Araştırma, yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin A1 seviyesinden
C1 seviyesine kadar yazılı anlatımlarında söz dizimi bakımından nasıl bir
gelişme gösterdiklerini tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada tarama
modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu İnönü Üniversitesi Türkçe
Öğretim Merkezi’nde 2017-2018 eğitim öğretim yılında iki farklı sınıfta öğrenim
gören 23 öğrenciden toplanan toplam 155 kağıt oluşturmaktadır. Araştırmada
öğrencilerin sınav kâğıtları A1’den C1 seviyesine kadar incelenmiştir. Cümleler,
yüklemin yerine göre, yüklemin türü bakımından, anlamları ve yapılışları
bakımından incelenmiştir. Bulgulara göre, kağıtlardaki
kurallı cümle sayısı oranı B2 düzeyinde %99.6’dır. Devrik cümle sayısı B1
düzeyinde %5.4 ile en yüksek orana ulaşmıştır. İsim cümle sayısının A1
düzeyinde %73.9 ve B2 düzeyinde % 75.0 ile
en yüksek orana ulaştığı görülmüştür. Fiil cümlelerinin sayılarının oranı ise
A1düzeyinde %26.1 ile en aza yakınken,
B1 düzeyinde %88.5, C1 düzeyinde %74.9’tür ve en üst seviyelerdedir. Olumlu
cümlelerin sayı oranı A1 düzeyinde %99.1 en fazladır. Olumsuz cümlelerin sayı
oranı ise A1’de %0.9 en az B2 düzeyinde %7.1 en fazladır. Soru cümleleri ise A1
düzeyinde hiç kullanılmamışken en yüksek oran A2 düzeyinde %2.5 görülmüştür. Basit
cümle sayısı oranı A1 düzeyinde %90 ile en yüksekken, C1 düzeyinde %19.7 en
düşüktür. Birleşik cümlelerin oranı A1
düzeyinde % 0.2 en düşükken B2 düzeyinde % 22.3 ile en yüksek orana ulaşmıştır.
Bağlı cümlelerde durum ise A1 düzeyinde % 4.9 ile oran olarak en düşükken C1
düzeyinde %14.3 en fazladır. Sıralı cümlelerde A1 düzeyinde oran % 4.3, B2
düzeyinde % 15.3, C1 düzeyinde % 12.4’tür. Sonuç
olarak öğrencilerin söz diziminde yaptıkları hataların A1 düzeyinden C1
düzeyine doğru azaldığı söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2021 |
Submission Date | June 17, 2019 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 25 Issue: 2 |