Çevre sorunlarının her geçen gün arttığı günümüz dünyasında, küresel ısınma ve eriyen buzullar gibi giderek daha fazla insan kaynaklı doğal afetler, insanlığı çevre sorunlarıyla başa çıkmada daha ihtiyatlı olmaya zorlamaktadır. Bu anlamda bu çalışma, bireylerin çevresel sorumluluk algısını ve satın alma davranışlarını ölçmeyi amaçlamaktadır. Ayrıca bu çalışma, çevre dostu ürünlerin çevresel sorumluluk algısı ve satın alma davranışlarının "cinsiyet, eğitim ve meslek grubu" gibi değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemeyi amaçlamaktadır. Çalışma kapsamında nicel bir araştırma yöntemi kullanılmıştır. Veriler, bu amaçla hazırlanan anket formunda rastgele örnekleme kullanılarak çevrimiçi olarak toplanmıştır. Veriler, çalışmaya katılmayı kabul eden 410 katılımcıdan toplanmıştır. Katılımcılar arasında algılanan çevresel sorumluluğun ve yeşil ürün alımının yüksek olduğu tespit edilmiştir. Algılanan çevresel sorumluluk ile yeşil ürünlerin satın alınması arasındaki ilişkide demografik özellikler yönünden aracılık etkisi tespit edilmiştir. Literatür incelendiğinde daha önce algılanan çevresel sorumluluk ve yeşil satın alma arasındaki ilişkiyi demografik bağlamda inceleyen herhangi bir çalışmaya rastlanmamıştır. Bu yönüyle çalışma literatüre orijinal bir katkı sağladığı düşünülmektedir. Çevresel sorumluluk algısının eğitim düzeyine göre değiştiği tespit edilmiştir. Gelecekte yapılması planlanan çalışmaların farklı kültürlerde uygulanması önerilmektedir. Ayrıca, gelecekte yapılması planlanan çalışmalarda yöneticiler ve işletme sahiplerinin örneklem grubu olarak tercih edilmesine yönelik amprik çalışmalar önerilmektedir. Yöneticilerin ve işletme sahiplerinin çalışanlarını çevre dostu davranışlara teşvik edici faaliyetleri desteklemisi gerekmektedir.
Algılanan çevresel sorumluluk yeşil ürün satın alma sosyal sorumluluk çevresel sürdürülebilirlik
In today's world where environmental problems are increasing day by day, more and more man-made natural disasters such as global warming and melting glaciers are forcing mankind to be more prudent in dealing with environmental issues. In this sense, this study aims to measure the perception of environmental responsibility and purchasing behavior of eco-friendly products among the respondents. In addition, this study aims to determine whether the perception of environmental responsibility and purchasing behavior of environmentally friendly products differ according to variables such as "gender, education, and occupational group". A quantitative research method was used for the study. The data was collected online using random sampling in the questionnaire form prepared for this purpose. The data was collected from 410 respondents who agreed to participate in the study. It was found that perceived environmental responsibility and purchase of green products were high among the participants. It was found that there was a moderate relationship between perceived environmental responsibility and the purchase of green products. It was found that the perception of environmental responsibility varied according to the level of education. It is suggested that the studies planned to be carried out in the future should be applied in different cultures. In addition, it is recommended that future studies be conducted for supervisors and employers.
Perceived environmental responsibility green product purchasing social responsibility environmental sustainability
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2022 |
Submission Date | January 10, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 26 Issue: 3 |