The main purpose of this study is to define an understanding of narrative and narrative inquiry and to provide an approach for social work research and practice. In the literature review on narrative studies, the visibility of the narrative turn in social work was also examined. The understanding of narrative and narrative research, which takes its philosophical roots from postmodernism, social constructivism, contructivism and feminism has become widespread and is reflected in studies in almost every discipline today. Therefore, it is important to introduce narrative research within the framework with social work discipline. In the study, firstly, basic concepts such as experience, narrative and story are explained in relational. Following the understanding of the concepts, narrative research, interviewing process, formation of the story and analysis forms is defined. Finally, the issue of working with individuals who are silenced and marginalized in social work researches and practices has been addressed in the context of meta and counter narratives.
Bu çalışmanın temel amacı anlatı anlayışını ve araştırmasını tanımlayarak sosyal hizmet araştırması ve uygulaması için bir yaklaşım sunmaktır. Anlatı araştırmalarına dair yapılan literatür taramasında sosyal hizmette anlatıya dönüşün görünürlülüğü de ele alınmıştır. Felsefi köklerini postmodernizm, sosyal inşacılık, yapılandırmacılık ve feminizden alan anlatı anlayışı ve araştırmaları yaygınlaşarak, bugün hemen hemen her disiplindeki çalışmalara yansımaya başlamıştır. Bu yüzden de anlatı araştırmasının, sosyal hizmet disiplini çerçevesinde tanıtılması önem taşımaktadır. Çalışmada öncelikle deneyim, anlatı, hikaye gibi temel kavramlar bağlantısal olarak açıklanmıştır. Kavramlara dair oluşturulan anlayışın ardından anlatı araştırması, görüşme süreci, hikayenin oluşumu ve analiz biçimleri tanımlanmıştır. Son olarak ise sosyal hizmet araştırmalarında ve uygulamalarında sessizleştirilen ve ötekileştirilen bireylerle çalışma konusu meta ve karşıt anlatılar bağlamında ele alınmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 28, 2020 |
Submission Date | May 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 31 Issue: 4 |