Bu makalede zihinsel
yeti yitimi olan çocuğa yönelik uygulanan sosyal hizmet müdahale süreçleri ele
alınmıştır. Çalışma yapılan vaka T.K. on dört yaşında olup, ortaokul yedinci
sınıfta kaynaştırma öğrencisidir. Eğitimine devam etmekteyken davranış
problemleri göstermesi ve öğretmenlerinin onu kendi sınıflarında istememesi
üzerine okulun özel eğitim sınıfına yönlendirilmiş ve eğitimine burada devam
etmesi sağlanmıştır. Özel eğitim sınıfındaki akademik başarısı ve davranış
örüntüleri takip edilmiş, bu süreç içerisinde kendisiyle ve ailesiyle
görüşülmüş; birey, aile ve toplum düzeyinde neler yapılabileceği üzerinde
durulmuştur. Vaka, genelci sosyal hizmet yaklaşımı açısından ele alınarak,
T.K.’nın içe ve dışa dönük davranış problemlerinin çözümlenmesi için okul
sosyal hizmetinin uygulamaya geçirilmesi ve diğer alternatif sosyal hizmet
modelleri açısından değerlendirilmiştir.
The social work intervention processes applied on a child with mental
disability is discussed in this article. In the discussed case, T.K. is
fourteen years old and is an inclusive student in the seventh grade of
secondary education. Because he had behavioural in class and his teachers did
not want him in their class, he was directed to the special education class of
the school and he was ensured to continue his education there. The academic
success and behavioural patterns of the special education class have been
followed, during this period, he and his family were interviewed and what can
be done at individual, family and community levels has been discussed. The case
was evaluated in terms of general social work approach and the implementation
of school social work and other alternative social work models in order to
solve the problems of the T.K.’s attitude towards inward and outward behaviour.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 23, 2019 |
Submission Date | October 17, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 30 Issue: 1 |