The aim of this study is to examine the internet addiction levels of high school students according to gender, grade level, availability of internet connection at home, perceived school success, family income, and average daily internet usage time. The research is a descriptive study of the scanning model. The sample of the research consists of 154 male and 139 female students continuing their education in 3 secondary education levels in the Siverek district of Sanliurfa province in 2022. "Internet Addiction Test-Short Form" and "Personal Information Form" were used in the research. Statistical analysis of the data was performed using the Independent T-test and one-way analysis of variance (ANOVA) in the SPSS program. In the study, it was found that students' internet addiction levels differ significantly according to gender, average daily internet usage time, and whether there is internet access at home. However, there was no significant difference between internet addiction and the economic status of the family, the level of education, and perceived academic success.
Bu çalışmanın amacı, lise öğrencilerinin internet bağımlılık düzeylerini cinsiyet, sınıf düzeyi, evde internet bağlantısının olup olmaması durumu, algılanan okul başarısı, aile geliri ve günlük ortalama internet kullanım süresine göre incelemektir. Araştırma, tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemi, 2022 yılında Şanlıurfa ilinin Siverek ilçesine bağlı 3 ortaöğretim kademesinde eğitimleri devam eden 154 erkek ve 139 kız öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada “İnternet Bağımlılık Testi-Kısa Formu” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel analizi SPSS programında Bağımsız T testi ve tek yönlü varyans analizleri (ANOVA) yapılmıştır. Çalışmada öğrencilerin internet bağımlılık düzeyleri cinsiyet, günlük ortalama internet kullanım süresi ve evde internet erişimi olup olmama durumuna göre anlamlı düzeyde farklılık gösterdiği bulunmuştur. Ama internet bağımlılığı ile ailenin ekonomik durumu, öğrenim görülen sınıf düzeyi ve algılanan akademik başarı düzeyi arasında ise anlamlı düzeyde bir farklılaşma olmadığı saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2022 |
Submission Date | September 2, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 20 |