Research Article
BibTex RIS Cite

ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK UYGULAMA SÜREÇLERİNDEKİ ÖZDEĞERLENDİRME ALGILARI “GAGNE’NİN ÖĞRETİM ETKİNLİKLERİ MODELLİ BİR BETİMLEME”

Year 2024, Volume: 28 Issue: 1, 293 - 318, 07.04.2024
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1411996

Abstract

Öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulamasındaki özdeğerlendirme algılarıyla ilgili bu araştırmada, “Gagne’nin Öğretim Etkinlikleri Modeli’ne göre; öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulamasında yaptıklarını nasıl değerlendirdikleri?” problem olarak ele alınmıştır. Araştırmanın, temel amacı; öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulama süreçlerindeki özdeğerlendirme algılarını Gagne’nin öğretim etkinlikleri modeline göre analiz etmektir. Karma modelle gerçekleştirilen araştırmada önce nicel sonra nitel veriler toplandığından, “sıralı açıklayıcı karma tasarım” kullanılmıştır. Araştırmada belirlenen evren aynı zamanda çalışma evreni olarak da tanımlandığından Etik Kurul onayıyla nicel veriler için 1516 öğretmen adayından 985’sinden geri dönüş alınırken, 14 öğretmen adayıyla da birebir yüzyüze görüşmeler yapılarak nitel veriler elde edilmiştir. Araştırmada nicel veriler 35 davranış örüntüsünden oluşan özdeğerlendirme formuyla, nitel verileri ise Gagne Modeli’ne göre hazırlanan 9 açık uçlu yarı yapılandırılmış görüşme formuyla elde edilmiştir. Nicel veriler için her davranışla ilgili katılımcıların kaçı tarafından kendilerini nasıl algıladıkları? “Eksiğim var, Kabul edilebilir ve İyi yetiştiğimi düşünüyorum” üçlü ölçeğine göre frekans analizleri ve yüzdesel değerleriyle tablolar halinde verilerek; nicel ve nitel veriler tümel olarak yorumlanmıştır. Araştırmanın sonuçları katılımcı öğretmen adaylarının belirli ders sunumlarında Derse dikkat çekmede, Hedeften haberdar etmede, Ön koşullara bakma, Uyarıcı materyal kullanma ve Öğretimi bireysel farklılıklara göre sürdürme davranışlarında eğitim formasyonu içinde olduklarını göstermiştir. Performansı ortaya çıkarmada, Dönüt sağlamada, Değerlendirme yapmada, kalıcılığı ve transferi sağlamada ise iyi yetiştikleri dikkati çekmiştir. Araştırmada katılımcı öğretmen adaylarının eğitim ihtiyacı beliren davranışlarda eğitim formasyonlarını gidermeleri, iyi yetiştikleri davranışları ise pekiştirmeleri önerileri geliştirilmiştir.

References

  • APA. (2023). American journal article reporting standards. JARS.11.10.2023. https://apastyle.apa.org.
Year 2024, Volume: 28 Issue: 1, 293 - 318, 07.04.2024
https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1411996

Abstract

References

  • APA. (2023). American journal article reporting standards. JARS.11.10.2023. https://apastyle.apa.org.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Educational Technology and Computing
Journal Section Articles
Authors

Mustafa Karaağaçlı 0000-0003-3488-1021

Publication Date April 7, 2024
Submission Date December 29, 2023
Acceptance Date December 30, 2023
Published in Issue Year 2024 Volume: 28 Issue: 1

Cite

APA Karaağaçlı, M. (2024). ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK UYGULAMA SÜREÇLERİNDEKİ ÖZDEĞERLENDİRME ALGILARI “GAGNE’NİN ÖĞRETİM ETKİNLİKLERİ MODELLİ BİR BETİMLEME”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 28(1), 293-318. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1411996
AMA Karaağaçlı M.ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK UYGULAMA SÜREÇLERİNDEKİ ÖZDEĞERLENDİRME ALGILARI “GAGNE’NİN ÖĞRETİM ETKİNLİKLERİ MODELLİ BİR BETİMLEME.” Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. April 2024;28(1):293-318. doi:10.20296/tsadergisi.1411996
Chicago Karaağaçlı, Mustafa. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK UYGULAMA SÜREÇLERİNDEKİ ÖZDEĞERLENDİRME ALGILARI ‘GAGNE’NİN ÖĞRETİM ETKİNLİKLERİ MODELLİ BİR BETİMLEME’”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 28, no. 1 (April 2024): 293-318. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1411996.
EndNote Karaağaçlı M (April 1, 2024) ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK UYGULAMA SÜREÇLERİNDEKİ ÖZDEĞERLENDİRME ALGILARI “GAGNE’NİN ÖĞRETİM ETKİNLİKLERİ MODELLİ BİR BETİMLEME”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 28 1 293–318.
IEEE M. Karaağaçlı, “ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK UYGULAMA SÜREÇLERİNDEKİ ÖZDEĞERLENDİRME ALGILARI ‘GAGNE’NİN ÖĞRETİM ETKİNLİKLERİ MODELLİ BİR BETİMLEME’”, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 28, no. 1, pp. 293–318, 2024, doi: 10.20296/tsadergisi.1411996.
ISNAD Karaağaçlı, Mustafa. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK UYGULAMA SÜREÇLERİNDEKİ ÖZDEĞERLENDİRME ALGILARI ‘GAGNE’NİN ÖĞRETİM ETKİNLİKLERİ MODELLİ BİR BETİMLEME’”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 28/1 (April 2024), 293-318. https://doi.org/10.20296/tsadergisi.1411996.
JAMA Karaağaçlı M. ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK UYGULAMA SÜREÇLERİNDEKİ ÖZDEĞERLENDİRME ALGILARI “GAGNE’NİN ÖĞRETİM ETKİNLİKLERİ MODELLİ BİR BETİMLEME”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2024;28:293–318.
MLA Karaağaçlı, Mustafa. “ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK UYGULAMA SÜREÇLERİNDEKİ ÖZDEĞERLENDİRME ALGILARI ‘GAGNE’NİN ÖĞRETİM ETKİNLİKLERİ MODELLİ BİR BETİMLEME’”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 28, no. 1, 2024, pp. 293-18, doi:10.20296/tsadergisi.1411996.
Vancouver Karaağaçlı M. ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK UYGULAMA SÜREÇLERİNDEKİ ÖZDEĞERLENDİRME ALGILARI “GAGNE’NİN ÖĞRETİM ETKİNLİKLERİ MODELLİ BİR BETİMLEME”. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2024;28(1):293-318.