Research Article
BibTex RIS Cite

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK HABERLERİNE İLİŞKİN ALGILARININ DEMOGRAFİK DEĞİŞKENLER BAĞLAMINDA İNCELENMESİ

Year 2022, Volume: 26 Issue: 3, 653 - 666, 25.12.2022

Abstract

Habercilik kamu yararını gözetmesi bakımından başlı başına sorumluluk içeren bir alandır. Sağlık haberciliği habercilik türleri içerisinde hassas ve dikkat edilmesi gereken önemli bir haber alanıdır. Sağlık haberleri insan sağlığını ilgilendirmesi bakımından toplumdaki tüm bireyler için önem teşkil etmektedir. Dolayısıyla sağlık haberlerinin üretimi ve sunumu bilgi, dikkat ve büyük bir sorumluluk gerektirmektedir. Sağlık haberlerinin doğru okunması ve değerlendirilmesinde medya okuryazarı birey olmak da önemli bir unsur olarak karşımıza çıkmaktadır. Her bireyin iyi bir medya ve sağlık okuryazarı olması gerekmektedir. Bu çalışma, üniversite öğrencilerinin sağlık haberlerine ilişkin algısının demografik değişkenler yönünden incelenmesi açısından önem taşımaktadır. Bu doğrultuda çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin sağlık haberlerine ilişkin algılarını demografik değişkenler bağlamında ortaya koymaktır. Bu amaç ve sorunsaldan yola çıkılarak Uşak Üniversitesi İletişim Fakültesi öğrencilerine sağlık algısı ölçeği kullanılarak bir anket uygulaması yapılmıştır. Nicel araştırma olan bu çalışmada ortaya çıkan bulgular, öğrencilerin demografik değişkenleri ile sağlık haberleri algısı arasında anlamlı bir farkın olmadığı yönündedir. Araştırma bulguları içerisinde sağlık algısı; öğrencilerin sınıf, medya okuryazarlığı dersi alıp almaması, bölüm, cinsiyet faktörleri açısından incelenmiştir. Ortaya çıkan bulgular sağlık haberlerine yönelik algı ile cinsiyet, sınıf ve medya okuryazarlığı dersi arasında anlamlı bir farkın olmadığı yönündedir. Ancak, sağlık haberlerine yönelik algı ile bölümler arasında anlamlı bir fark bulunmuştur

References

  • Andrus, M. R., & Roth, M. T. (2002). Health literacy: a review. Pharmacotherapy, 22(3), 282-302.
  • Ayaz, F. (2019). Online sağlık haberciliğinin magazinsel boyutu. Sosyal ve Beşerî Bilimler Araştırmaları Dergisi, 20(44), 37-50.
  • Bilici, I. E. (2014). Medya okuryazarlığı ve eğitimi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Brown, J. A. (1998, Winter). Media literacy perspectives. Journal of communication, 48(1), 44-57.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Demirel, F., Karadeniz, Ş., & Çakmak, E. K. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çınar, F., Şengül, H., H., Ç., Çakmak, C., & Bilge, Y. (2018). Sağlık haberleri algısı: bir ölçek geliştirme çalışması. JAREN/Hemşirelik Akademik Araştırma Dergisi, 4(3), 164-171. Dedeoğlu, G. (2016). Teknoloji, iletişim, yeni medya ve etik. Bursa: Sentez Yayıncılık.
  • Dhoju, S., Rony, M. M., Kabir, M. A., & Hassan, N. (2019, Aug 21). A large-scale analysis of health journalism by reliable and unreliable media. IOS Press.
  • Furlan, P. (2016). Australian medical/health journalists on the value of science-based education and training. Asia Pacific Media Educato, 26(2), 175-188.
  • Halkın yararı için sağlık haberciliği bildirgesi. (1999, Haziran 18-20). Haziran 26, 2021 tarihinde http://www.esamder.org.tr/bildirgedetay.asp?bildirgeID=120 adresinden alındı Heimes, S. (2016). Storytelling in health journalism: Online survey of health journalists on definition and use. Gesundheitswesen (Bundesverband der Arzte des Offentlichen Gesundheitsdienstes (Germany), 78(12), 852-854.
  • Johnson, T. (1998). Medicine and the media. New England Journal of Medicine, 339(2), 87-92.
  • Kaya, A., Yüksel, E., & Öğüt, P. (2011). Sağlık haberlerinde mucize tedaviler. Selçuk İletişim Dergisi, 7(1), 49-64.
  • Keshvari, M., Yamani, N., Adibi, P., Shahnazi, H., Peyman, A., & Shahnazi, H. (2018). Health journalism: Health reporting status and challenges. Iranian Journal of Nursing & Midwifery Research, 23(1), 14-17. doi:10.4103/ijnmr.IJNMR_158_16
  • Koltay, T. (2011). The media and the literacies: media literacy, information literacy, digital literacy. Media, Culture & Society, 33(2), 211-221. L. Ohno-Machado, B. S. (2019). A large-scale analysis of health journalism by reliable and unreliable media. D. Sameer, U. R. Md Main, K. Muhammad Ashad, & H. Naeemul içinde, MEDINFO 2019: Health and Wellbeing e-Networks for All (s. 93-97). Netherlands: IOS Press.
  • Lalazaryan, A., & Zare-Farashbandi, F. (2014). A Review of models and theories of health information seeking behavior. International Journal of Health System & Disaster Management, 2(4), 193-203.
  • Lee, N. Y., & McElroy, K. (2019). Online comments: The nature of comments on health journalism. Computers in Human Behavior, 92, 282-287.
  • Lipworth, W., Kerridge, I., Morrell, B., Forsyth, R., & Jordens, C. F. (2015). Views of health journalists, industry employees and news consumers about disclosure and regulation of industry-journalist relationships: an empirical ethical study. Journal of Medical Ethics , 41(3), 252-257.
  • Livingstone, S. (2004). Media literacy and the challenge of new information and communication technologies. Communication Review, 7(1), 3-14. Potter, W. J. (2019). Media literacy (9. b.). Los Angeles: Sage Publications.
  • Schwitzer, G., Mudur, G., Henry, D., Wilson, A. J., & Goozner, M. (2005, Haz). What are the roles and responsibilities of the media in disseminating health information? The PLoS Medicine Debate, 2(7), 576-582.
  • Sharma, D. C., Pathak, A., Chaurasia, R. N., Joshi, D., Singh, R. K., & Mishra, V. N. (2020). Fighting infodemic: need for robust health journalism in India. Diabetes & Metabolic Syndrome: Clinical Research & Reviews, 14(5), 1445-1447.
  • Simonds, S. (1974). Health education as social policy. Health Education Monograph, 2, 1-25.
  • Taylan, A., & Ünal, R. (2017). Ana akım medyada sansasyonel habercilik: sağlık iletişimi örneği. Atatürk İletişim Dergisi(14), 27-44.
  • Taylan, A., & Ünal, R. (2017). Ana akım medyada sansasyonel habercilik: sağlık iletişimi örneği. Atatürk İletişim Dergisi(14), 27-44.
  • Türkiye gazetecileri hak ve sorumluluk bildirgesi. (2019, Şubat 12). Haziran 10, 2021 tarihinde https://www.tgc.org.tr/bildirgeler/t%C3%BCrkiye-gazetecilik-hak-ve-sorumluluk-bildirgesi.html adresinden alındı
  • Yates, B. L. (1999). Media literacy: a health education perspective. Journal of Health Educatio, 30(3), 180-84.
Year 2022, Volume: 26 Issue: 3, 653 - 666, 25.12.2022

Abstract

References

  • Andrus, M. R., & Roth, M. T. (2002). Health literacy: a review. Pharmacotherapy, 22(3), 282-302.
  • Ayaz, F. (2019). Online sağlık haberciliğinin magazinsel boyutu. Sosyal ve Beşerî Bilimler Araştırmaları Dergisi, 20(44), 37-50.
  • Bilici, I. E. (2014). Medya okuryazarlığı ve eğitimi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. Brown, J. A. (1998, Winter). Media literacy perspectives. Journal of communication, 48(1), 44-57.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Demirel, F., Karadeniz, Ş., & Çakmak, E. K. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çınar, F., Şengül, H., H., Ç., Çakmak, C., & Bilge, Y. (2018). Sağlık haberleri algısı: bir ölçek geliştirme çalışması. JAREN/Hemşirelik Akademik Araştırma Dergisi, 4(3), 164-171. Dedeoğlu, G. (2016). Teknoloji, iletişim, yeni medya ve etik. Bursa: Sentez Yayıncılık.
  • Dhoju, S., Rony, M. M., Kabir, M. A., & Hassan, N. (2019, Aug 21). A large-scale analysis of health journalism by reliable and unreliable media. IOS Press.
  • Furlan, P. (2016). Australian medical/health journalists on the value of science-based education and training. Asia Pacific Media Educato, 26(2), 175-188.
  • Halkın yararı için sağlık haberciliği bildirgesi. (1999, Haziran 18-20). Haziran 26, 2021 tarihinde http://www.esamder.org.tr/bildirgedetay.asp?bildirgeID=120 adresinden alındı Heimes, S. (2016). Storytelling in health journalism: Online survey of health journalists on definition and use. Gesundheitswesen (Bundesverband der Arzte des Offentlichen Gesundheitsdienstes (Germany), 78(12), 852-854.
  • Johnson, T. (1998). Medicine and the media. New England Journal of Medicine, 339(2), 87-92.
  • Kaya, A., Yüksel, E., & Öğüt, P. (2011). Sağlık haberlerinde mucize tedaviler. Selçuk İletişim Dergisi, 7(1), 49-64.
  • Keshvari, M., Yamani, N., Adibi, P., Shahnazi, H., Peyman, A., & Shahnazi, H. (2018). Health journalism: Health reporting status and challenges. Iranian Journal of Nursing & Midwifery Research, 23(1), 14-17. doi:10.4103/ijnmr.IJNMR_158_16
  • Koltay, T. (2011). The media and the literacies: media literacy, information literacy, digital literacy. Media, Culture & Society, 33(2), 211-221. L. Ohno-Machado, B. S. (2019). A large-scale analysis of health journalism by reliable and unreliable media. D. Sameer, U. R. Md Main, K. Muhammad Ashad, & H. Naeemul içinde, MEDINFO 2019: Health and Wellbeing e-Networks for All (s. 93-97). Netherlands: IOS Press.
  • Lalazaryan, A., & Zare-Farashbandi, F. (2014). A Review of models and theories of health information seeking behavior. International Journal of Health System & Disaster Management, 2(4), 193-203.
  • Lee, N. Y., & McElroy, K. (2019). Online comments: The nature of comments on health journalism. Computers in Human Behavior, 92, 282-287.
  • Lipworth, W., Kerridge, I., Morrell, B., Forsyth, R., & Jordens, C. F. (2015). Views of health journalists, industry employees and news consumers about disclosure and regulation of industry-journalist relationships: an empirical ethical study. Journal of Medical Ethics , 41(3), 252-257.
  • Livingstone, S. (2004). Media literacy and the challenge of new information and communication technologies. Communication Review, 7(1), 3-14. Potter, W. J. (2019). Media literacy (9. b.). Los Angeles: Sage Publications.
  • Schwitzer, G., Mudur, G., Henry, D., Wilson, A. J., & Goozner, M. (2005, Haz). What are the roles and responsibilities of the media in disseminating health information? The PLoS Medicine Debate, 2(7), 576-582.
  • Sharma, D. C., Pathak, A., Chaurasia, R. N., Joshi, D., Singh, R. K., & Mishra, V. N. (2020). Fighting infodemic: need for robust health journalism in India. Diabetes & Metabolic Syndrome: Clinical Research & Reviews, 14(5), 1445-1447.
  • Simonds, S. (1974). Health education as social policy. Health Education Monograph, 2, 1-25.
  • Taylan, A., & Ünal, R. (2017). Ana akım medyada sansasyonel habercilik: sağlık iletişimi örneği. Atatürk İletişim Dergisi(14), 27-44.
  • Taylan, A., & Ünal, R. (2017). Ana akım medyada sansasyonel habercilik: sağlık iletişimi örneği. Atatürk İletişim Dergisi(14), 27-44.
  • Türkiye gazetecileri hak ve sorumluluk bildirgesi. (2019, Şubat 12). Haziran 10, 2021 tarihinde https://www.tgc.org.tr/bildirgeler/t%C3%BCrkiye-gazetecilik-hak-ve-sorumluluk-bildirgesi.html adresinden alındı
  • Yates, B. L. (1999). Media literacy: a health education perspective. Journal of Health Educatio, 30(3), 180-84.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Taybe Topsakal 0000-0002-0303-9870

Didem Deniz Anamur 0000-0002-0390-0245

Publication Date December 25, 2022
Submission Date December 6, 2021
Published in Issue Year 2022 Volume: 26 Issue: 3

Cite

APA Topsakal, T., & Deniz Anamur, D. (2022). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK HABERLERİNE İLİŞKİN ALGILARININ DEMOGRAFİK DEĞİŞKENLER BAĞLAMINDA İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 26(3), 653-666.
AMA Topsakal T, Deniz Anamur D. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK HABERLERİNE İLİŞKİN ALGILARININ DEMOGRAFİK DEĞİŞKENLER BAĞLAMINDA İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. December 2022;26(3):653-666.
Chicago Topsakal, Taybe, and Didem Deniz Anamur. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK HABERLERİNE İLİŞKİN ALGILARININ DEMOGRAFİK DEĞİŞKENLER BAĞLAMINDA İNCELENMESİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 26, no. 3 (December 2022): 653-66.
EndNote Topsakal T, Deniz Anamur D (December 1, 2022) ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK HABERLERİNE İLİŞKİN ALGILARININ DEMOGRAFİK DEĞİŞKENLER BAĞLAMINDA İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 26 3 653–666.
IEEE T. Topsakal and D. Deniz Anamur, “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK HABERLERİNE İLİŞKİN ALGILARININ DEMOGRAFİK DEĞİŞKENLER BAĞLAMINDA İNCELENMESİ”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 26, no. 3, pp. 653–666, 2022.
ISNAD Topsakal, Taybe - Deniz Anamur, Didem. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK HABERLERİNE İLİŞKİN ALGILARININ DEMOGRAFİK DEĞİŞKENLER BAĞLAMINDA İNCELENMESİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 26/3 (December 2022), 653-666.
JAMA Topsakal T, Deniz Anamur D. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK HABERLERİNE İLİŞKİN ALGILARININ DEMOGRAFİK DEĞİŞKENLER BAĞLAMINDA İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2022;26:653–666.
MLA Topsakal, Taybe and Didem Deniz Anamur. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK HABERLERİNE İLİŞKİN ALGILARININ DEMOGRAFİK DEĞİŞKENLER BAĞLAMINDA İNCELENMESİ”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 26, no. 3, 2022, pp. 653-66.
Vancouver Topsakal T, Deniz Anamur D. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SAĞLIK HABERLERİNE İLİŞKİN ALGILARININ DEMOGRAFİK DEĞİŞKENLER BAĞLAMINDA İNCELENMESİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2022;26(3):653-66.