Self esteem is a concept that is formed starting from
the childhood period and affecting an individual’s whole life. There are lots
of factors, such as family and environment, that affect positive or negative
formation of self esteem. In the context of this study, 461 students who study
at High School level were interviewed and a questionnaire was applied. In the
study, self esteem of students is revealed in terms of socio-demographical
characteristics and social support. To summarize the results, the females, the
students having mothers andfathers who are university graduates, the students
who have lived in a city for a long time and the students who have higher
income have higher levels of self esteem than others. The students who fail in
a class have lower levels of self esteem than others. The students who have
full social support have higher levels of self esteem.
Benlik saygısı çocukluk döneminden itibaren oluşmaya başlayan ve bireyin
tüm yaşantısı etkileyen bir kavramdır. Benlik saygısının olumlu ya da olumsuz
bir biçimde şekillenmesinde aile, çevre gibi pek çok faktör etkili
olmaktadır. Bu çalışma kapsamında lisede okuyan 461 öğrenci ile görüşülmüş ve
oluşturulan görüşme formu uygulanmıştır. Araştırmada öğrencilerin benlik
saygıları, sosyo-demografik özellikler ve sosyal destek açısından ortaya
konmaktadır. Araştırmanın temel bulgularını özetlemek gerekirse, kızların,
anne ve babaları üniversite mezunu olanların, gelir durumu yüksek olanların
ve uzun süre kentte yaşayan öğrencilerin benlik saygısı düzeyleri diğerlerinden
daha yüksektir. Akademik başarısı düşük olan öğrencilerin benlik saygısı
düzeyleri, akademik başarısı yüksek olan öğrencilerden daha düşük bulunmuştur.
Sosyal destek açısından sonuçlar özetlenecek olursa, Tüm boyutlarıyla sosyal
desteğe sahip olan öğrencilerin benlik saygısı düzeyleri, sosyal desteğe sahip
olmayan öğrencilerden daha yüksek bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2010 |
Submission Date | August 15, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 21 Issue: 2 |