Bu çalışmanın amacı, Özel Eğitim Meslek Okullarında öğrenim gören hafif düzey zihinsel engelli/otizmli öğrencilere uygulanan öğretim programlarının uygulanması sürecinde karşılaşılan güçlüklerin öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda incelenmesidir. Araştırmanın yöntemi nitel araştırma yöntemlerinden biri olan ‘Yarı Yapılandırılmış Görüşme Yöntemi’dir. Bu nedenle araştırmaya ait verilerin toplanması için Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formları geliştirilmiştir. Çalışmaya ait veriler Konya ve Bartın il merkezinde yer alan Özel Eğitim Meslek Okulları’nda görev yapmakta olan 25 öğretmenden, yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılarak toplanmıştır. Bu görüşmeler 2019-2020 eğitim-öğretim yılının güz döneminde gerçekleştirilmiş ve katılımcılara uygulanan öğretim programlarına yönelik 5 açık uçlu soru yöneltilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemine göre analiz edilmiştir. Veri analiz sonuçlarına göre öğretmenler; uygulanan programı genellikle yetersiz bulmakta, bu yetersizliğin en önemli nedeninin ise programlardaki kazanımların öğrencileri günlük hayata hazırlayamaması olarak belirtmektedirler. Programdaki kazanımların öğrencilere uygunluğu konusunda ise öğretmenler; görünüşte kazanımların öğrencilere uygun olduğunu ancak bu kazanımların öğrencilerin birçoğuna kazandırılamadığını ifade etmektedirler. Kazanımlarda yapılması gereken değişiklikler konusuna ise çoğu öğretmen; öğrenciyi hayata hazırlayacak şekilde düzenlenmeler yapılması gerektiğini ve bununla birlikte Sosyal Hayat dersi için kazanımların geliştirilmesi gerektiğini düşünmektedirler. Programın uygulanması sırasında yaşanan güçlükler sorusuna ise, öğretmenlerin birçoğu; öğrencilerin seviyelerinin oldukça farklı olması, öğrenci hazır bulunuşluklarının yetersiz olması, fiziki ortam ve materyal eksikliği gibi nedenlerin uygulamayı olumsuz yönde etkilediğini belirtmişlerdir. Bireyselleştirilmiş Eğitim Planı’nın (BEP) uygulanması ile ilgili olarak ise, tüm sınıfa farklı BEP uygulanmasının başarıyı düşürdüğünü söyleyen öğretmenlerle birlikte, BEP’i faydalı bulan öğretmenlerin de bulunduğu görülmektedir.
Özel Eğitim Özel Eğitim Meslek Okulu Öğretim Programı Hafif Düzey Zihinsel Engelli Öğrenci Otizmli Öğrenci
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2021 |
Submission Date | April 20, 2021 |
Acceptance Date | September 1, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 3 Issue: 2 |