Aim: The purpose of this study is to determine
professional practices and working conditions of social workers and their
relations with their managers and other professionals.
Method: 52 item self-report questionnaire designed by
researchers was used in this quantitative research method based study.
Researchers shared the questionnaire on online platforms which are frequently
used by social workers and reached 238 social workers. SPSS was used to perform
certain statistical analyses. Continuous variables were expressed as mean and
standard deviation while categorical variables as frequency and percentage.
Chi-square test was used for correlation analysis.
Findings: The research findings indicated that social workers
spend 3 hours and 18 minutes a day for their clerical work, while they spend 3
hours and 12 minutes for social work practices. Social workers reported that
they generally could perform counselling, broking, and case management roles
while they could not adequately perform their educator, advocator, planner,
developer and researcher roles in their workplace. Many participants reported
that managers and other professionals do not have sufficient knowledge about
social work profession and their roles. They also reported that they have a
high workload (%65,7) and feel worthless at a moderate level (%42,6).
Conclusion: It could be claimed that social workers are not able
to fulfil their professional requirements completely due to heavy working
conditions. Moreover, social workers may feel that they are worthless due to
the low level of occupational knowledge of managers and other professionals and
the attitudes and behaviours of managers that do not conform to the values and
philosophy of the profession.
Social worker social work practice work conditions of social workers work load stress in workplace
Amaç:Bu çalışmanın amacı
sosyal hizmet uzmanlarının mesleki uygulama süreçlerini, çalışma koşullarını,
yöneticileri ve diğer meslek elemanlarıyla olan ilişkilerini,iş yükü ve iş
ortamında yaşadıkları stres durumlarını ortaya koymaktır.
Yöntem:Nicel araştırma desenine dayalı olarak tasarlanan çalışmada
araştırmacılar tarafından hazırlanan ve 52 maddeden oluşan soru formu
kullanılmıştır. Soru formu internet ortamında sosyal hizmet uzmanlarının yoğun
olarak bulunduğu platformlarda paylaşılmış ve 238 sosyal hizmet uzmanına
ulaşılmıştır.İstatistiksel analizler
SPSS programında yapılmış olup sürekli değişkenler ortalama ve standart sapma
değerleriyle, kategorik değişkenlerse sıklık ve yüzdesel değerlerle ifade
edilmiştir. İlişki analizlerindeyse ki-kare testi kullanılmıştır.
Bulgular:Bulgular sosyal hizmet uzmanlarının günlük mesai içinde ortalama3
saat 18 dakikalarını büro işlerine, 3 saat 12 dakikalarını ise mesleki
uygulamalara ayırdığını göstermektedir. Sosyal hizmet uzmanları, mesleki
rolleri arasında genel olarak danışmanlık, bağlantı kuruculuk ve vaka yönetimi
rollerini yerine getirirken eğiticilik, savunuculuk, planlama, araştırma ve geliştirme
rollerini yerine getiremediklerini belirtmektedir. Katılımcıların önemli bir
kısmı yöneticilerinin ve diğer meslek elemanlarının sosyal hizmet mesleği ve kendi
rolleri hakkında yeterince bilgiye sahip olmadığını, iş yükünün yüksek olduğunu
(%65,7) ve kendilerini iş ortamında önemli derecede (%37,9) stres altında
hissettiğini belirtmiştir.
Sonuç: Sosyal hizmet uzmanları ağır çalışma koşullarından dolayı
sosyal hizmet uygulamasından beklenen nitelikleri yerine getirememektedir. Bu
soruna ek olarak yöneticilerin ve diğer meslek elemanlarının mesleğe yönelik
bilgi düzeyinin azlığı ve yöneticilerin mesleğin değer ve felsefesine uygun
olmayan tutum ve davranışları nedenleriyle sosyal hizmet uzmanları kendilerini
stres altında hissedebilmektedirler.
Sosyal hizmet uzmanı sosyal hizmet uygulaması sosyal hizmet uzmanlarının çalışma koşulları iş yükü iş ortamında stres
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 18, 2017 |
Submission Date | May 10, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 28 Issue: 1 |