Research Article
BibTex RIS Cite

CİNSEL SAĞLIK ÖLÇEĞİ’NİN SOSYAL HİZMET ÖĞRENCİLERİ ÖRNEKLEMİNDE PSİKOMETRİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ: GEÇERLİLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Year 2021, Issue: 18, 1 - 14, 30.12.2021
https://doi.org/10.46218/tshd.985524

Abstract

Sağlığın önemli bir parçası olan cinsel sağlık cinselliğe ilişkin fiziksel, duygusal ve sosyal iyilik halidir. Cinsel sağlıkla ilgili çeşitli problemler psikososyal ve ruhsal sağlığı da olumsuz etkilemektedir. Bireyin iyilik halini gözeten bir meslek ve disiplin olan sosyal hizmet açısından da cinsel sağlıkla ilişkili pek çok farklı konu bulunmaktadır. Çalışma Cinsel Sağlığa Yönelik Tutum Ölçeği’ni Türkçeye uyarlayarak geçerli ve güvenilir bir ölçek elde etme amacı taşımaktadır. Bu amaç doğrultusunda kaynak kültürden/dilden Türkçeye çevrilen ölçek bağımsız uzmanlar tarafından değerlendirdikten sonra ölçeğin taslak formu elde edilmiştir. Türkiye’de sosyal hizmet bölümünde öğrenci olan toplam 441 kişinin katıldığı çalışmada veriler internet formlar aracılığıyla toplanmıştır. Toplanan veriler SPSS ve LISREL programlarıyla analiz edilmiştir. Gerçekleştirilen birinci ve ikinci düzey doğrulayıcı faktör analizi sonuçlarına göre 4 alt boyut ve 21 maddeden oluşan Cinsel Sağlık Ölçeği’nin uyum indekslerinin kabul edilebilir aralıklarda olduğu saptanmıştır. Güvenilirliğe ilişkin elde edilen bulgularda ise ölçeğin bütününe ve alt boyutlara ait iç tutarlılığının yüksek olduğu anlaşılmıştır. Sonuç olarak 21 madde ve 4 alt boyuttan oluşan, 5’li likert tipindeki Cinsel Sağlık Ölçeği sosyal hizmet öğrencileri örnekleminde Türkçeye uyarlanmıştır. Uyarlanan ölçeğin cinsel sağlıkla ilişkili yürütülecek çalışmalar açısından önemli bir araç olduğu değerlendirilmiştir.

References

  • Abrahams, N., Jewkes, R., Hoffman, M. ve Laubsher, R. (2004). Sexual violence against intimate partners in Cape Town: prevalence and risk factors reported by men. Bulletin of the World Health Organization, 82, 330–337.
  • Ahmed, O., Faisal, R. A., Sharker, T., Lee, S. A. ve Jobe, M. C. (2020). Adaptation of the Bangla version of the COVID-19 Anxiety Scale. International Journal of Mental Health and Addiction, 1-12.
  • Alpar, R. (2016). Spor, sağlık ve eğitim bilimlerinden örneklerle uygulamalı istatistik ve geçerlik-güvenirlik. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Alzate, M. M. (2009). The role of sexual and reproductive rights in social work practice. Affilia, 24(2), 108–119.
  • Areskoug-Josefsson, K., Juuso, P., Gard, G., Rolander, B., & Larsson, A. (2016). Health care students' attitudes toward addressing sexual health in their future profession: Validity and reliability of a questionnaire. International Journal of Sexual Health, 28(3), 243-250.
  • Areskoug-Josefsson, K., Rolander, B. ve Bülow, P. (2019b). Swedish social work students’ attitudes toward addressing sexual health issues in their future profession. Sexuality and Disability, 37(2), 161-173.
  • Areskoug-Josefsson, K., Sjökvist, M., Bülow, P. H. ve Rolander, B. (2019). Psychometrics of the students´ attitudes towards addressing sexual health scale for students in social work. Social Work Education, 38(7), 925–940.
  • Bant, A. ve Girard, F. (2008). Sexuality, health, and human rights: self-identified priorities of indigenous women in Peru. Gender & Development, 16(2), 247–256.
  • Bhat, N. A., Devdutt, J., Johnson, J. A. ve Roopesh, B. N. (2021). Adaptation and psychometric validation of Hindi version of the Behavioural Emotion Regulation Questionnaire. Asian Journal of Psychiatry, 102730.
  • Bozdemir, N. ve Özcan, S. (2011). Cinselliğe ve cinsel sağlığa genel bakış. Turkish Journal of Family Medicine and Primary Care, 5(4).
  • Büyüköztürk, Ş. (2017). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: Ankara: Pegem Akademi.
  • Gerbild, H., Larsen, C. M., Junge, T., Laursen, B. S., & Areskoug-Josefsson, K. (2021). Danish Health Professional Students' Attitudes Toward Addressing Sexual Health: A Cross-Sectional Survey. Sexual medicine, 9(2), 100323.
  • Gölbaşı, Z. (2003). Sağlıklı gençlik ve toplum için bir adım: cinsel sağlık eğitimi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 6(6). Gürsoy, E. ve Gençalp, N. S. (2010). Cinsel sağlık eğitiminin önemi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 23(23), 29–36.
  • Jöreskog, K. G. ve Sörbom, D. (1993). LISREL 8: Structural equation modeling with the simplis command language. Chicago: Scientific Software International Inc.
  • Kıraç, R. (2019). Nomofobinin dikkat eksikliğine etkisi. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 14(20), 1095-1114.
  • Kırlıoğlu, M. ve Karakuş, Ö. (2019). Sosyal Hizmet Uzmanlarının Kişisel ve Mesleki Güç Algıları Ölçeği’nin geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Toplum ve Sosyal Hizmet, 30(1), 88-120.
  • Lambert, H. ve Wood, K. (2005). A comparative analysis of communication about sex, health and sexual health in India and South Africa: Implications for HIV prevention. Culture, Health & Sexuality, 7(6), 527–541.
  • Lee, S., Fenge, L.-A. ve Collins, B. (2018). Promoting sexual well-being in social work education and practice. Social Work Education, 37(3), 315–327.
  • Lins, S. ve Aquino, S. (2020). Development and initial psychometric properties of a panic buying scale during COVID-19 pandemic. Heliyon, 6(9), e04746.
  • Mkhize, S. P. ve Maharaj, P. (2021). Meeting the sexual health needs of lgbt youth: Perceptions and experiences of university students in KwaZulu-Natal, South Africa. Journal of Social Service Research, 47(1), 56–72.
  • Özsoy, S. ve Bulut, S. (2017). Cinsel Sağlık Bilgisi Dersinin Hemşirelik Öğrencilerinin Cinsel Mitleri Üzerine Etkisi. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 3(2), 54–67.
  • Parker, R. G. (2007). Sexuality, Health, and Human Rights. American Journal of Public Health, 97(6), 972–973.
  • Seçer, İ. (2015). Psikolojik test geliştirme ve uyarlama süreci SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Seçer, İ. (2017). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi analiz ve raporlaştırma. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Strawgate-Kanefsky, L. (2000). A national survey of clinical social workers’ knowledge, attitudes, and practice regarding sexuality [New York University]. In ProQuest Dissertations and Theses. https://www.proquest.com/dissertations-theses/national-survey-clinical-social-workers-knowledge/docview/304616192/se-2?accountid=15340
  • Tandoğan, Ö. veOskay, Ü. (2019). İnternet ve cinsellik. Haliç Üniversitesi, İstanbul, 119–122.
  • Turan, N., Çulha, Y., Özdemir Aydin, G., & Kaya, H. (2021). Reliability and Validity of the Adapted Turkish “Students’ Attitudes Towards Addressing Sexual Health Questionnaire”(SA-SH-TR). SAGE Open, 11(1), 2158244021989305.
  • Wasserman, M. (2006). HIV/AIDS: the rape of Africa’s sexual health and rights. Sexual and Relationship Therapy, 21(4), 391–392. https://doi.org/10.1080/14681990601016099
  • Wellings, K. (2012). Sexual health: theoretical perspectives. In K. Wellings, K. Mitchell, & M. Collumbien (Eds.), Sexual Health: A Public Health Perspective. Open University Press.
  • WHO. (2006). Defining sexual health. Report of a technical consultation on sexual health, 28–31 January 2002. Geneva. Retrieved from Geneva.
  • WHO. (2015). Sexual health, human rights and the law. World Health Organization.
  • Yeşi̇ldal, M., Eri̇şen, M. ve Kıraç, R . (2020). Sağlık sistemlerine güvensizlik: Bir geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 6(2) , 251-259.
  • Zeren, F. ve Gürsoy, E. (2018). Neden Cinsel Sağlık Eğitimi? Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(1), 29–33.

AN INVESTIGATION OF PSYCHOMETRIC PROPERTIES OF THE SEXUAL HEALTH SCALE IN A SAMPLE OF SOCIAL WORK STUDENTES: A VALIDITY AND RELIABILITY STUDY

Year 2021, Issue: 18, 1 - 14, 30.12.2021
https://doi.org/10.46218/tshd.985524

Abstract

Sexual health, which is an important part of health, is physical, emotional and social well-being related to sexuality. Various problems related to sexual health also negatively affect psychosocial and mental health. In terms of social work, which is a profession and discipline that takes care of the well-being of the individual, there are many different issues related to sexual health. The aim of the study is to adapt the Attitudes Towards Sexual Health Scale into Turkish and obtain a valid and reliable scale. For this purpose, the draft form of the scale was obtained after the scale translated from the source culture/language into Turkish was evaluated by independent experts. In the study, in which a total of 441 students in the social work department in Turkey participated, the data were collected through internet forms. The collected data were analyzed with SPSS and LISREL programs. According to the results of the first and second level confirmatory factor analyzes performed, the fit indexes of the Sexual Health Scale, which consists of 4 sub-dimensions and 21 items, were found to be within acceptable ranges. In the findings related to reliability, it was understood that the internal consistency of the total scale and sub-dimensions was high. As a result, the 5-point Likert-type Sexual Health Scale, consisting of 21 items and 4 sub-dimensions, was adapted into Turkish with the sample of social work students. It has been evaluated that the adapted scale is an important tool in terms of studies to be carried out related to sexual health.

References

  • Abrahams, N., Jewkes, R., Hoffman, M. ve Laubsher, R. (2004). Sexual violence against intimate partners in Cape Town: prevalence and risk factors reported by men. Bulletin of the World Health Organization, 82, 330–337.
  • Ahmed, O., Faisal, R. A., Sharker, T., Lee, S. A. ve Jobe, M. C. (2020). Adaptation of the Bangla version of the COVID-19 Anxiety Scale. International Journal of Mental Health and Addiction, 1-12.
  • Alpar, R. (2016). Spor, sağlık ve eğitim bilimlerinden örneklerle uygulamalı istatistik ve geçerlik-güvenirlik. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Alzate, M. M. (2009). The role of sexual and reproductive rights in social work practice. Affilia, 24(2), 108–119.
  • Areskoug-Josefsson, K., Juuso, P., Gard, G., Rolander, B., & Larsson, A. (2016). Health care students' attitudes toward addressing sexual health in their future profession: Validity and reliability of a questionnaire. International Journal of Sexual Health, 28(3), 243-250.
  • Areskoug-Josefsson, K., Rolander, B. ve Bülow, P. (2019b). Swedish social work students’ attitudes toward addressing sexual health issues in their future profession. Sexuality and Disability, 37(2), 161-173.
  • Areskoug-Josefsson, K., Sjökvist, M., Bülow, P. H. ve Rolander, B. (2019). Psychometrics of the students´ attitudes towards addressing sexual health scale for students in social work. Social Work Education, 38(7), 925–940.
  • Bant, A. ve Girard, F. (2008). Sexuality, health, and human rights: self-identified priorities of indigenous women in Peru. Gender & Development, 16(2), 247–256.
  • Bhat, N. A., Devdutt, J., Johnson, J. A. ve Roopesh, B. N. (2021). Adaptation and psychometric validation of Hindi version of the Behavioural Emotion Regulation Questionnaire. Asian Journal of Psychiatry, 102730.
  • Bozdemir, N. ve Özcan, S. (2011). Cinselliğe ve cinsel sağlığa genel bakış. Turkish Journal of Family Medicine and Primary Care, 5(4).
  • Büyüköztürk, Ş. (2017). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: Ankara: Pegem Akademi.
  • Gerbild, H., Larsen, C. M., Junge, T., Laursen, B. S., & Areskoug-Josefsson, K. (2021). Danish Health Professional Students' Attitudes Toward Addressing Sexual Health: A Cross-Sectional Survey. Sexual medicine, 9(2), 100323.
  • Gölbaşı, Z. (2003). Sağlıklı gençlik ve toplum için bir adım: cinsel sağlık eğitimi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 6(6). Gürsoy, E. ve Gençalp, N. S. (2010). Cinsel sağlık eğitiminin önemi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 23(23), 29–36.
  • Jöreskog, K. G. ve Sörbom, D. (1993). LISREL 8: Structural equation modeling with the simplis command language. Chicago: Scientific Software International Inc.
  • Kıraç, R. (2019). Nomofobinin dikkat eksikliğine etkisi. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 14(20), 1095-1114.
  • Kırlıoğlu, M. ve Karakuş, Ö. (2019). Sosyal Hizmet Uzmanlarının Kişisel ve Mesleki Güç Algıları Ölçeği’nin geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Toplum ve Sosyal Hizmet, 30(1), 88-120.
  • Lambert, H. ve Wood, K. (2005). A comparative analysis of communication about sex, health and sexual health in India and South Africa: Implications for HIV prevention. Culture, Health & Sexuality, 7(6), 527–541.
  • Lee, S., Fenge, L.-A. ve Collins, B. (2018). Promoting sexual well-being in social work education and practice. Social Work Education, 37(3), 315–327.
  • Lins, S. ve Aquino, S. (2020). Development and initial psychometric properties of a panic buying scale during COVID-19 pandemic. Heliyon, 6(9), e04746.
  • Mkhize, S. P. ve Maharaj, P. (2021). Meeting the sexual health needs of lgbt youth: Perceptions and experiences of university students in KwaZulu-Natal, South Africa. Journal of Social Service Research, 47(1), 56–72.
  • Özsoy, S. ve Bulut, S. (2017). Cinsel Sağlık Bilgisi Dersinin Hemşirelik Öğrencilerinin Cinsel Mitleri Üzerine Etkisi. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 3(2), 54–67.
  • Parker, R. G. (2007). Sexuality, Health, and Human Rights. American Journal of Public Health, 97(6), 972–973.
  • Seçer, İ. (2015). Psikolojik test geliştirme ve uyarlama süreci SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Seçer, İ. (2017). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi analiz ve raporlaştırma. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Strawgate-Kanefsky, L. (2000). A national survey of clinical social workers’ knowledge, attitudes, and practice regarding sexuality [New York University]. In ProQuest Dissertations and Theses. https://www.proquest.com/dissertations-theses/national-survey-clinical-social-workers-knowledge/docview/304616192/se-2?accountid=15340
  • Tandoğan, Ö. veOskay, Ü. (2019). İnternet ve cinsellik. Haliç Üniversitesi, İstanbul, 119–122.
  • Turan, N., Çulha, Y., Özdemir Aydin, G., & Kaya, H. (2021). Reliability and Validity of the Adapted Turkish “Students’ Attitudes Towards Addressing Sexual Health Questionnaire”(SA-SH-TR). SAGE Open, 11(1), 2158244021989305.
  • Wasserman, M. (2006). HIV/AIDS: the rape of Africa’s sexual health and rights. Sexual and Relationship Therapy, 21(4), 391–392. https://doi.org/10.1080/14681990601016099
  • Wellings, K. (2012). Sexual health: theoretical perspectives. In K. Wellings, K. Mitchell, & M. Collumbien (Eds.), Sexual Health: A Public Health Perspective. Open University Press.
  • WHO. (2006). Defining sexual health. Report of a technical consultation on sexual health, 28–31 January 2002. Geneva. Retrieved from Geneva.
  • WHO. (2015). Sexual health, human rights and the law. World Health Organization.
  • Yeşi̇ldal, M., Eri̇şen, M. ve Kıraç, R . (2020). Sağlık sistemlerine güvensizlik: Bir geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 6(2) , 251-259.
  • Zeren, F. ve Gürsoy, E. (2018). Neden Cinsel Sağlık Eğitimi? Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(1), 29–33.
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sociology (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Murat Çay 0000-0003-4659-4687

Huriye İrem Kalaycı Kırlıoğlu 0000-0002-8352-8868

Publication Date December 30, 2021
Submission Date August 20, 2021
Published in Issue Year 2021 Issue: 18

Cite

APA Çay, M., & Kalaycı Kırlıoğlu, H. İ. (2021). CİNSEL SAĞLIK ÖLÇEĞİ’NİN SOSYAL HİZMET ÖĞRENCİLERİ ÖRNEKLEMİNDE PSİKOMETRİK ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ: GEÇERLİLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Tıbbi Sosyal Hizmet Dergisi(18), 1-14. https://doi.org/10.46218/tshd.985524