışmada “-DA” bulunma durumu ekinin gün, hafta, ay, mevsim ve
yıl adlarıyla birlikte kullanımı değerlendirilecektir. “Yazın, kışın; yazda,
kışta; ilkbaharda, sonbaharda”, “günde, haftada, ayda, yılda” gibi yapılar
incelenecektir.
Saatler konusu geleneksel dil bilgisi çalışmalarında genellikle yer
almamaktadır. “Şimdi (saat kaç?)”, “geçmiş ve gelecek (saat kaçta?)” olmak
üzere iki grupta incelenebilecek bu zaman konusu, ana dili Türkçe olan bireyler
için zor görülmese de, işlevsel olarak ele alınmadığı takdirde, bir yabancı
için oldukça güç bir konudur. Bu konu çalışmamızda bu anlamda değerlendirilecek
ve örneklerle açıklanacaktır.
, “-da, -de; -ta, -te” bulunma durumu eklerinin zaman sözcükleri
oluşturması ve bu konunun “Yabancı Dil Olarak Türkçenin Öğretimi” içinde A1,
A2, B1, B2 ve C1 seviyeleri açısından değerlendirilmesi ve öğretim
yöntemlerinden söz edilmesi, doküman incelemesi yoluyla hazırlanan bu çalışmamızın
esasını teşkil etmektedir. Sonuç olarak amacımız yazılacak işlevsel dil bilgisi
kitaplarında konunun bu yönde değerlendirilmesine katkı sağlamaktır.
Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi dil bilgisi bulunma durumu eki
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Nisan 2020 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 24 Sayı: 1 |