Social work evaluates individuals in their environment with their biopsychosocial dimensions. The individual-in-environment approach deals with the physical environment of individuals as well as their social environment. This view requires social work to protect the rights of disadvantaged groups while at the same time considering environmental sustainability. The groups most affected by environmental disasters and climate change are the current client groups of social work. As these groups are more vulnerable to environmental disasters, their disadvantage may increase. This study proposes Green Social Service Units as a model, which aims to provide information, social assistance, advocacy and consultancy services to people who are disadvantaged as a result of climate change and environmental problems. Green Social Service Units adopt a holistic ecosocial approach to ensure environmental sustainability and environmental justice.
Sosyal hizmet bireyleri biyopsikososyal boyutlarıyla çevresi içinde değerlendirmektedir. Çevresi içinde birey yaklaşımı bireylerin sosyal çevresi kadar fiziksel çevresini de ele almaktadır. Bu bakış sosyal hizmetin dezavantajlı grupların haklarını savunurken aynı zamanda çevresel sürdürebilirliği de gözetmesini gerektirir. Çevresel felaketler ve iklim değişikliğinin en çok etkilediği gruplar sosyal hizmetin halihazırdaki müracaatçı gruplarını oluşturmaktadır. Bu gruplar çevresel felaketlere karşı daha savunmasız olması nedeniyle dezavantajlı durumları derinleşebilmektedir. Bu çalışma iklim değişikliği ve çevresel problemler sonucu dezavantajlı duruma düşen kişilere yönelik; bilgilendirme, sosyal yardım, savunuculuk ve danışmanlık hizmetleri sunmayı amaçlayan Yeşil Sosyal Hizmet Birimlerini model olarak önermektedir. Yeşil Sosyal Hizmet Birimleri çevresel sürdürülebilirliğin ve çevresel adaletin sağlanabilmesi için bütüncül bir ekososyal yaklaşımı benimsemektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 29, 2022 |
Submission Date | September 1, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 33 Issue: 3 |