Sosyal hizmet istihdam olanakları açısından
ülkemizdeki birçok bölüme göre daha çok seçeneği olan bir meslektir. Sosyal
hizmet bölümü mezunları kamuda, özel sektörde, sivil toplum örgütlerinde veya
üniversitelerde çalışabilmektedir. Bununla birlikte sosyal hizmet bölümü
mezunlarının büyük bir kısmının daha çok kamuda çalışmayı tercih ettiği
bilinmekte olup gelecek planları da bu kurgu üzerinde şekillenmektedir. Diğer
taraftan sosyal hizmet bölümlerinin ve mezunlarının sayısının giderek artması,
lisansüstü eğitim fırsatının artması ve sosyal hizmet bölümlerinde akademisyen
ihtiyacının giderek daha fazla hissedilir olmaya başlaması gibi gelişmelerin
öğrencilerin gelecek planlarını nasıl etkilediği bilinmemektedir. Bu
araştırmada Ankara, Başkent ve Hacettepe Üniversiteleri’nin sosyal hizmet
bölümlerindeki 4.sınıf öğrencilerine bu bilgiler kapsamında gelecek planları
sorulmuştur. Nicel araştırma deseniyle yapılan çalışmada 134 öğrenciye
ulaşılmıştır. Araştırmaya katılan sosyal hizmet bölümü öğrencilerinin büyük bir
kısmının mezuniyet sonrası iş kaygısı yaşaması,yurtdışında çalışma yönünde
motivasyonlarını bildirmeleri, akademik kariyer yapma ve lisansüstü eğitim
yönünde yoğun bir ilgilerinin olması gibi bulgular, güncel gelişmelerin
öğrencilerin gelecek planları üzerindeki etkisini ortaya koyması açısından bu
araştırmanın önemli bulgulardandır.
The current study was aimed both to examine social
problem solving skills of psychosocially disadvantaged 8-12 year old children
who attended elementary school and to investigate the role of teaching
applications which was established to develop these skills. Participants were
15 primary school age children (Age, M = 11.1, S = 1.2) from two elementary
schools of Altındağ district of Ankara. Social problem-solving skills were
assessed before and after training program by using Social Problem Solving Test
(SPST) (Rubin, 1988) which include the object-acquisition scenarios and
friendship dilemmas. Participants were attended in treatment once per week over
a six-weeklong period. The treatments, which focus on cognitive and verbal
skills, included expression of an opinion about interpersonal conflicts.
Additionally, promotion of the awareness of both self and others’ emotions, of
cooperation and sharing were also included in the applications that focused on
taking a role and movement. Research data that carried out by using one group
pre-test/post-test design were analyzed by Wilcoxon signed rank test. The
results indicated that children’s pre- and post- test scores of SPST subtests
were significantly different. Training program contributed more responses and
more alternative solution strategies to hypothetical problems. However, there
was no significant role of training program on generating different strategies
for object-acquisition scenarios.
Social problem solving environmentally deprivation middle childhood social problem solving training program
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 3, 2016 |
Submission Date | February 4, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 27 Issue: 1 |